قبل از انجام سئو و آغاز فرایند لینک بیلدینگ باید ابتدا کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید. شاید فکر کنید که این کار، کار خیلی ساده ای است; اما سخت در اشتباهید! خیلی از پروژه های سئو به دلیل عدم انتخاب صحیح کلمات کلیدی با شکست مواجه شده اند. در این مطلب میخواهم در رابطه با نحوه انتخاب صحیح کلمات کلیدی بنویسم و شما را با نحوه انتخاب صحیح آنها آشنا کنم.
خودتان را به جای کاربرانتان بگذارید، آیا یک عبارت کوتاه را در گوگل جست و جو میکنید یا یک عبارت طولانی ؟ مثلا سایت شما در رابطه با بهینه سازی سایت است، شما برای کلمه “بهینه سازی” شروع به دریافت لینک و ایجاد محتوا میکنید یا “بهینه سازی سایت” ؟ میبینیم که بین “بهینه سازی” و” بهینه سازی سایت” تفاوت های فراوانی وجود دارد. شاید کاربری که بهینه سازی را جست و جو میکند منظورش بهینه سازی سوخت است نه بهینه سازی سایت! اگر میخواهید برای کلمات مختلفی فرایند سئو را انجام دهید، پیشنهاد من انتخاب مرتبط ترین عبارتیست که دارای ۲ الی ۴ بخش است.
این که چه تعداد کلمه کلیدی را انتخاب کنید به خودتان بستگی دارد، اما این که آیا واقعا آن ها به درد شما میخورند مطرح است. باید کلمات کلیدی را بر اساس محتوای صفحه مورد نظر انتخاب کرد، البته در ادامه در این مورد بیشتر میخوانید.
ابزار های زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی و دریافت اطلاعاتی در رابطه با آن ها وجود دارد. دقیق ترین و بهترین ابزار google adwords است که در ادامه کمی در رابطه با آن توضیح خواهم داد. البته ابزار های دیگری مانند semrush نیز وجود دارند که متاسفانه زبان فارسی را پشتیبانی نمیکنند.
سعی کنید که رتبه صفحات داخلی را افزایش دهید تا صرفا دامنه اصلی. در این حالت میتوانید به صورت همزمان بر روی کلمات کلیدی مختلفی کار کنید. چون بهینه سازی برای تعداد زیادی کلمه در یک صفحه که از لحاظ املایی ارتباطی با هم ندارند، کار دشواری است و اکثر مواقع با شکست مواجه میشود. این که کاربر مستقیما به صفحه مورد نظرش وارد شود خیلی بهتر است تا این که به صفحه اصلی وارد شود و به دنبال صفحه مورد نظر بگردد!
اگر با بخش keyword finder سرویس ادوردز کار کرده باشید، در صفحه ای که اطلاعاتی در رابطه با کلمات کلیدی وجود دارد میبینید که ستون هایی همچون: competition , aproximate CPC ,Global Monthly Search وجود دارند. این ستون ها اطلاعات مهمی را در رابطه با عبارت انتخاب شده به شما میدهند.
میبینید که در اینجا:
competition یا رقابت: این بخش از سه سطح Low , Medium , High تشکیل شده است. میبینید که رقابت برای این کلمات کم است. اما دقت کنید که این که شاید برای کلمات بزرگ هم Low زده باشد، به دلیل تفاوت وب انگلیسی با فارسی است.
Global monthly searches: در این بخش تعداد جست و جوی آن کلمه در هر ماه را نمایش میدید که برای کلمه بهینه سازی سایت ۳۶۰۰ بار در ماه است .
Approximate CPC : اگر کمی با ادوردز و کلمات کلیدی کار کرده باشید، میتوانید از این بخش به عنوان ملاک رقابت در کلمات کلیدی استفاده کنید. برای کلمه بهینه سازی به طور میانگین ۱۵ سنت (تبلیغ کنندگان در ادوردز) باید بپردازند و برای بهینه سازی سایت ۲۷ سنت. پس میبینیم که رقابت نتایج مربوط به بهینه سازی سایت (با این که تعداد کلمات بکار برده در این عبارت بیشتر از عبارت بهینه سازی است) نسبت به بهینه سازی بیشتر است.
امیدوارم که بتوانید کلمات کلیدی مرتبط و خوبی را برای سایتتان انتخاب کنید و فرایند سئو را به خوبی انجام دهید. اگر سوالی در زمینه نحوه انتخاب کلمات کلیدی داشتید در نظرات مطرح کنید.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۶۴ دیدگاه
سلام باز هم مثل همیشه عالی بود
در رابطه با عنوان اول، هر کلیدواژه طولانی حتما بهتر نیست. اما اینطوری خوبه توضیح بدیم که، کلیدواژه باید معرف خلاصهی محتوا باشه. بعلاوه، کلیدواژهی ‘بهینه سازی’ یک کلیدواژه کلی هست. مطمئنا صفحهی ما بین صفحاتی که از این کلیدواژه استفاده میکنن به جایی نخواهد رسید و نمیتونه با این کلیدواژه ارزش زیادی کسب کنه. پس باید به سمت کلیدواژههایی رفت که به اصطلاح دست توش کمه؛ اما گاه پیش میاد که مجبوری کلیدواژه کلی رو انتخاب کنی، اینجا هیچ مسئلهای وجود نداره اما جای نگرانی نیست و کلیدواژههای اطرفش که انتخاب کردید روی کلیدواژهی کلی تاثیر میذاره و اون رو به جهت صحیحتری میفرسته.
در رابطه با عنوان دوم، تعداد انتخاب کلیدواژه هم بسیار مهم هست. شما از من میخواهید که خلاصهی یک مقاله رو شرح بدم. من بیام کل مقاله رو برای شما بازگو کنم؟ کار بسیار خنده داریست. پس باید سعی کنیم کلیدواژه های مهمتر و بهینهتر رو بنویسیم.
در رابطه با عنوان سوم، استفاده از هیچ ابزاری رو شخصا برای استفاده نهایی توصیه نمیکنم. از این ابزارها باید در جهت انتخاب کلیدواژه بهتر استفاده کنیم، یکجور مقایسه بین کلیدها. نه اینکه بشینیم کلمه کلیدی پر استفاده رو از بین اونها پیدا کنیم و استفاده کنیم. در کل چنین ابزارها فقط کمک کننده هستن.
متشکرم علیرضا جان بابت ارائه نظر خودت
سلام
من هنوزم هر چی میگردم پیدا نمیکنم برای یه سایت آگهی سئو به چه صورت هست چون محتوا دست من نیست.
فقط باید آگهی بیشتر ثبت بشه؟
نه
ببین حمیدرضا جان ، میتونین از کاربران بخواین مثلا بعضی فاکتور ها رو رعایت کنن. همینطور با ایجاد لینک های داخلی خوب و ایجاد یه چرخه مناسب در صفحات رتبه خودتون رو افزایش بدین . همچنین با گرفتن لینک برای خود سایت میتونین تاثیر لینک های داخلی رو ببرین بالا
علاوه بر صحبتهای صحیح مدیر که تکنیکهای بهتر ساختن رابطهی صفحات با خودشون و موتور جستجو رو بیان کردن، باید نکات زیر رو هم که مربوط به سمت کاربر میشه رعایت کنید.
۱- نکته اول شامل تمام نکات بعدی میشه؛ کاربر
۲- محتوای شما تصاویر تبلیغاتی هست، باید در انتخاب تصاویر گزینشی عمل کنید
۳- تبلیغات هدفمند باشن
۴- طراحی مناسبی برای نمایش تبلیغات داشته باشید، در کل کاربرپسند
۵- کاربر رو با ناوبری مناسب به صفحات دیگه راهنمایی کنید
//باز هم هست اما الآن به ذهنم نمیرسه
چرخه با آگهی های مشابه ایجاد میشه ولی کاربران به حرف من توجه نمیکنن. چون آگهی ها همشون کپی پیست هست یعنی اگه طرف تو سایت من آگهی ثبت کرد تو ۱۰ تا سایت دیگه هم همونو پیست میکنه.
سلام و خسته نباشید
چندتا سوال داشتم.
۱. مثلا من یه سری کلمات کلیدی رو نیاز دارم ولی وقتی رفتم چک کردم میبینم رقبا خیلی خیلی زیادن. باید چیکار کنم ؟ روی کلمات ضعیف کار کنم و بعد ها روی کلمه قوی کار کنم ؟؟
۲. حالا ما کلمات رو انتخاب کردیم. چطوری توی اون کلمات بیایم بالا ؟ یکی میگه اون کلمات که توی متن سایتت بود لینک کن به صفحه اصلیت. یکی میگه این کارو نکن. کلا باید چیکار کرد ؟
با تشکر
۱- اگه اینطوری باشه خیلی بهتره ، چون کمتر دلسرد میشین . اما اگه هم پتانسیل این که بخواین مستقیم برین سراغ کلمه کلیدی بزرگ یا به اصطلاح تیم ما (غول مرحله آخر) رو دارید ، اینطوری کار کنید بهتره . البته کلمات کلیدی با رقبای کمتر و تعداد بیشتر خیلی بهتر از یه کلمه بزرگ با تعداد رقبای خیلی زیاده.
۲- در این رابطه یک ویدئو درست کردیم که از بخش ویدئو ها در دسترس است .
یه مورد دیگه
این سایت گوگل وقتی زبان فارسی و کشور ایران نداره خب آمار میشه اعتماد کرد ؟
ما آمار فارسی زبان و ایرانی نیاز داشته داریم این وقتی نه زبان فارسی داره نه کشور ایران چطوری میتوینیم کلمه کلیدی باهاش چک کنیم ؟
منظورتون کدوم سرویسه ؟ اگه ادوردز هست که باید بگم ادوردز فقط افراد داخل ایران رو محروم کرده ، شما خیلی از سایت های فارسی رو میبینید که دارن در گوگل تبلیغ میکنن
ممنون.
Global monthly searches: در این بخش تعداد جست و جوی آن کلمه در هر ماه را نمایش میدید که برای کلمه بهینه سازی سایت ۳۶۰۰ بار در ماه است .
سلام خسته نباشید مطلب خیلی خوبی بود خیلی وقت دنبال سایتی میگشتم این قسمت ادورز را توضیح بده ولی
من خیلی با این قضیه ور رفتم و متوجه شدم این میزان سرچی که اینجا مینویسه مال ۱ ماه نیست چون من سایتم توی یک کلمه کلیدی بالا اول همه است ولی میزان بازدید به نسبت سرچی که در ماه اعلام کرده بود نبود میزان سرچو ۱۸۰۰۰ در ماه بود خب پس در روز میشه یک چیزی حدود کم کم ۵۰۰ نفر ولی این نبود من متوجه شدم که این میزان سرچ در ۱۲ ماه را نمایش میده دقیقا وقتی ۱۸۰۰۰ تقسیم به ۳۶۵ روز کردم روزی ۵۰ نفر میشه و دقیقا هم سایت من همین حدود بازدید داشت حالا اگر من توی این موضوع اشتباهی دارم ایا این نتیجه من غلط بوده استادان عزیز به من بگن تا برطرف کنم بازم خیلی تشکر میکنم که یک منبع خوب و حقیقت گو سئو به زبان فارسی داریم موفق و سر بلند باشید.
به یک ادمین خوش آمدید.
توجه داشته باشید که تمامی بازدید کلمه کلیدی به سایت شما مرتبط نمیشه و همینطور تعدادی از جست و جو ها توسط مدیران سایت ها انجام میشه تا ببین رتبه سایتشون چقدر تغییر کرده در نتایج . پس همه جست و جوگر ها کلیک نمیکنن رو نتایج
مثل همیشه خیلی خوب بود ممنون
پس یعنی واقعا در ماه را داره میگه چطوره اخه من در راس نتایجم حدودا ۹۰ درصد بازدید مال من میشه درسته؟؟؟
در مورد نتایج مختلف جریان فرق میکنه .
به طور میانگین در نتایج انگلیسی ، حدودا ۴۲ درصد از بازدید برای سایت اوله که احساس میکنم در ایران یه چیزی حدود ۳۰% باشه
مثل همیشه عالی بود
سلام
لطفاً بگید که یک دامنه میشه هم به ورد پرس وصل باشه و هم به میهن بلاگ؟
سلام
برای یک فروشگاه چه کلمات کلیدی مناسب هستند.
سلام
مطلبتون خیلی خوب بود . کلمات کلیدی را تو تگ h1 , h2 تعریف کنیم کافیه یا تو متا هم باید تعریف کنیم؟
چون ی مقاله خوندم که نوشته بود کلمات کلیدی سایت را تو متا تعریف نکنید؟
ممنون
متا کیوردز رو نباید استفاده کرد .
درود
مثلا اگر من یه وبلاگ درباره معرفی فیلم دارم می تونم مفاهیم برجسته اون فیلم رو به عنوان کلمات کلیدی برای راحت پیدا شدن و بالا بردن کلیک خور سایت بکار ببرم؟ مثلا من یه پست درباره فیلم پدر خوانده درست می کنم آیا نوشتن کلماتی مثل: مافیا، پدر خوانده، فرانسیس فورد کاپولا، مارلون براندو و از این نوع که مرتبط با خود فیلم است به یافتن پست و مطلب من در گوگل کمک می کند؟
سپاس
بله
مسعود جان تولد ۲ سالگی سایتت شیرینی یادت نره
بسیار ممنون ولی خواهشن یک پست بزار با موضوع آموزش google adwords ، آقای فاطمی سایت من در عرض چند روز بازدیدش ۶ برابر افزایش پیدا کرد ، حتی ورودی گوگل و ای پی هاش ، از ۲۰۰۰ رسید نزدیک ۱۲۰۰۰ ، من خودم شاخ دراودرم ولی میترسم باز دوباره بازدیدش کم بشه میشه یک بررسی کوچکی رو سایت من انجام بدهید ، سپاس گذارم
این بستگی به اقدامات انجام شده توسط خودتون داره . شاید امارگیرتون مشکل پیدا کرده و یا ..
درود
با چه پلاگینی میشه کادرهای تبلیغ مثل این سایت برای وردپرس ساخت؟ هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم.
http://www.ashookfilm2.pro/
سپاس
والا این سایت اینقدر تبلیغات داره که من نتونستم منظورتون رو متوجه بشم
سلام جناب آقای فاطمی. خیلی از مقاله بسیار مفیدتون متشکرم. من یک سایت گالری عکس دارم که در واقع یک وبلاگ با دامنه اختصاصی است . اخیرا شنیدم که در الگوریتم جدید گوگل استفاده از کلمات کلیدی در کنار آدرس صفحه بسیار مفیدتر از لینک به کلمه کلیدی (یا همان متن لینک دار) است، نظر شما در این رابطه چیه؟ با ذکر یک مثال از وبسایت خودم منظورم رو بهتر میرسونم:
مثلا استفاده از کلمه کلیدی “عکس های زیبا http://www.aksooneh.ir” بسیار مفیدتر از “عکس های زیبا (به صورت anchor text)” است، یعنی کلمه کلیدی که دقیقا قبل از آدرس صفحه قرار گرفته نقش موثرتری از anchor text داره… موافقید؟
در ضمن ممنون میشم که توصیه ها و تجربه های خودتون رو در مورد سئو وبسایتهای گالری تصویر هم در یک پست ویژه درج کنید…
سپاسگزارم
سلام
خیر موافق نیستم .
انکور تکست خیلی مهمه و لینک بدون انکور اصلا بر روی لینک جویس بر روی کلمه کلیدی سایت شما تاثیری ندارد .
ایا برای انتخاب کلمات کلیدی کلماتی با competition low بهترند یا high
بستگی به توانایی شما داره ، کلمات کلیدی با low competition و تعداد جست و جوی نسبتا خوب بهترند تا کلمات کلیدی با رقابت خیلی بالا و جست و جوی نه چندان بالا
سلام.خوبین؟
ببخشید من پروژه پایانی لیسانسم ثبت سایت تو گوگل وب مستر و تهیه سایت مپ و انجام کارهای SEO هستش من مقالات زیادی خوندم ولی ولی نمیدونم الان باید از کجا شروع کنم.اگه امکانش هست کمکم کنید.مرسی
سلام.
میتونید با خواندن مطالب یک ادمین تا حدی به مشکلاتتون پی ببرید و البته توصیه میکنم این مطلب رو بخونید.
سلام
میشه لطف کنید و در مورد ۴ مین مورد کمی راهنمایی کنید چطور میشه برای همه صفحات کلمات کلیذی درست کرد؟
امروز که به قسمت keyword tool در سایت adwords.google.com رفتم دیدم دچار تغییراتی شده ، یعنی دیگه مثله حالت قبلش نیست؟! می تونید منو توو این زمینه راهنمایی کنید؟؟
مرسی واقعا عالی بود چند وقته ک دنبال ی سایتی مثل این بودم
خب این سیستم ادوردز گوگل هم تغییر کرده جناب مسعود فاطمی استاد عزیز باید چیکار کنیم ادوردز جدید چطوری کار میکنه اصلا لینکش پیدا نمیشه ؟؟؟؟؟؟
Keyword Planner شده. میتوانید از آن استفاده کنید
مرسی مردد بودم اما چند روزی هست که کلمات متای وبسایتم رو عوض کردم صعودی یهو رفته بالا … فقط نمی دونم چرا رتبه ام نمی ره بالا یه ذره می ره البته من روی وبسایتم دامین دارم که دامین داره تغییر می کنه . به هر حال ممنونم خیالم راحت شد . ♥
سایت قبلی با طرح جدید جایگزین شده و دیگه نمیشه استفاده کرد
حداقل من که نتونستم مثی سابق ازش استفاده کنم
چطور می تونم تعداد جستجو در یک ماه برای واژه ها و عباراتم رو پیدا کنم؟؟؟؟؟؟؟
ممنون
اگه ساتی از کلمه ی کلیدی استفاده نکنه کار منفی شده ؟ یا نه ؟
چون توی خودی یک ادمین و یا مثلا سئو موز یا سایت های دیگه از کلمات کلیدی استفاده نمیکنند و از description استفاده میکنند .
ممنون میشم راهنمایی فرمایید .
با تشکر
میشود گفت که دیگر نیازی به وجودش نیست و میتواند مضر باشد.
سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون :)
یه سوال ، برای هر اخبار حداکثر تا چند کلمه میشه استفاده کرد که موثر باشه ؟
مهم تر از تعداد، آن است که مهم ترین واژه ها را به عنوان کلمات کلیدی انتخاب کنید.
سلام
ممنونم جالب بود فقط اگه میشه یک آموزشی از کار با گوگل اد وردز بگذارین ، میخام ببینم توی زمینه عمران میشه دید چه کلماتی بیشتر سرچ میشن؟
ممنون
سلام
میخواستم درخواست کنم که یک مقاله در ارتباط با بهترین مکان و یا بهتر بگم، مکان های مورد استفاده در سایت برای درج کلمات کلیدی، بنویسید. این مطلب رو از این جهت میگم که مثلا نمیتونیم از meta keyword استفاده کنیم.
لطف میکنید
و سپاسگزارم
سلام!
به نظر شما بهترين كلمات كليدي براي وب سايت بنده كه در مورد همه چيز مي نويسم چيه؟
سلام آقا مسعود
من در مورد انتخاب کلمات کلیدی خیلی گیج شدم
فروشگاه من که قبلاً هم در مقاله لینک های داخلی خدمتتون گفتم یک فروشگاه اینترنتی هست که در حال حاضر با ۴ طبقه خشبو کننده ها، زیورآلات، دکوراسیون و محصولات کودکانه داره فعالیت می کنه
حالا می خواستم بدونم من باید برای هر طبقه اصلیم یک یا چند کلمه کلیدی انتخاب کنم یا اینکه برای هر محصول؟؟؟
ممنون
سلام مسعود جان ، واقعا از این مطالب بسیار کاربردی شما ممنونم ، امید وارم تو زندگیت همیشه موفق باشی :).
سپاس از شما :)
بسیار مفید بود.
عالی بود. در طراحی کلمات کلیدی اون ها رو به صورت لینک بذاریم بهتره یا تکست؟
سلام.ممنون از مطلبتون اما کلمات کلیدی برای چت روم چطوری میشه؟
برای چت روم تنها میشه برای صفحه اصلی کلمات کلیدی اختصاص داد!
سلام خوبین
ببخشید چرا لینک https://adwords.google.com/ رو واسم باز نمیکنه همش ارور میده
لطفا راهنمایی کنین مرسی ممنون
[…] این کار میتوانید از نوشته راهنمای انتخاب کلمات کلیدی یک ادمین استفاده کنید. در این نوشته شیوه انتخاب کلمات کلیدی با […]
[…] این کار میتوانید از نوشته راهنمای انتخاب کلمات کلیدی یک ادمین استفاده کنید. در این نوشته شیوه انتخاب کلمات کلیدی با […]
سلام خواستم بدونم راهکاری هست یا افزونه ای هست در وردپرس که کمک بکنه به انتخاب بهتر کلمات کلیدی و کمک بکنه به سئوی بهتر سایت با تشکر
افزونه رو اطلاع ندارم ولی میتونید از سرویس google trends و جستجوگر گوگل استفاده کنید.
سلام میخواستم در مورد لینک گرفتن برای افزایش رتبه سایت اطلاعاتی بهم بدید در ضمن من در زمینه سئو اطلاعات خاصی ندارم اگر ممکنه یه طوری راهنماییم کنید که متوجه بشم
با تشکر فراوان
در یکادمین مطالب بسیار زیادی در این موارد وجود داره. پیشنهاد میکنم اونها رو مطالعه بفرمایید.
l مقاله شما خیلی خوب و تاثیر گذار بود
برای بهینه سازی سایت مطالب بیشتری از خودتان بگذارید
اما سئو و بهینه سازی وب برای موتورهای جستجو تنها کلید واؤه ها نیست و باید به سئوی قالب سایت و سئوی خارجی سایت هم دقت نظر داشته باشید
قاعدتا کلمه کلیدی طولانی بهتر نیست..فقط سئوش راحتتره..ولی انتخاب کلمه کلیدی درست اولین اصل درست کردن سایت و سئو هستش
شما چه دیدگاهی دارید؟