۳ اشتباه بزرگی که لغو اشتراک در خبرنامه را به کابوس تبدیل می‌کند

طی چند سال گذشته اهمیت راه‌اندازی خبرنامه و تاثیر آن در بازاریابی ایمیلی به خوبی اثبات شده است، و خب طبیعتا استفاده نادرست از هر ابزاری نه تنها سود آور نیست بلکه ضرر بیشتری می‌رساند. متاسفانه روند عضویت در خبرنامه بسیار شبیه به داستان روباه و کلاغ است. خیلی از افراد به دلیل اینکه درباره نحوه اداره کردن یک خبرنامه اطلاعات مناسبی ندارند کاربرانشان را آزار می دهند و در نهایت تمامی ایمیل ها راهی «صندوق هرزنامه» می‌شود.

امروز می‌خواهم درباره احترام گذاشتن به حقوق کاربر، حتی درحال لغو اشتراک صحبت کنم و ۳ اشتباه مهم را که هم اکنون شرکت‌های بزرگ هم مرتکب آن می‌شوند را برایتان شرح دهم.

۱ – وارد کردن آدرس ایمیل برای لغو عضویت

این گزینه هم اکنون در بسیاری از خبرنامه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثر توسعه دهندگان آنرا به چشم یک کلید امنیتی می‌بینند که کاملا غلط است و در اغلب اوقات باعث آزار کاربران می‌شود. شرکت Motorola یکی از هزاران شرکتی است که از این گزینه استفاده می‌کند!

مشکل این گزینه

در آدرس اکثر خبرنامه هایی که از این گزینه برای لغو اشتراک استفاده می‌کنند، آدرس ایمیل کاربر به صورت هش شده وجود دارد (که معلوم می‌کند کدام کاربر روی دکمه لغو اشتراک کلیک کرده است، در غیر این صورت سرویس آنها فاقد بخش آنالیز است که طبیعتا یک اشتباه بزرگ محسوب می‌شود)

پس سوال اصلی اینجاست، چرا با وجود کلید از کاربر درخواست می کنید که ایمیلش را وارد کند !؟

راه حل

هنگام عضویت کاربر یک نسخه هش (hash) شده از اطلاعات تولید کنید و یک آدرس اختصاصی برای لغو اشتراک کاربر تهیه کنید. هنگامی که کاربر وارد صفحه شد اطلاعات را به او نشان دهید و از او درخواست کنید که روی دکمه لغو اشتراک کلیک کند (یا مستقیما با لود صفحه اشتراک را لغو کنید)

پ‌ن: اکثر سیستم‌های ارسال خبرنامه مثل MailChimp و نمونه‌های دیگر این امکان را به صورت پیش‌فرض دارند و نیازی نیست کاری کنید؛ اما اگر خبرنامه را خودتان و توسط سیستم اختصاصی‌تان می‌فرستید باید حواستان به این مسئله باشد.

۲ – ورود جهت لغو عضویت

About.me

سرویس aboutMe هر هفته یک ایمیل درباره کسانی که از صفحه شما بازدید کرده‌اند و … ارسال می‌کند. که به معنای واقعی کلمه «اسپم» است و متاسفانه آزاردهنده‌تر از همه اینها، برای لغو اشتراک باید وارد حساب کاربریتان شوید.

مشکل این گزینه

مشکل اینجاست که من (و مطمئنا خیلی از کاربران) مدت زیادی است که به حساب کاربری خودم در این سرویس سرنزده‌ام و خب شاید رمز عبورش را فراموش کرده ام. برای همین گزینه «گزارش به عنوان هرزنامه» برای من (و افراد کلافه) بسیار ساده‌تر است تا بازیابی رمز عبور و لغو اشتراک.

راه حل قبلی هم برای این مشکل گزینه مناسبی است.

۳ – تایید لغو عضویت

google unsubscribe system

راه هایی مثل این که گوگل برای لغو عضویت از آن استفاده می‌کند بسیار مناسب است. اما تایید مجدد ایمیل غیرقابل قبول است، خصوصا زمانی که ایمیل شما اهمیت چندان زیادی نداشته باشد.

مشکل این گزینه

این گزینه مشکل روانشناسی دارد. کاربر با قاطعیت تمام تمایل دارد از شر سرویسی که «واقعا به آن نیاز ندارد» خلاص شود. شانس شما برای بازگرداندن او بسیار پایین است و این گزینه جز افزایش عصبانیت وی کاربرد دیگری ندارد. مثل این است که شما تابلوی «پارک ممنوع» را روی درب منزلتان نصب کنید و افرادی که قصد توقف دارند، زنگ در را به صدا در آورند و به شما بگویند که قصد دارند خودرویشان را درب منزل شما پارک کنند!

راه حل

اشتباهتان را قبول کنید. هرگز از کاربرانتان درخواست نکنید که برای لغو عضویت روی لینکی که به ایمیلشان ارسال می‌شود کلیک کنند.

چند توصیه مهم

برای بهبود این جریان چه کار هایی می توان انجام داد ؟

  • رو راست و صمیمی باشید

به زمان کاربر احترام بگذارید، به جای به کاربردن متون طولانی و بی سرو ته ! از اتفاقی که درحال رخ دادن است ابراز پشیمانی کنید و از آنها بخواهید که مختصرا دلیل لغو اشتراکشان را توضیح دهند (ولی این فیلد را الزامی نکنید)

  • نظرسنجی

یک لیست ساده از گزینه هایی که ممکن است باعث آزار کاربر شود و آنرا مجبور به لغو اشتراک کند. تهیه کنید، و پس از آنکه اشتراک کاربر کاملا لغو شد از او بخواهید که در نظرسنجی شرکت کند.

این بسیار مهم است – اگر شما میخواهید به دلیل اصلی لغو اشتراک پی ببرید باید حتما بعد از اینکه لغو اشتراک کاملا تکمیل شد از آنها سوال کنید. حتی سعی نکنید بعد از لغو اشتراک دوباره به آنها ایمیل بزنید و از آنها درخواست کنید.

«آزادی سلیقه» حق همه کاربران است و شما نباید خواسته یا ناخواسته آنرا سلب کنید. برای اینکه کمتر کاربرانتان را از دست بدهید، بگذارید آنها انتخاب کنند که مطالب را به چه صورت دریافت کنند (روزانه – هفتگی – ماهیانه). حتما لازم نیست به محض ارسال مطلب به کاربرانتان اطلاع دهید. به نظرم مطلع کردن آنها از مطالب پربازدید هفتگی و یا ماهیانه راه حل بهتری است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

۱۳ دیدگاه

  1. محمد عزیز نکات خوبی رو یادآور شدی. من هم با شما هم‌عقیده‌ام که باید به کاربر این اجازه رو بدیم که به راحتی هم عضو بشه و هم عضویتش رو لغو کنه.

  2. محسن برجی گفت:

    نکات خوب و پر کاربردی بود.
    رعایت نکات حرفه ای در یک خبرنامه ایمیلی، اعتبار آن را نزد کاربران بسیار بالا می برد.

  3. فرخ صفرخانی گفت:

    رعایت کردن این موضوع خوانندگان رو به خبرنامه های مورد علاقه شون وفادار میکنه .

  4. محمد رضا گفت:

    مثل همیشه عالی ، حرفی برای گفتن نمی ذارید

  5. نظرسنجی پارامتر موثری تلقی میشه.
    هم برای مدیر یک سایت و هم برای اعتماد بیشتر مخاطبان.

  6. Guney گفت:

    ممنون آقا محمد عالی بود :)

  7. mahvan گفت:

    درود و سپاس از مطلب مفیدتون
    پاینده باشید

  8. عطایی گفت:

    ممنون
    متاسفانه بعضی اوقات خبرنامه ها طوری آدم رو اذیت میکنن که مجبور میشی لغو عضویت کنی

  9. بحث خبرنامه ساده بنظر میرسه اما تکنیکهای خاص خودشو داره.

  10. بازاران گفت:

    با تشکر. مطلب خوب و مفیدی بود.

  11. ساسان گفت:

    سلام. مطلبتون خیلی عالی بود. منتظرم خبرهای بهتری از شما هستم.

  12. یاشار گفت:

    سلام
    نکات خوب و جالبی بود

    مخصوصا نکته اول که من خودم هم ازش استفاده می کردم !!!

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید


آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود