۵ اشتباهی که وبمسترها به راحتی انجام می دهند!

این که وبمسترها به وفور در سئو اشتباه می‌کنند به این خاطر است که سئو یک علم ثابت نیست و یک‌سره در حال تغییر است. الگوریتم‌هایی که گوگل در زمان‌های مختلف معرفی می‌کند و وجود رقیب های فراوان ٬ نیازمند این است که وبمستر ها اطلاعات خود را نسبت به سئو افزایش دهند و به تجربه خود خیلی اتکا نکنند.

اگر بتوانید خود را در این زمینه بروز نگاه‌ دارید٬ می‌توانید جلوی ضرر و زیان‌های فراوان را بگیرید. چه بسا سایت‌هایی هستند که بیشترین فروش را از طریق موتورهای جست‌وجو دارند و اگر اشتباهی انجام دهند فروششان نیز کم می‌شود و به خاطر مسائل ساده٬ بسیار متضرر می‌شوند.

Common_SEO_Mistakes_For_Webmasters

البته چند وقت پیش٬ مت‌کاتس به ۵ اشتباه برتر در سئو توسط وبمستران در ویدئوی خود اشاره کرد٬  که ما نیز در یک ادمین آن را نوشتیم و می‌توانید از طریق  لینک “مسئول بخش اسپم گوگل: ۵ اشتباه رایج در SEO” توصیه های وی را بخوانید.

حالا٬ ۵ اشتباهی که وبمسترها مثل آب خوردن انجام می‌دهند:

۱- بهینه‌سازی بیش‌از حد یا Over Optimization:

سئو به تازگی تغییرات فراوانی داشته است٬ قبلا گوگل فقط به بهینه بودن صفحه دقت می‌کرد. اما حالا جریان کمی متفاوت است! موتورهای جست‌وجو به رابطه سایت شما با کاربر هم دقت می‌کنند! این که آیا فقط محتوا را برای موتورهای جست‌وجو بهینه می‌کنید یا محتوا برای کاربر هم بهینه شده است؟ یا اینکه در نوشتن محتوا بیشتر به کاربر دقت شده است یا موتور جست و جو؟

  • آیا کلمات کلیدی را به وفور در نوشته خود به کار بردید؟ دقت کنید که بهترین چگالی ۲~۵ درصد است و بیشتر از این تعداد به صورت عمد مشکل‌ساز است.
  • آیا در زیر نوشته خود یا سایتتان کلمات کلیدی خود را بی‌دلیل لیست کرده‌اید؟
  • آیا در متاها کلمات کلیدی خود را بی‌دلیل به کار برده‌اید؟
  • آیا کیفیت محتوای آن صفحه بالاست؟

۲- عدم استفاده از “Rel=”canonical:

اگر در سایتتان چندین مدل پیوند یکتا دارید٬ مثل پیوند یکتای حروفی و عددی که هردو یک محتوا دارند و یا از چندین آدرس مختلف یک صفحه قابل دسترس است، پس یادتان نرود که باید از “Rel=”canonical استفاده کنید.

حالا٬ این مشخصه چیست؟

این مشخصه نشان‌گر این است که صفحه‌ای که موتور جست‌وجو در آن وجود دارد یک نسخه مشابه از یک صفحه دیگر است. این مشخصه به ربات‌های موتورهای جست‌وجو اعلام می‌کند که این صفحه را ایندکس نکن و برو صفحه اصلی به آدرس .. را ایندکس کن!

نحوه استفاده از این Rel:

<“a href=”http://1admin.ir/123” rel=”canonical>

۳- استفاده از یک گروه غیرحرفه‌ای سئو:

شرکت‌های فراوانی هستند که خدمات سئو ارائه می‌کنند. حال چگونه بفهمیم که آنها کار خود را به خوبی بلد هستند؟

در ابتدا باید بگویم شرکت/گروهی که به شما قول افزایش رتبه در کمتر از یک ماه (برای سایت‌های تخصصی و با رقابت پایین) و برای سایت‌هایی با رقابت بالا (حدود ۲~۳) ماه می‌دهند٬ مشخصا از روش‌های کلاه‌سیاه (BlackHat) مثل خرید بک‌لینک و غیره استفاده می‌کنند. این کارها شاید باعث شوند که سایت شما در مدت زمان کوتاهی افزایش رتبه داشته باشد٬ اما مطمئنا پایدار نمی‌باشد. قوانین گوگل با این روش‌ها می‌جنگد و ممکن است قربانی بعدی این روش‌ها سایت شما باشد

اشتباهاتی که ممکن است یک گروه سئو برای سایت شما مرتکب شود٬‌ مطمئنا در کوتاه‌مدت دامن‌گیر فروش آنلاین شما خواهد شد. سعی کنید به سراغ گروه/شرکت‌هایی بروید که از نظر علمی تایید شده‌اند و می‌توانید به حرف‌های آنها اعتماد کنید. چون به جز این که یک گروه می‌بایست کارهای مرتبط با سئو را انجام دهد٬ باید به شما مشاوره هم بدهد که اگر این مشاوره‌ها غلط و از روی سودجویی باشد سایت شما را به تباهی می‌کشد.

۴- عدم ایجاد لینک داخلی صحیح:

پس از این که توانستید از خارج از سایت لینک بگیرید٬ باید آن اعتبار کسب شده را در راه‌ درست خرجش کنید. یعنی در لینک دادن به صفحات مختلف سایتتان با دقت عمل کنید. Anchor Text های خوب انتخاب کنید و سعی کنید تعداد لینک‌های داخل صفحاتتان را کم کنید.

در دوره‌ای که چند روز پیش در وب‌دانش برگزار کردیم٬ در این مورد به تفصیلت با دوستان صحبت کردیم و توانستیم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

۵- عدم دقت به سرعت بارگذاری سایت:

سرعت بارگذاری سایت‌ها به دو بخش تقسیم می‌شود: ۱- سرعت اینترنت کاربر٬ ۲- سرعت ارسال اطلاعات و Back-end سایت شما

متاسفانه در مورد بخش اول هیچ‌چیز را نمی‌توانیم تغییر دهیم٬ اما در مورد مورد دوم٬ می‌توانیم همه‌چیز را به دست بگیریم تا بتوانیم با حداکثر سرعت اطلاعات را به سمت کاربر بفرستیم.

به شما توصیه می‌کنم که چند روزی را برای افزایش سرعت سایت خودتان کنار بگذارید. اگر هم نیاز به راهنما دارید٬ می‌توانید موضوع افزایش سرعت سایت را مطالعه کنید. روش‌های مختلفی برای این کار نوشته‌ایم.

نتیجه گیری:

نمی‌خواهم نتیجه‌گیری‌ای طولانی‌تر از خود نوشته داشته باشم! فقط می‌گویم

       سایتتان را برای “کاربر و موتورهای جست‌وجو” بهینه کنید نه فقط “موتورهای جست‌وجو”

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

۶ سالی هست که در زمینه‌های مختلفی همچون وبلاگ‌نویسی٬ سئو و آزادکاری در یک ادمین می‌نویسم و در حال حاضر مدیرعامل شرکت فرنیان هستم.

۲۷ دیدگاه

  1. مقاله کوتاه و کاربردی و خوبی بود.

  2. Alireza گفت:

    عالی بود اقا مسعود به نکات خیلی خوب و مفیدی اشاره کردید ….

  3. اپل گفت:

    عالي بود
    لطفا در مورد شماره ٤ بيشتر توضيح بديد

  4. خیلی خوب بود.
    فقط موردی که هست اینه که چرا خیلی ها با همین روشهای بلک هت خیلی وقته هنوز بالا هستند ؟
    چرا گوگل برخورد نمیکنه؟

  5. ممنون استاد مفید بود.

  6. میرو گفت:

    به نکات خوبی اشاره کردید

  7. امین گفت:

    سلام ، یه سؤال؟!
    rel canonical باید کجا استفاده بشه؟

    قالب یا نوشته ؟

    سپاس

  8. مشکل ایران هم همینه که کسانی که یک سایت رو سئو کردند ، فکر می کنند دیگه حرفه ایند !

  9. afshin گفت:

    مطلب بسیار مفیدی بود
    ممنون از شما

  10. نسیم گفت:

    جمله اخر مقالتون جالب بود

  11. علی گفت:

    فکر میکنم استفاده از سئو ۲-۳ ماه حتی بعد از یک دوره ۶ ماه بعد از اتمام سئو سریعا افول رنک داشته باشیم. درسته؟ من فکر میکنم یک بازه ۱ ساله همراه با مشتری روی تولید محتوای صحیح کار کنیم، یک رنک و نتیجه طولانی مدت میتونه برای ما داشته باشه. نظرت چیه؟

  12. khalogh گفت:

    مسعود فاطمی
    یه سوال خیلی مهم دارم
    این سایت چه کار انجام میده
    که این حرفارو در رابطه با سئو میزنه من باهاشون درتماس شدم گفتن دفتر ما دبی هستش که تو ایران کسی مثله ما نیستو ووووووووو

    (آدرس حذف شد)

  13. ایدرم گفت:

    الان شک دارم که قبلن گفتم یا نه ولی به هر حال باز میگم . خیلی خوبه سایتتون و خسته نباشید . واقعن ساده و صریح اصول اساسی رو گفتین .

  14. Soheil گفت:

    عالی عالی عالی عالیییییییییییییی بود
    مرسی از توضیحا کاملتوووووووووووووووننننن:x

  15. ندا گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب خوبی که ارائه میدید.
    آقای فاطمی من حدود ۶ ماه هستش که یک تالار گفتگو در رابطه با دندانپزشکی راه اندازی کردم اصلا جذب کاربر ندارم میشه کمکم کنید باید چیکار کنم.سعی کردم تمام موارد شما رو رعایت کنم

  16. ایلیا گفت:

    سلام
    ممنون از مطلب خوبتون.
    آقای فاطمی نظرتان در مورد سایت هایی که دیزاین تک صفحه ای دارند چیست؟
    این دیزاین ها اخیرا بسیار زیادشده و در قسمت بلاگ هم همه پست ها در یک صفحه قرار دارند.

  17. رضایی گفت:

    خب می تونید توی یه مطلب توضیح بدید چطور گروه های حرفه ای رو از غیر حرفه ای تشخیص بدیم؟!
    متاسفانه الان بازار خدمات سئو خیلی پیچیده و گمراه کننده شده!

  18. مرسی مطلب مفیدی بود
    با تشکر

  19. amir گفت:

    خیلی مطلب مفیدی بود ممنون

  20. hikiran گفت:

    ممنون از سایت خوبی دارید.اطلاعاتتون خیلی مفید و خوب بود

  21. مخاطب گفت:

    خیلی مطلب مفیدی بود ممنون

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید


آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود