براساس آماری که وبسایت Moz منتشر کرده٬ گوگل الگوریتمهای خود را سالانه ۵۰۰ الی ۶۰۰ بار بهروزرسانی میکند. البته جای نگرانی وجود ندارد بیشتر این آپدیتهای به اندازهای کوچک هستند که شاید هیچوقت متوجه آنها نشویم٬ در ضمن اکثر این بهروزرسانیهای اصلا به زبان فارسی نمیرسند. اما هر از گاهی این تغییرات به اندازهای بزرگ هستند که کل اینترنت را به لرزه میاندازند٬ آپدیتهای پاندا و پنگوئن و آپدیت مرغمگسخوار گوگل از این دسته از آپدیتها بودند. در چندسال گذشته، همراه با تغییرات فراوانی که گوگل در ساختار SERPs ایجاد کرد٬ جستجوی محلی اهمیت ویژهای پیدا کرد. در این پست با من همراه باشید تا با قدمهای ابتدایی در بهینه سازی محلی آشنا شوید.
اگر کسب و کاری داشته باشید که در منطقهی خاصی فروش بیشتری دارد٬ حتما با عنوان Local SEO یا بهینهسازی محلی آشنا هستید. به شرکتهای مختلف برای بازاریابی اینترنتی رجوع کردهاید و آنها به شما گفتهاند که با کمک بهینه سازی محلی میتوانید فروش و حضور خود را در نتایج جستجو افزایش دهید. اما پس از شنیدن کلمهی “بهینه سازی محلی” ممکن است فکر کنید٬ چرا به بهینه سازی محلی نیاز دارم؟ چه کمکی به کسب و کار من میکند؟ اصلا بهینه سازی محلی یعنی چه؟
هر کسب و کاری که مشتریانش را افرادی ساکن شهر/مکان خاصی تشکیل میدهد٬ میتواند از بهینه سازی محلی سود ببرد. این کسب و کار میتواند رستوران باشد٬ فروشگاه زنجیرهای باشد یا هر نوع کسب و کاری که در شهر یا مکان خاصی فعالیت میکند باشد. اگر کسب و کار شما مکان فیزیکی دارد و خدمات آنلاین هم ارائه میکند با استفاده از بهینه سازی محلی میتوانید رشد چشمگیری در جذب مشتریان داشته باشید.
تمامی تکنیکها و روشهایی که در بهینه سازی کلی مورد استفاده واقع میشوند (لینکسازی٬ تولید محتوا و …) در بهینه سازی محلی هم موثر و مورد استفاده هستند اما بهینه سازی محلی چند تکنیک اضافه هم نیاز دارد.
یکی از این تکنیکها این است که کسب و کار شما باید در گوگل و دیگر سیستمها ثبت شده و حضور داشته باشد. حضور در این لیستها باعث میشود منطقهی جغرافیای خود را مشخص کنید و زمانی که کاربری منطقهی خاصی را در جستجوی خود مشخص کرد براساس حضور شما در آن لیستها کسب و کار شما به آنها نشان داده شود.
از دیگر تکنیکهای متفاوت Citation است. کاربرد Citation در وجود اطلاعات NAP کسب و کارتان (Name, Adress, Phone) در سایتها و لیستها است. این اطلاعات میتواند در سایت کسب و کارتان باشد یا سیستمهایی مانند گوگل پلاس که این امکانات را برای کسب و کارهای محلی ارائه میکند؛ گوگل سیستم بسیار پیچیده و هوشمندی دارد اما بهتر است اگر زمانی خواستید از NAP استفاده کنید به جای خلاصهکردن آدرسها و اطلاعات٬ آنها را دقیق و کامل وارد کنید.
مورد سوم که حتما با آن برخورد داشته اید٬ نظرات (Reviews) است. نظرات متفاوت (از نوع غیر اسپم) میتواند تاثیر بسیار خوبی در رتبه سایت داشته باشید.
سه مورد از موثرترین کارهایی که سیگنال بسیار خوبی در بهینه سازی محلی ارسال میکنند٬ تعداد Citationها٬ تعداد نظرات و تعداد نظرات مثبت است. تجربه ثابت کرده اگر زمانی نظرات مثبت در مورد یک کسب و کار زیاد باشد قطعا Citationهای آن هم افزایش خواهد داشت. پس قانعکردن مشتریان به این که نظرات مثبت بنویسند قطعا در بهینهسازی محلی موثر واقع خواهد شد.
البته موارد دیگری مانند میزان نزدیکی محل کار شما به مرکز شهر هم هست که تاثیر خوبی در بهبود رتبه خواهند داشت.
حالا که با بهینه سازی محلی آشنا شدهاید شاید بخواهید بدانید که باید از کجا شروع کرد.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۷ دیدگاه
سلام
دستمریزاد
ممنون
بازم مثل همیشه عالی
سلام
بسیار عالی بود آقای زمانیان
تشکر از راهنمایی هاتون. لطفا ادامه اش رو هم بنویسید.
سلام
مفید مثل همیشه ;)
مر۳۰
مثل همیشه عالی
سلام
بازم سینا جان گل کاشتی و مطلب مفیدی ارائه کردی
مرسی
برای این که بخواهیم لوکال سئو رو فعال کنیم باید از کجا اقدام کنیم. یک بخشی در گوگل هست به نام business آیا همون رو باید فعال کنیم ؟ چون ایران توش نیست . من میخوام کلمات رو هم برای این لوکال فعال کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.
ممنون
دوست دارم بیشتر در مورد سءو بدونم
شما چه دیدگاهی دارید؟