هر کدام از موتورهای جستجو دارای معیارهای خاص برای رتبه بندی و قرار دادن وب سایت ها در لیست نتایج خود هستند. رتبه بندی و دریافت امتیاز در گوگل به طور کلی به استفاده از تکنیک های بهینه سازی در داخل و خارج از وب سایت مربوط می شود. می خواهیم در اینجا به بررسی هر یک از آنها بپردازیم.
تکنیک های سئو در داخل وب سایت ، برای رتبه بندی طبیعی در موتور های جستجو بسیار ضروری است. از مهم ترین ملاک های این روش می توان به بهینه سازی محتوا ، استفاده مناسب از کلمات کلیدی درعنوان و متا تگ ها ، استفاده از H1 H2، تعریف Alt برای تصاویر ، ایجاد لینک های ناوبری و بهبود عنوان پیوندهای مقالات وب سایت را نام برد.
بهینه سازی محتوا (Content Optimization)
محتوای یک وب سایت یک از عوامل اصلی بهینه سازی درونی است. استفاده مناسب از کلمات کلیدی در درون مقاله برای یک موتور جستجو بسیارمهم است. اما شاید برای کاربران زیاد جالب نباشد که یک کلمه را بارها و بارها ببینند ، پس فراموش نکنید رعایت تعادل برای هردو لازم است. بهتر است از چگالی ۵-۱۰% برای کلمات کلیدی در محتوا استفاده کنید و آنها را در مقدمه و ابتدای مقاله تان بکار ببرید. همجنین استانداردهای قالب بندی متن مانند برجسته کردن کلمات کلیدی را رعایت کنید تا موتورهای جستجو پی به خاص بودن کلمه مورد نظر ببرند.برای آشنایی با نحوه انتخاب کلمات کلیدی می توانید مقاله چگونه بهترین کلمه کلیدی را برای سایتتان انتخاب کنید ؟ را مشاهده کنید.
عنوان صفحه (Page Title)
بر چسب ها وعنواینی که برای صفحات وب سایت خود تعیین می کنید یکی دیگر از عوامل مهم بهینه سازی داخلی سایت به شمار می رود.عنوان صفحات شما در نتایج جستجو و بالای مرورگر به صورت برجسته نمایش داده می شود و اولین چیزی است که به کاربر کمک می کند تا موضوع مقاله شما را متوجه شود. پیشنهاد می کنم برچسب عنوان را بین ۱۰-۶۰ کاراکتر قرار دهید ، البته این یک قانون نیست .سعی کنید درعنوان صفحات از کلمات کلیدی هدفمند و مرتبط با موضوع مقاله استفاده کنید ، همچنین اطمینان حاصل کنید که عنوان های منحصر بفردی برای هر پست در وب سایت تان بر می گزیند.
بر چسب های متا (Meta Tags = Description and Keywords)
تگ توضیحات (Meta Description) اطلاعاتی در رابطه با مقاله شما به کاربران ارائه می دهد.این توضیحات از نظر SEO دارای اهمیت بسیاری هستند و باید کمتر از ۱۷۰ کاراکتر باشد. پس در این چند خط ازجملات کوتاه و واضح استفاده کنید تا بازدید کنندگان خود را گیج نکنید.
متا تگ کلمات کلیدی (Meta Keywords ) امروزه ازاهمیت کمتری نسبت به گذشته در نزد موتورهای جستجو خصوصا گوگل برخوردار هستند . به هرحال توصیه می کنم ابتدا مقاله آیا از meta keywords استفاده کنیم یا خیر را بخوانید و سپس با مسئولیت خود و با شرایطی که در زیر نوشتیم استفاده کنید :
Meta Keywords باید بین ۴ تا ۱۰ کلمات کلیدی که در متن استفاده کرده اید را داشته باشد. آنها باید با کاما (,)از هم جدا شوند و اگر بی ربط به موضوع مقاله باشند ممکن است جریمه شوید.
تهیه نقشه وب سایت
سعی کنید دو نقشه برای وب سایت تهیه کنید ، یکی برای کاربران و یکی برای موتور های جستجو. نقشه وب سایت می تواند به آنها کمک کند تا به سرعت از تغییرات جدید وب سایتان باخبر شوند.می توانید با استفاده از sitemap.html و sitemap.xml. تمام صفحات سایت خود را به گوگل معرفی کنید.
انتخاب نام برای تصاویر(ALT Tags)
مطمئنا شما همانند من دوست دارید هنگام جستجو تصویری با موضوع دوچرخه ، عکس های مرتبط با این وسیله را ببیند نه عکس چند دلفین را ! این دقیقا همان کاری است که شما باید با قرار دادن alt تصاویر ، برای کاربران به ارمغان بیاورید. موتورهای جستجو با داشتن ALT قادر به تشخیص موضوع تصاویر موجود در وب سایتان هستند.
لینک های ناوبری(Navigation links)
شما باید یک فهرست و زیر مجموعه از مطالب وب سایت خود تهیه کنید و آنها را در صفحه اصلی قرار دهید تا کاربران به سهولت به دیگر بخش های وب سایتان دسترسی داشته باشند. اگر در انتخاب لینک های ناوبری وب سایتان خوب عمل کنید می توانید میزان ماندگاری در سایت ( Time on site) و میزان گردش در سایت (Page Views) را افزایش داده و متقابلا میزان فرار از سایت (Bounce Rate) را کاهش دهید. اگر هنوز نمیدانید که bounce rate چیست ، این مقاله را بخوانید.
نامگذاری مناسب آدرس (URL Naming Convention)
با استفاده از کلمات کلیدی و مناسب درآدرس (URL) هر موضوع می توانید خیلی سریع آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید، آنها عاشق URL های هستند که با محتوای متن و کلمات کلیدی مرتبط باشد.
موتورهای جستجو به طور مداوم در حال بروزرسانی الگوریتم های خود هستند تا بتوانند به آنچه که کاربران نیاز دارند پاسخ بدهند. وب مسترها نیز باید دستور العمل ها و تکنیک های جدید را بررسی و همگام با این بروز رسانی تغییرات لازم را برای وب سایت خود در نظر بگیرند. بهینه سازی برونی وب سایت یکی از عوامل مهم رتبه بندی نزد گوگل است. اگر با برنامه ریزی دقیق و مناسب شروع به استفاده از روش off-page کنید ، می توانید به سرعت در رتبه های بالای گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار بگیرید.
در تکنیک بهینه سازی برونی وب سایت ، تمرکز اصلی بر ایجاد و دریافت لینک از سایت ها و شبکه های اجتماعی است. انواع روش های دریافت لینک از جمله نوشتن مقالات وایجاد محتوای قوی در وب سایت ، ارسال پست در انجمن ها ، وبلاگ نویسی و پست مهمان ، انتشار مقالات در مطبوعات ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … وجود دارد که به شما در ایجاد ترافیک و دریافت لینک کمک می کند. سعی کنید از وب سایت های قدرتمند لینک دریافت کنید و چه بهتر موضوعات آنها با محتوای سایت شما مرتبط باشد. برای آشنایی کامل با روش های دریافت لینک می توانید بخش لینک بیلدینگ را در یک ادمین مشاهده کنید.
شما نیاز به ارزیابی و بررسی هریک از عوامل ذکر شده در مقاله را دارید تا در تکنیک بهینه سازی درونی و برونی وب سایت تان موفق عمل کنید و در نهایت به رتبه ها بالا در موتورهای جستجو دست پیدا کنید.
موفق باشید.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۱۹ دیدگاه
ممنون.نمیدانم موتور جستجو مثل گوگل از کجا میفهمه کاربر چه مدتی رو در سایت سپری کرده
بیشتر از طریق دریافت اطلاعات از الکسا و البته گوگل این مورد رو تایید نکرده.
سلام بله خیلی مناسب و کامل بودش من که از سایتتون خیلی چیزا یاد گرفتم.
“یونیک” یعنی چی؟
براتون آرزوی سلامتی میکنم.
موفق باشید…
یونیک رو میشه به معنی اصل و تازه در نظر گرفت.
نکات مفیدی بود ،ممنون و خسته نباشید
مختصر و مفید ممنون از نویسنده محترم
مثل همیشه مفید و کاربردی
ممنون از اشتراک گذاری این اطلاعات. بحث بهینه سازی سایت از مواردی است که متأسفانه جفای زیادی در حقش توسط تیم هایی مثل “من سئو”، “تو سئو” و … شده!
off page optimization به عنوان یکی از مظلوم ترین مباحث بهینه سازی در وب فارسی جای کار بسیار داره.
پیش از این هم در بلاگ WEBRGB و هم در بلاگ خودم ۸۴edu.net در این باره مطالبی نوشتم.
باز هم سپاس.
براتون آرزوی موفقیت میکنم.
مطلب خوب و مفیدی در مورد سئو بود و اینکه الان دیگه گوگل به قول شما به متا تگ ها خیلی اهمیت نمی ده.
سلام.خوشحالم مطلب مورد پسند دوستان بوده.
یک سوال در مورد سئوی پست ها (posts) و دسته ها(categories) در وردپرس داشتم، چرا (در سایت من و اغلب هم در سایر سایت ها مشاهده کردم) رتبه ی دسته ها در جستجوی گوگل بالاتر از پست ها می باشد، با توجه به این که من اولویت(priorities) پست ها را ۰.۹ و روزانه و همچنین دسته ها را ۰.۵ و هفتگی قرار دادم، حتی در ایندکس شدن نیز دسته ها خیلی سریعتر از پست ها ایندکس می شود.
حالا من چکار می توانم بکنم که پست ها سریع تر از دسته ها ایندکس شوند و در رتبه های بالاتری نسبت به دسته ها در جستجوی گوگل قرار بگیرند؟؟
(صفحات دسته ها شامل ۱۰ پست می باشد که هر پست آن شامل یک پاراگراف ۴۰۰ کلمه ای است ولی صفحات پست ها که دارای مطالب کامل تر و با سئوی به مراتب قوی تر از صفحات دسته ها می باشند ، در رتبه های پایین تری در جستجوی گوگل قرار می گیرند؟؟)
با تشکر
یکی از دلایل مهم این مسئله، لینک دادن به موضوعات از داخل تمامی صفحات سایت است. این که شما در داخل قالبتان به صفحات موضوعات لینک میدهید، باعث میشود که آن دسته از تمامی صفحات Authority کسب کند. اما نوشتهها اینگونه نیستند.
سلام. من نمیدونستم این سوالم رو زیر کدوم مطلبتون بذارم، چون مطلبی در مورد برچسب ها نذاشتید.
سوالم اینه که، استفاده از برچسب برای سایت مفیده؟ چطوری استفاده بشه که مفید باشه؟ کلمات به کار برده شده در برچسب ها به چه صورت باشه؟
اگه مقاله ای چیزی هم در این مورد سراغ داشته باشید (انگلیسی یا فارسی) ممنون میشم که معرفی کنید
تشکر
سلام
ابا بک لینک یه یک سایت باید برای مدت طولانی در زیر یک پست باشد تا در گوگل ثبت شود یا میتوانیم برای مثلا هر بازدید یک بک لینک جدا به یک سایت و موضوع در همان ضمینه اشاره کنیم؟
بله بک لینک ها باید برای مدت نسبتا طولانیای در یک سایت باشند تا تاثیر خوبی بگذارند.
تشکر از مدیر سایت
مطالبتون بسیار مفید بود
مرسی مفید بود
ممنون
این مقاله عالی بود
اگه زحمتی نیست لطف کنید در باره کد نویسی میکرودیتا هم توضیحاتی در سایت بدید
ممنون
بسیار مطلب مفیدی بود.
با تشکر
شما چه دیدگاهی دارید؟