نقاط قوت و ضعف ۵ شبکه اجتماعی برتر دنیا

شبکه‌های اجتماعی این روزها برای کسب‌وکارها تبدیل به یک ابزار ضروری شده‌اند تا بتوانند به کمک آنها برند خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک اهمیت شبکه‌های اجتماعی را درک کرده‌اند و سعی می‌کنند از آنها به بهترین نحو استفاده کنند. اما چطور می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به بهترین نحو استفاده کرد؟

Pros and Cons

مهم این است که شما از کدام پلتفرم‌ها استفاده می‌کنید. پلتفرم‌های اجتماعی زیادی وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های مثبت و منفی مخصوص به خود را دارند. زمانی که متوجه شدید کدام گروه از مخاطبان را می‌خواهید هدف بگیرید، می‌توانید نقاط قوت و ضعف این پلتفرم‌ها را بسنجید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام شبکه‌اجتماعی مناسب شماست.

فیسبوک

نقاط قوت: مسلما فیسبوک ( با بیش از یک میلیارد نفر کاربر ) معروف‌ترین شبکه اجتماعی دنیا است، پس ساختن یک پیج در فیسبوک یعنی نمایش محصولات و برند خود به بیشترین تعداد مخاطب. علاوه بر این فیسبوک ابزار قدرتمندی برای بررسی عملکرد پیج در اختیار شما قرار می‌دهد.

نقاط ضعف: فیسبوک به نوعی برقراری ارتباط با دیگر اعضای این شبکه اجتماعی را به یک ضرورت تبدیل کرده، پس اگر زمان آن را نداشته باشید که با طرفداران خود در فیسبوک ارتباط برفرار کنید و به حرف‌های‌شان گوش دهید و به سوالات‌شان پاسخ دهید می‌توان گفت فیسبوک گزینه مناسبی برای شما نیست.

یوتیوب

نقاط قوت: یوتیوب یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطب است چون محتوای ویدیویی بیشتر از هر نوع محتوای دیگری به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر به درستی از یوتیوب استفاده شود، این شبکه اجتماعی تاثیر شگفت‌انگیزی روی موفقیت یک برند خواهد گذاشت.

نقاط ضعف: با اینکه ویدیوها می‌توانند سرگرم کننده و آموزنده باشند، ولی باید باکیفیت هم باشند و ساختن ویدیوهای باکیفیت هم به پول و زمان بیشتری احتیاج دارند.

توییتر

نقاط قوت: از آنجایی که تمامی آپدیت‌ها به صورت زنده در توییتر پست می‌شوند، شما می‌توانید با تداول بیشتری در این شبکه اجتماعی پست منتشر کنید. ضمن اینکه توییتر ابزار بهتری برای پاسخ‌گویی به سوالات و شکایات مخاطبان است.

نقاط ضعف: با وجود محدودیت ۱۴۰ کاراکتری، توییتر اجازه ارسال پیام‌های طولانی را به شما نمی‌دهد. ضمن اینکه به خاطر سرعت بالای توییت‌ها و اینکه تایملاین بر اساس زمان توییت‌ها، طبقه بندی شده احتمال اینکه بسیاری از مخاطبان توییت‌های شما را نخوانند بسیار زیاد است.

لینکداین

نقاط قوت: اگر به دنبال مخاطبان حرفه‌ای‌تر هستید لینکداین بهترین گزینه است. این شبکه اجتماعی به شما کمک می‌کند که با متخصصان حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید.

نقاط ضعف: لینکداین نسبت به فیسبوک تعداد کاربران بسیار کمتری دارد و این یعنی شما با مخاطبان کمتری در این شبکه اجتماعی روبه‌رو هستید. ضمنا در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر، لینکداین پلتفرمی است که فعل و انفعالات کمتری در آن صورت می‌گیرد.

اینستاگرام

نقاط قوت: اینستاگرام یکی از جالب‌ترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطب است. استفاده از این شبکه اجتماعی بسیار ساده است و می‌توان در استفاده از آن خلاقیت زیادی به خرج داد. اینستاگرام همچنین مثل توییتر از هشتگ پشتیبانی می‌کند.

نقاط ضعف: مثل یوتیوب، اگر خلاقیت کافی را نداشته باشید اینستاگرام گزینه مناسبی برای شما نیست. به اشتراک گذاری عکس‌ها در این شبکه اجتماعی فقط از طریق دیوایس‌های موبایل امکان‌پذیر است.

نتیجه

انتخاب شبکه اجتماعی مناسب یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید با آن روبه‌رو شوید. اگر پلتفرمی را انتخاب کنید که با توانایی‌ها و استعدادهای کسب‌وکار شما هماهنگی داشته باشد خواهید دید که شبکه‌های اجتماعی تا چه حد برای شما ارزشمند خواهند بود.

به دقت نقاط قوت و ضعف هر پلتفرم را بسنجید و بعد بهترین شبکه‌های اجتماعی را متناسب با نیاز و توانایی‌های خود انتخاب کنید، شبکه‌هایی که برای چندین سال بتوانند به برند شما سود برسانند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

من بهراد جاود هستم، یک وبلاگ نویس و تولید کننده محتوا. از سال ۸۹ که فعالیتم را به عنوان یک وبلاگ نویس شروع کردم با وبلاگ‌های زیادی همکاری داشته‌ام و تجربیات و اطلاعات زیادی در این دوران در زمینه وبلاگ نویسی و تولید محتوا کسب کردم. اکنون سعی دارم شما را هم با لذت وبلاگ‌نویسی آشنا کنم تا شاید شما هم بتوانید وبلاگ‌نویس درون خود را بشناسید و در این حرفه پیشرفت کنید.

۱۲ دیدگاه

  1. hamon گفت:

    الان یعنی گوگل پلاس جز پنج شبکه اجتماعی برتر دنیا نیست؟

  2. فرشاد گفت:

    با دیدگاهتون نسبت به این قضیه موافق هستم.
    ولی نقاط ضعف شبکه های اجتماعی فقط اینها نیستند.

    قبل از انتخاب شبکه های اجتماعی اول باید به این موضوع فکر کرد که کاربران تجارت شما چه کسانی هستند، که این خودش میتونه در درک زمان و پولی که باید خرج کرد کمک کنه.
    نظرتون راجع به گوگل پلاس و فلیکر چیه؟
    البته بلاگ ها هم در این میان هستند، خب بالاخره اونها هم جزو یک شبکه ی اجتماعی محسوب میشن؟ نمیشن؟!

    • گوگل پلاس بیشتر از اینکه یک شبکه اجتماعی باشد، یک ابزار برای بهبود سئو است، فلیکر هم شبکه اجتماعی خوبی هست ولی نسبت به باقی شبکه‌ها محبوبیت کمتری دارد. اما حرف شما صحیح است که باید دید مخاطب هدف یک کسب‌وکار بیشتر در کدام شبکه اجتماعی فعال هستند. وبلاگ‌ها هم یکی از انواع شبکه‌های اجتماعی هستند ولی با کمی با فیسبوک و امثال آن متفاوت است و قطعا هم نقاط ضعف و قوت خودش را دارد.

  3. مرسی مطلب جالبی ولب من خودم به شخص دنبال شبکه های اجتماعی داخلی هستم چون مخاطبین سایت من معمولا سنشان بالاست پس در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک نیستند چون کار کردن با انها برایشان سخت است ولی شبکه های داخلی خیلی راحتند برای همین من از شبکه های داخلی برای برند خودم استفاده میکنم
    بازم ممنوم از مطالب قشنگتون

  4. باید این رو هم مدنظر قرار داشت که شبکه های اجتماعی جدید ( بعضا گاهی اوقات ) پتانسیلش برای بعضی کسب و کارها خیلی بیشتر از این شبکه های اجتماعی قدیمی هست.

  5. محمد گفت:

    احساس میکنم مطلبتون خیلی آبکی بود و چیزی نداشت …!

  6. به نظر بنده که مطلب جالبی نبود. چون خیلی سطحی به موضوع نگاه شده بود. بهانه کردن کیفیت فیلم برای یوتیوب و اینستاگرام دلیلی حرفه ای نیست! چون این به کاربر ربط داره نه به شبکه.
    همینطور اینکه محدودیت ۱۴۰ کاراکتر تویتر از ویژگی ها و نقاط قوت تویتره نه ضعف!

  7. از مطالب مفیدتان کمال تشکر را دارم.موفق باشید.

  8. مهدی گفت:

    باسلام میخواهم یک شبکه اجتماعی انگلیسی زبان طراحی کنم ازکجا باید شروع کنم
    قالب ان را چطورطراحی کنم؟بصورت سایت یا اپلیکیشن یا شبکه اجتماعی/
    و و چطورمی توانم بفهمم این ایده درحال حاضر با استقبال روبرو می شود یا نه؟ممنون

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید


آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود