همه ما با الگوریتم پاندا آشنا هستیم؛ الگوریتمی که از سال ۲۰۱۱ زندگی را برای بسیاری از وبمسترهای دنیا سخت کرد. این الگوریتم وصلهای به الگوریتمهای اصلی گوگل است که بیشتر برروی محتوای ضعیف و سایتهای زرد کار میکند تا کیفیت نتایج را بالاتر ببرد و بتواند کاربران موتور جستوجوی گوگل را راضی نگاه دارد.
امروز در یک ادمین در این مورد مینویسم که چگونه پنالتی پاندا را تشخیص بدهیم و رفعش کنیم. البته شاید کمی دیر باشد اما مثل همیشه، ترجیح دادم که نوشته تکمیل شود و از نظر فنی و علمی مشکلی نداشته باشد سپس در یک ادمین منتشر شود.
بگذارید در مرحله اول بگویم که پنالتی شدن توسط الگوریتم پاندا در سطح دامنه تاثیر میگذارد؛ یعنی چند محتوای ضعیف در کل سایت شما میتواند برروی تمامی دامنه تاثیر بگذارد. پس در مرحله یکی مانده به اول ببینید که آیا صفحاتی در سایتتان هست که تعداد کلمه محتوای بسیار پایینی داشته باشد یا نه؟ اگر این گونه مطالب را پیدا کردید بهتر است یا آنها را Noindex کنید و یا با محتوای خوب بروزشان کنید. اولین مرحله برای این که ببینید آیا توسط پاندا پنالتی شدید یا پای جانور دیگری در کار است، تطبیق دادن زمان افت بازدیدتان با زمان انتشار آپدیت برای پاندا است.
قطعا فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد اما این چند فاکتور مواردی هستند که باید در نگاه اول آنها را بررسی کرد.
همانطور که گفتم باید زمان بروز شدن آپدیتها را با زمان افت یا افزایش ترافیک سایت خود تطبیق بدهید تا بدانید که سایت شما تحت تاثیر چه الگوریتمی است. البته دقت داشته باشید که ممکن است پس از یک آپدیت بازدید سایت شما افزایش داشته باشد چون قوانین پاندا را رعایت کرده بودید و دیگران با افت خود، باعث پیشرفت شما شده اند.
حتما باز هم با خودتان میگویید که «باز بحث به یه جا رسید و این از محتوای با کیفیت گفت!»؛ اما یادمان نرود که برخلاف تلاشها و تکرارهای افراد مختلف در مورد محتوای خوب هنوز خیلیها رعایت نمیکنند و محتوای زرد و بی کیفیت در اختیار کاربرانشان قرار میدهند. نوشتهای که در حال آماده کردن آن هستید باید برای یک سری کلمه کلیدی مرتبط بهینه شده باشد و برای کاربران نوشته شده باشد نه گوگل و جانوران دوستداشتنیاش. به هرحال تعداد بالای کلمات یک نوشته میتواند به عنوان یک نوشته بهتر در نظر گرفته شود. مثلا همین پستی که در حال خواندن آن هستید میتوانست به جای توضیح دادن در مورد هر بخش، صرفا تیترش را بنویسد و از روی ان رد شود. پس یادمان باشد که یکی از فاکتورهای بررسی کیفیت نوشتهها و به کل کیفیت یک سایت تعداد کلمات هر صفحه آن است. البته چالشهایی همچون سایتهایی که محتوای آنها صوتی و تصویری است پیش میآید که من هنوز نمیتوانم نظر خاصی در این مورد بدهم. اما اگر شما پیشنهادی دارید حتما در بخش نظرات عنوان کنید.
حالا که در حال تولید محتواهای خوب هستید، شاید بد نباشد تا به گذشته نگاهی بیاندازیم و محتواهای زرد و بی کیفیت را از بین ببریم. حین بررسی صفحات سایتتان شاید بد نباشد سوالات زیر را از خود بپرسید:
بعضی اوقات میتوانید با بررسی صفحات سایتتان، این صفحات بی کیفیت را پیدا کنید. مثلا میتوانید در آمارگیرتان به دنبال صفحاتی بگردید که بازدیدشان زیر ۱۰ بار در ماه گذشته بوده و یا میتوانید آن صفحاتی که Bounce Rate بالایی دارند را پیدا کنید و ببینید که مشکلشان چیست. حتما یادتان باشد که باید صفحات سایت را به عنوان یک کاربر ببینید. حالا که صفحات غیرمفید را پیدا کردید، آنها را یا حذف کنید، یا با محتوای خوب بروزشان کنید و یا صفحاتی مثل صفحه پشتیبانی، صفحه تماس و .. که نیازی به حضور در نتایج جستوجو ندارند را Noindex کنید.
قبلا هم در یک ادمین گفتیم که محتواهای تکراری میتوانند باعث افت سایت شما بشوند. اگر محتواهایی دارید که از چند آدرس مختلف قابل دسترس است، باید آنها را تبدیل به فقط یک URL و آدرس کنید. نگذارید که یک محتوا از چند لینک مختلف قابل دسترس باشد.
محتوای کپی دارید؟ قرار نبود شوخی کنید! همین حالا محتواهای کپی را از بین ببرید. کاربران اگر نیاز به محتوای تکراری داشتند، در همان منبع محتوا را میخواندند و نیازی نبود که وارد سایت شما شوند.
شاید خیلی از مشکلاتی که هماکنون با آنها دست و پنجه میزنید اگر در همان روزهای اول رفع میشدند دیگر مشکلی نداشتید. شاید سئو را جدی نمیگیرید و یا نمیخواهید به درستی آن را یاد بگیرید. همانطور که احتمالا میدانید، بهترین و مفیدترین منبع بازدید برای یک مدیر سایت، موتورهای جستوجو هستند نه چیزهای دیگر. پس شرط عقل حکم میکند تا شما با سئوی جدید آشنا باشید و اخبارش را دنبال کنید تا مهمترین منبع بازدید و درآمدتان را از دست ندهید.
شاید همین الان بدانید که مشکل سایت شما دقیقا چیست! اما یادتان باشد که وقتی توسط الگوریتمی پنالتی میشوید، گوگل حداکثر سختگیری را برای بازگشت شما به نتایج به کار میگیرد. سعی کنید هیچ بهانه ای برای گوگل باقی نگذارید!
همیشه حواستان به بهینه سازی داخلی سایتتان باشد. به صورت مداوم کدها را بررسی کنید تا خدایی ناکرده مشکل بدافزار، کدهای اشتباه و بی مفهوم و .. شما را دچار مشکل نکند. میتوانید از نرمافزارهایی مثل Screaming frog استفاده کنید تا صفحات شکسته، صفحاتی که Meta data درستی ندارند و یا ریدایرکت میشوند را پیدا کنید و آن مشکلات را حل کنید. درست است که فوکوس پاندا برروی محتوا است، اما سرعت بالای سایت میتواند به ما کمک کند که سریعتر محتوا را در اختیار کاربران قرار بدهیم.
بد نیست تا حواسمان به تبلیغاتی که نمایش میدهیم باشد! من طی چند وقت گذشته سایتهایی را دیدم که به خاطر نمایش زیاد تبلیغات بنری در سایتان پنالتی شده بودند. پس خواهشا کدهای اضافه، تبلیغات بی جا و بیش از حد، فایلهای بی کاربردی که در Head سایت لود میشوند و .. را حدف کنید و بگذارید که کاربران بتوانند از سایتتان استفاده کنند. بنرهایی که بالای محتوا قرار میگیرد میتوانند باعث پنالتی شدن شما بشوند. کاربر نباید برای رسیدن به محتوایش از یک حدی بیشتر اسکرول کند.
اگر از آن دسته افرادی هستید که با این که ما هزاران بار جار زدیم که چرا نباید بک لینک بخرید، اما این کار را میکنید بهتر است همین الان این کار را تعطیل کنید. لینک دادن به سایتهای ضعیف میتواند تاثیر مشهودی در افت بازدید سایت شما داشته باشد. اگر به هر دلیلی لازم است که به یک سایت بی کیفیت لینک بدهید، استفاده از مشخصه Nofollow را فراموش نکنید.
حواستان به تعداد لینکهایی که داخل یک صفحه دارید باشد؛ یکی از دلایلی که برخی از سایتها پنالتی میشوند به همین خاطر است. کاربران باید در ۳ کلیک به محتوای مورد نظرشان دست پیدا کنند؛ اگر ساختار لینکهای داخلی شما چیزی به جز این را شامل میشود باید همین الان فکری به حالش بکنید.
حالا که سایتتان را بهینه کردید، باید تا آپدیت بعدی الگوریتم صبر کنید. پاندا و پنگوئن چندین بار در سال بروز میشوند و در هر کدام از این زمانها ممکن است سایت شما مجددا به رتبههای خودش بازگردد.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۲۸ دیدگاه
به نظرم اگه هر فرد، وبلاگ یا سایتش رو بر مبنای محتوای مفید ، منظم و مستمر اداره کنه، در برابر هیچ یک از الگوریتمهای گوگل ضربه نخواهد خورد.
سلام
لطفا تاریخ به روزرسانی الگوریتم پاندا گوگل را بفرمایید و یا روش بدست اورد ان
به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست.
میتوانید تاریخچهی تغییرات الگوریتمهای گوگل را از سئو موز مشاهده کنید. بسیار مرجع دقیق و قابل اعتمادیست.
اما اینکه گوگل چه زمانی الگوریتمش را آپدیت میکند، مثل اطلاعات امنیتی یک کشور محافظت شده است (:د) و شما شخصی را در دنیا پیدا نخواهید کرد که تاریخ آپدیت الگوریتمهای گوگل را به شما اطلاع دهد.
http://moz.com/google-algorithm-change
تشکر
ایا نمیشه تخمینم زد؟
در ضمن چرا سایتهای اسپم به نتایج سرچ اول گوگل لومدند و سایتهای برتر حذف و پنالتی شدند؟
آیا این هست الگوریتم بی خود گوگل؟
سایتهایی که میگید احتمالا مشکلاتی داشتن که پنالتی شدن وگرنه خیلی بیدلیل نیست تغییرات گوگل.
اتفاقا سایت من به دلیل لینک دادن بیش از حد سایت های اسپم پنالتی شده !!! در حالی که من همه چیز رو رعایت کرده بودم
دوست عزیز
بنده دارم میگم سایتهای اسپم در نتایج بهتر شدند و سایتهای خوب حذف شدند . یعنی برعکس شده.
واقعا که الگوریتم بیخودی بود و هیچکس نمیتونه کمک کنه
بابت مطلب مفیدتون ممنون.
سلام
آقای فاطمی ممنون از پست مفیدتون.
یک سوال:
آیا اگر ما پست های تکراری و بی کیفیت رو با افزونه noindex کنیم آیا واقعا عمل خواهد کرد؟
و آیا نیاز هست ما اون مطلب ها را نوفالو کنیم؟ یا به noindex کردن کفایت میکند؟
سپاس گزارم
نه نیازی نیست نوفالو کنید؛ فقط Noindex بشه کافیه.
یک سوال خیلی مهم داشتم.
شما فکر کنین که دو صفحه با لینک های متفاوت داریم ولی از لحاظ محتوا کاملا یکی هستن. ولی در هر دو لینک متا کانونیکال داریم که متحواش لینک اصلی هست.
مثال:
لینک اول:
http://1admin.ir/panda-recovery-guide/
لینک دوم:
http://1admin.ir/google/seo/panda-recovery-guide/
ولی در هر دو لینک در قسمت متا مقدار زیر وجود داره:
آیا با این کار هم از نظر گوگل هر دو لینک تکراری هستن چون فکر کنم با این کار گوگل فقط لینک مبدا رو در نظر میگیره و لینک دوم رو کاری بهش نداره و امتیازی هم بهش نمیده.
لینک زیر رو مطالعه کنین و در صورت امکان یک مقاله هم ازش منتشر کنین عالی میشه
https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=en
با تشکر
پیام رو که فرستادم قسمت زیر رو فیلتر کرد بخاطر همین رو از اول و اخر متن برداشتم.
link rel=”canonical” href=”http://1admin.ir/panda-recovery-guide/” /
زمانی که شما canonical مشخص میکنید خودتون دارید به گوگل میگید که محتوای این صفحات تکراری هستن و تو فقط این نسخه رو در نظر بگیر.
اصولا ما باید صفحات duplicate رو حذف کنیم و صفحه تکراریای نداشته باشیم؛ اما وقتی چارهای نبود و اون صفحات باید حتما میبودن، با استفاده از این متا تگ به گوگل اعلام میکنیم.
ممنون بابت این مطلب
به عنوان یک ادمین با شما کاملا موافقم . موفق باشید
بسیار مفید بود مسعود جان :)
مثل همیشه استفاده کردیم
یک سوال :
دامینی که ۲ سال خوابیده و به اصتلاح آف بوده با قدمت ۴ سال و بهتر است بکار ببریم یا دامینی که تازه ثبت شده ؟
میخوایم سایتت رو دوباره راه بندازیم و به همین علت این سواال رو دارم
که االبته برای سیو هم مزاحم شما خواهیم شد
مرسی
خواهش میکنم.
تفاوت زیادی نداره. اما نظر شخصی من دامنه قدیمیه.
این گوگلم خیلی داره سخت گیری میکنه
خیلی بابت مطلب مفیدتون ممنون.
وقت بخیر جناب فاطمی.
اصولا مطلبتان بسیار کلی بود و کممایهتر از برخی دیگر مطالب پربارتان.
این کلیاتی که شما اسم بردید، راه خروج از پنالتی الگوریتم نیستند. شاید راه پنالتی نشدن باشند، اما راه خروج از الگوریتم، بسته به نوع الگوریتم و محتویات و تغییرات مربوط به آپدیت منجر به پنالتی، و بسته به شرایط هر سایت و بسته به دلایل پنالایز شدن که با آنالیز بسیار دقیق و موشکافانهی وبسایت به دست میآید و بسته به چندین و چند دلیل دیگر، بسیار بسیار متغیر است و راه کلی آن هم بسیار دشوارتر از این مباحثیست که شما فرمودید. و البته بسیاری مسائل فنی در پروسهی خروج از پنالتی دخیل هستند که شما به هیچکدام اشارهای نداشتید.
در کل، این موضوع، بسیار بسیار پیچیدهتر از این صحبتهاست و توضیحش طولانیست و من مدتهاست یک مطلبی را در همین باره پیشنویس دارم و هر چند وقت یکبار مقداری بهروزش میکنم تا کامل شود.
اینها را از این بابت عرض کردم که فرموده بودید سعی داشتید مطلبتان کامل و علمی باشد.
پینوشت:
چند وقت پیش یک مطلبی در پاریسنا قرار دادم که حاوی اینفوگرافیک بسیار کاربردی دربارهی اینکه چطور بفهمیم آیا اصلا پنالتی شدهایم یا نه، ترجمه و ریدیزاین کردم.
اینفوگرافیک توسط یکی از نویسندگان «سرچانجینلند» که پایهگذار شرکت «مارکتینگ موجو» هست، تهیه شده است و شما و خوانندگانتان را دعوت میکنم به مشاهدهی آن.
اینفوگرافیک: تشخیص پنالتی شدن سایت توسط پاندا یا پنگوئن – http://goo.gl/0jdIw5
با تشکر
سلام
از روزی که دامنه ام خریداری کردم و به گوگل مبمستر معرفی شد، همه چیز تا ۶ ماه خوب پیش میرفت.
اما دقیقا دقیقا و دقیقا روز اول از ماه هفتم، ورودی از دامنه اصلی و ساب دامنه ام افت ۹۵ درصدی داشته و تا الان ۵ماه هست که اینجوریه!
در سایت شما مقاله های در مورد گوگل سندباکس و ماه عسل گوگل خوندم،یعنی از اونهاست؟
یقینا درست ۶ ماه نمیتونه اتفاقی باشه
نظر شما چیه ؟
و کی این دوره تست و قرنطینه ما تموم میشه؟؟؟
به هیچعنوان این سندباکس محسوب نمیشه چون سندباکس برای مدت محدودی برای سایتهای جدید منظور میشه و اصولا اینقدر طول نمیکشه. لطفا به services@1admin.ir ایمیل بزنید و دقیقتر در مورد سایتتون توضیح بدید تا بتونیم مشکل رو رفع کنیم.
سلام
اول مرسی از مطلب خوبتون
دوم اینکه من سایت جوک دارم
شما گفتید مطالب تکراری نزارید
ولی من که نمی تونم جوک ها رو تغییر بدم
جوکی که من گذاشتم قبل من یا بعد من تو سایته دیگری منتشر میشه
مشکلی پیش میاد ؟
ممنون.
سلام
آقا مسعود یه سوال
تغییر هاست بر سئوی سایت تاثیر داره؟ البته یه جورایی جواب رو من خودم می دونم. من هاستم سرعتش کم بود و در آلمان بود انتقالش دام به هاست پریمیوم آبتین وب و آی پی سرور تغییر کرد ولی در کشور قبلی یعنی آلمان بافی موند و فقط آی پی تغییر کرد. و البته سرعت هاست رفته بالا.
این تو آینده سایت و سئوی سایت تاثیر داره؟
منظورم از این سوال این بود که شما قبلا انجام دادین این کارو؟ تاثیری داشته؟ وگرنه جواب سوالم رو تقریبا می دونم.
ممنون میشم جواب بدید
طبیعتا سرعت بالاتر و بیشتر در دسترس بودن میتونه تاثیر مثبتی بر رتبه شما بذاره. بین آلمان و یک کشور اروپایی دیگه برای سایتهای ایرانی تفاوتی وجود نداره اما بین ایران و اروپا چرا. احتمال بسیار زیادی وجود داره که شما رتبه بالاتری در نتایج با IPهای ایران بگیرید وقتی در ایران میزبانی شدید.
ممنون جالب بود هیچکدوم اینها رو نمی دونستم .
شما چه دیدگاهی دارید؟