بدون شک، امروزه تجارت الکترونیک به یکی از مهم ترین بخشهای کسب و کار در اینترنت تبدیل شده و رقابت در آن بسیار سخت است. اما این پیچیدگی و سختی رقابت، دلیل بسیار ساده ای دارد، اگر کاربر از فروشگاه اینترنتی شما خوشش نیاید میتواند به راحتی صفحه را بسته و به سایت رقیبتان برود. اگر میخواهید فروش خود را افزایش دهید و کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنید، باید فروشگاهی داشته باشید که عملکرد مناسبی برای مشتریان داشته باشد.
اصلا مهم نیست که محصولاتی با پایین ترین قیمت یا با بهترین کیفیت دارید. اگر کاربران نتوانند سریع و بدون مشکل به چیزی که می خواهند برسند٬ حاضر هستند کیفیت و قیمت را فراموش کرده و به فروشگاهی مراجعه کنند که برای آنها در زمان خرید و پیدا کردن محصول مشکلی ایجاد نمی کند.
عملکرد مناسب که در بالا به آن اشاره کردیم به این معنی است که مشتری بدون مشکل و در سریع ترین زمان ممکن بتواند محصول خود را پیدا کرده و آن را بدون پیچیدگیهای فروشگاههای اینترنتی خریداری کند. نکاتی که در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد٬ کمک خواهند کرد تا فروشگاه اینترنتیای داشته باشید با عملکرد و کاربردپذیری بهتر و در نتیجه نرخ تبدیل بالاتری نسبت به رقبا داشته باشد.
مشکل اصلی و بزرگ فروشگاههای اینترنتی در ایران روند ثبت نام و خرید آنها است. در بسیاری از فروشگاههای اینترنتی که در ابتدا ظاهر مناسبی دارند، زمانی که می خواهید ثبت نام یا خرید کنید، با فرمهای طولانی روبهرو می شوید که سوالهای زیادی از شما می کنند. مشکل اصلی این سوالها این است که مشتریان حس نمی کنند این سوالها باعث بهبود تجربهی خرید آنها می شود. با این همه، هیچ وقت ارزش دکمه ها را فراموش نکنید. این دکمهها هستند که می توانند به افزایش نرخ تبدیل و همچنین بهبود عملکرد فروشگاه اینترنتی کمک شایانی بکنند.
زمانی که می خواهید نرخ تبدیل خود را به کمک دکمهها بهبود ببخشید باید به رنگ٬ اندازه٬ فونت نوشته٬ خود نوشته و جایگاه آن در صفحه فکر کنید. متن باید کاملا شفاف و روشن باشد و همچنین رنگ فونت نیز باید در پسزمینه مشخص باشد.
یکی از چیزهایی که خریداران اینترنتی از آن متنفر هستند٬ فرمهای طولانی و سخت ثبت نام پیش از خرید است. به نظرتان چه اتفاقی رخ میدهد اگر به مشتریان اجازه دهید بدون نیاز به ثبت نام، خرید خود را انجام دهند و در انتها از آنها سوال کنید آیا مایل به عضویت در فروشگاه اینترنتی شما هستند یا خیر؟ این روش در جهان به عنوان روشی برای کاهش نرخ ریزش کاربران٬ افزایش میزان خرید آنها و همچنین کاهش نرخ رها کردن سبد خرید، استفاده میشود.
امکان جستجو به مشتریان این امکان را میدهد با دشواری کمتر، آنچه به دنبالش هستند را پیدا کنند. واقعا چه کسی دوست دارد صفحه به صفحه در فروشگاه بگردد و تمام توضیحات محصولات را بخواند تا بتواند محصولی که دنباش است را پیدا کند؟ خودتان دوست دارید این کار را به عنوان خریدار انجام دهید؟
استفاده از ویژگی جستجو بسیار به فروشگاه های اینترنتی توصیه می شود و از آنها خواسته میشود تا جای ممکن از آن استفاده کنند و حتی بهتر می شود اگر بتوانند جستجو براساس دستهبندی ها را هم به انواع جستجو اضافه کنند.
در این بین سیستمهای فروشگاهسازی همچون کاموا وجود دارند که میتوانند این پروسه را تسهیل کنند. فروشگاه ساز کاموا یکی از این گزینههاست. توصیه میکنم پیش از انتخاب یک سیستم فروشگاهساز، حتما به سراغ کاموا که یک سرویس ایرانی است بروید.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۵ دیدگاه
به نکات خوب اشاره کردید، اتفاقا از صبح درحال نوشتم یه مقاله در همین رابطه بودم. نکات مشترکی داریم :)
امیر سینا جان سلام
به نکات خیلی خوبی اشاره کردی
دستت درد نکنه ، خسته نباشی
بی صبرانه مشاق دیدن پست های جدیدت هستیم
ممنون از مقاله خوبتون
استفاده کردیم و به بچه های طراحی سپردم که این موراد رو اعمال کنند.
یه نکتهٔ دیگه هم این هست که خریدار به طور کلی اطمینان داشته باشه و واهمه نداشته باشه که پولش و یا اطلاعات حساب بانکیش در خطر هست.
یکی از گزینهها میتونه استفاده از پروتکل https باشه که مرورگر فروشگاه رو مشکوک اعلام نکنه. و البته درگاه خرید هم معتبر باشه.
باسلام
نکات و مطالبی که در این بخش به اون اشاره کردید واقعا تاثیر زیادی در نتیجه کار داره
کلا تجربه کاربری در کنار رعایت استاندارها یک فروشگاه و جذاب تر و کاربردی تر می کنه
شما چه دیدگاهی دارید؟