این که وبمسترها به وفور در سئو اشتباه میکنند به این خاطر است که سئو یک علم ثابت نیست و یکسره در حال تغییر است. الگوریتمهایی که گوگل در زمانهای مختلف معرفی میکند و وجود رقیب های فراوان ٬ نیازمند این است که وبمستر ها اطلاعات خود را نسبت به سئو افزایش دهند و به تجربه خود خیلی اتکا نکنند.
اگر بتوانید خود را در این زمینه بروز نگاه دارید٬ میتوانید جلوی ضرر و زیانهای فراوان را بگیرید. چه بسا سایتهایی هستند که بیشترین فروش را از طریق موتورهای جستوجو دارند و اگر اشتباهی انجام دهند فروششان نیز کم میشود و به خاطر مسائل ساده٬ بسیار متضرر میشوند.
البته چند وقت پیش٬ متکاتس به ۵ اشتباه برتر در سئو توسط وبمستران در ویدئوی خود اشاره کرد٬ که ما نیز در یک ادمین آن را نوشتیم و میتوانید از طریق لینک “مسئول بخش اسپم گوگل: ۵ اشتباه رایج در SEO” توصیه های وی را بخوانید.
۱- بهینهسازی بیشاز حد یا Over Optimization:
سئو به تازگی تغییرات فراوانی داشته است٬ قبلا گوگل فقط به بهینه بودن صفحه دقت میکرد. اما حالا جریان کمی متفاوت است! موتورهای جستوجو به رابطه سایت شما با کاربر هم دقت میکنند! این که آیا فقط محتوا را برای موتورهای جستوجو بهینه میکنید یا محتوا برای کاربر هم بهینه شده است؟ یا اینکه در نوشتن محتوا بیشتر به کاربر دقت شده است یا موتور جست و جو؟
۲- عدم استفاده از “Rel=”canonical:
اگر در سایتتان چندین مدل پیوند یکتا دارید٬ مثل پیوند یکتای حروفی و عددی که هردو یک محتوا دارند و یا از چندین آدرس مختلف یک صفحه قابل دسترس است، پس یادتان نرود که باید از “Rel=”canonical استفاده کنید.
حالا٬ این مشخصه چیست؟
این مشخصه نشانگر این است که صفحهای که موتور جستوجو در آن وجود دارد یک نسخه مشابه از یک صفحه دیگر است. این مشخصه به رباتهای موتورهای جستوجو اعلام میکند که این صفحه را ایندکس نکن و برو صفحه اصلی به آدرس .. را ایندکس کن!
نحوه استفاده از این Rel:
<“a href=”http://1admin.ir/123” rel=”canonical>
۳- استفاده از یک گروه غیرحرفهای سئو:
شرکتهای فراوانی هستند که خدمات سئو ارائه میکنند. حال چگونه بفهمیم که آنها کار خود را به خوبی بلد هستند؟
در ابتدا باید بگویم شرکت/گروهی که به شما قول افزایش رتبه در کمتر از یک ماه (برای سایتهای تخصصی و با رقابت پایین) و برای سایتهایی با رقابت بالا (حدود ۲~۳) ماه میدهند٬ مشخصا از روشهای کلاهسیاه (BlackHat) مثل خرید بکلینک و غیره استفاده میکنند. این کارها شاید باعث شوند که سایت شما در مدت زمان کوتاهی افزایش رتبه داشته باشد٬ اما مطمئنا پایدار نمیباشد. قوانین گوگل با این روشها میجنگد و ممکن است قربانی بعدی این روشها سایت شما باشد
اشتباهاتی که ممکن است یک گروه سئو برای سایت شما مرتکب شود٬ مطمئنا در کوتاهمدت دامنگیر فروش آنلاین شما خواهد شد. سعی کنید به سراغ گروه/شرکتهایی بروید که از نظر علمی تایید شدهاند و میتوانید به حرفهای آنها اعتماد کنید. چون به جز این که یک گروه میبایست کارهای مرتبط با سئو را انجام دهد٬ باید به شما مشاوره هم بدهد که اگر این مشاورهها غلط و از روی سودجویی باشد سایت شما را به تباهی میکشد.
۴- عدم ایجاد لینک داخلی صحیح:
پس از این که توانستید از خارج از سایت لینک بگیرید٬ باید آن اعتبار کسب شده را در راه درست خرجش کنید. یعنی در لینک دادن به صفحات مختلف سایتتان با دقت عمل کنید. Anchor Text های خوب انتخاب کنید و سعی کنید تعداد لینکهای داخل صفحاتتان را کم کنید.
در دورهای که چند روز پیش در وبدانش برگزار کردیم٬ در این مورد به تفصیلت با دوستان صحبت کردیم و توانستیم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.
۵- عدم دقت به سرعت بارگذاری سایت:
سرعت بارگذاری سایتها به دو بخش تقسیم میشود: ۱- سرعت اینترنت کاربر٬ ۲- سرعت ارسال اطلاعات و Back-end سایت شما
متاسفانه در مورد بخش اول هیچچیز را نمیتوانیم تغییر دهیم٬ اما در مورد مورد دوم٬ میتوانیم همهچیز را به دست بگیریم تا بتوانیم با حداکثر سرعت اطلاعات را به سمت کاربر بفرستیم.
به شما توصیه میکنم که چند روزی را برای افزایش سرعت سایت خودتان کنار بگذارید. اگر هم نیاز به راهنما دارید٬ میتوانید موضوع افزایش سرعت سایت را مطالعه کنید. روشهای مختلفی برای این کار نوشتهایم.
نمیخواهم نتیجهگیریای طولانیتر از خود نوشته داشته باشم! فقط میگویم
سایتتان را برای “کاربر و موتورهای جستوجو” بهینه کنید نه فقط “موتورهای جستوجو”
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۲۷ دیدگاه
مقاله کوتاه و کاربردی و خوبی بود.
عالی بود اقا مسعود به نکات خیلی خوب و مفیدی اشاره کردید ….
عالي بود
لطفا در مورد شماره ٤ بيشتر توضيح بديد
خیلی خوب بود.
فقط موردی که هست اینه که چرا خیلی ها با همین روشهای بلک هت خیلی وقته هنوز بالا هستند ؟
چرا گوگل برخورد نمیکنه؟
حتما در این مورد در یک مقاله جداگانه توضیح خواهم داد.
ممنون استاد مفید بود.
عالی بود مسعود جان
به نکات خوبی اشاره کردید
سلام ، یه سؤال؟!
rel canonical باید کجا استفاده بشه؟
قالب یا نوشته ؟
سپاس
در بخش Head سایت شما باید قرار بگیرد.
مشکل ایران هم همینه که کسانی که یک سایت رو سئو کردند ، فکر می کنند دیگه حرفه ایند !
مطلب بسیار مفیدی بود
ممنون از شما
جمله اخر مقالتون جالب بود
فکر میکنم استفاده از سئو ۲-۳ ماه حتی بعد از یک دوره ۶ ماه بعد از اتمام سئو سریعا افول رنک داشته باشیم. درسته؟ من فکر میکنم یک بازه ۱ ساله همراه با مشتری روی تولید محتوای صحیح کار کنیم، یک رنک و نتیجه طولانی مدت میتونه برای ما داشته باشه. نظرت چیه؟
کار طولانی مدت بسیار توصیه میشود. اما افت سریع پس از بازه ۳ ماهه یا ۶ ماهه طبیعی نیست.
مسعود فاطمی
یه سوال خیلی مهم دارم
این سایت چه کار انجام میده
که این حرفارو در رابطه با سئو میزنه من باهاشون درتماس شدم گفتن دفتر ما دبی هستش که تو ایران کسی مثله ما نیستو ووووووووو
(آدرس حذف شد)
اکثر این سایتها از طریق روانه کردن بازدید Fake یا قلابی این کار را انجام میدهند که طبعا هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.
الان شک دارم که قبلن گفتم یا نه ولی به هر حال باز میگم . خیلی خوبه سایتتون و خسته نباشید . واقعن ساده و صریح اصول اساسی رو گفتین .
عالی عالی عالی عالیییییییییییییی بود
مرسی از توضیحا کاملتوووووووووووووووننننن:x
سلام
ممنون از مطالب خوبی که ارائه میدید.
آقای فاطمی من حدود ۶ ماه هستش که یک تالار گفتگو در رابطه با دندانپزشکی راه اندازی کردم اصلا جذب کاربر ندارم میشه کمکم کنید باید چیکار کنم.سعی کردم تمام موارد شما رو رعایت کنم
سلام
ممنون از مطلب خوبتون.
آقای فاطمی نظرتان در مورد سایت هایی که دیزاین تک صفحه ای دارند چیست؟
این دیزاین ها اخیرا بسیار زیادشده و در قسمت بلاگ هم همه پست ها در یک صفحه قرار دارند.
خب می تونید توی یه مطلب توضیح بدید چطور گروه های حرفه ای رو از غیر حرفه ای تشخیص بدیم؟!
متاسفانه الان بازار خدمات سئو خیلی پیچیده و گمراه کننده شده!
چشم حتما در این مورد خواهیم نوشت.
مرسی مطلب مفیدی بود
با تشکر
خیلی مطلب مفیدی بود ممنون
ممنون از سایت خوبی دارید.اطلاعاتتون خیلی مفید و خوب بود
خیلی مطلب مفیدی بود ممنون
شما چه دیدگاهی دارید؟