راستش مدت زیادی است که تجربه کاربری وارد مباحث سئو و طراحی سایت شده است؛ به طوری که دستکم در همه نوشتههایمان از تجربه کاربری یاد میکنیم و یا افرادی را میبینیم که با سمت شغلی «طراح تجربه کاربری» در شبکههای اجتماعی و وبلاگها فعال هستند.
باید خیلی زودتر این پست را مینوشتم اما آنقدری این روزها سرم شلوغ است که متاسفانه نوشتن، به آخرین دغدغهام تبدیل شده است. از این موارد که بگذریم بهتر است نوشته را با چنین زیرتیتری آغاز کنیم:
تجربه کاربری یا UX میتواند معانی و تعاریف مختلفی داشته باشد؛ اما سادهترین و قابل فهمترین آنها این است که ابتدا بفهمیم کاربر چه کاری میخواهد انجام دهد و آن مسیر را بهتر، طراحی کنیم. هدف در ابتدا این است که نیازهای کاربر را بشناسیم و رضایت آنها را در روند خرید، استفاده از خدمات و … جلب کنیم.
وقتی طراحی تجربه کاربری به درستی انجام شود، میتواند رضایت کاربران، وفاداری و کاربردپذیری را افزایش دهد.
۱- وایرفریمها
وایرفریم یک راهنما برای ساختار سایتها یا نرمافزارهاست. چینش و ساختار یک اپلیکیشن یا یک وبسایت در طراحی وایرفریم خلاصه میشود که اصولا مسئولیت اجرا و تحویلش با طراح تجربه کاربری است.
۲- آزمایش و بررسی به همراه کاربر
از آنجایی که تمامی پروسه UX به افزایش رضایت کاربر منجر میشود، طراحان تجربه کاربری در تمامی مراحل طراحی، کاربران را دخیل میکنند تا بتوانند با بررسی رفتار و شیوه استفاده آنها از اپلیکیشن یا وبسایت، آن را بهبود ببخشند. طبیعتا هرچه تعداد افراد دخیل در تست بیشتر باشد، کیفیت بالاتر میرود و نتیجه دقیقتر میشود.
۳- پرسنا (Persona)
در واقع یک پرسنا، شامل علایق و سلایق یک قشر انتخاب شده از بین کاربران است. به طور مثال طراح تجربه کاربری باید با تحقیقاتی که انجام میدهد، به اشتراکات بین قشر هدف برسد تا بتواند طرحش را با آن دسته از کاربران تطابق بدهد.
۴- سناریو و استوری بورد
سناریو در واقع شیوه استفاده کاربران از اپلیکیشن یا وبسایت شما را به زبان ساده و قابل فهم توضیح میدهد و با طراحی Journeyها میتوان بسیار راحتتر کاربران را به سمتی که میخواهند/میخواهیم سوق داد.
۱- خود را بسنجید
بهتر است قبل از این که مطالعه در این حیطه را شروع کنید، نقاط ضعف و قوت خود را در بخشهای مختلف UX بسنجید تا بدانید دقیقا چه چیزهایی را باید بهبود دهید و چه چیزهایی را بیشتر از بقیه بخشها بخوانید.
در تصویر فوق بخشهای مختلفی که میتوانند در پروسه طراحی تجربه کاربری دخیل باشند را میبینید؛ در نظر داشته باشید که نیازی نیست در همه آنها مختصص باشید تا بتوانید UX را آغاز کنید. در طی پروسه مطالعه و یادگیریتان، به صورت ناخودآگاه در مورد بسیاری از موارد فوق تجربه کسب میکنید و آنها را یاد میگیرید.
۲- یادگیری
بهرهگیری از منابع مختلف برای یادگیری UX میتواند بسیار مفید باشد. در ادامه برخی از سایتها و کتابهایی که میشود مثال زد را مینویسم؛ البته اگر شما پیشنهاد دیگری دارید حتما در بخش نظرات برای ما به همراه لینکش بنویسید تا به لیست اضافه کنیم:
۳- بهرهگیری از ابزارهای مناسب
ابزارهای مختلفی هستند که میتوانند به شما در پروسه UX کمک کنند، میتوانید لیستی از ۱۰۰ ابزار مختلف را در اینجا ببینید. اما اپلیکیشنی که من خودم به شخصه از آن استفاده میکنم، Axure RP است. البته اگر از مک استفاده میکنید اپلیکیشن Sketch امکانات بسیار خوبی را در اختیارتان قرار میدهد.
۴- خودتان باید تجربه کنید
خیلی از مواردی که شاید در کتابها و منابع طراحی تجربه کاربری میخوانید را شاید خودتان بشناسید و آنها را به صورت پیشفرض در کارهایتان رعایت کنید؛ به همین خاطر است که تجربه بیشتر شما میتواند تجربه بهتری برای کاربران بسازد.
پس از ارائه یکسری توضیحات در مورد خود طراحی برای تجربه کاربری، به بخشی میرسیم که اهمیت آن را برای من و شاید اکثر کسبوکارها مشخص میکند. همه ما به صورت روزانه به دنبال جذب بازدیدکننده و کاربر هدفمند هستیم. شاید بیشتر وقتمان را برای این موضوع میگذاریم اما به مرحله تبدیل بازدیدکننده به مشتری که میرسیم عملا کار خاصی انجام نمیدهیم.
اینجا سهراب ما فروشگاه اینترنتی یا وبسایت شرکت ماست. وبسایتی که با هدف بهبود کسبوکارمان راهاندازیاش کردهایم اما تا به حال چیزی به جز هزینه برایمان نداشته است و دارد از دست میرود! بهبود تجربه کاربری همچون نوشدارویی میتواند وضعیت فروش شما را بهبود ببخشد.
در واقع ممکن است ما با مقدار بازدید کمی بتوانیم بیشتر از کسی که چند برابر ما بازدیدکننده دارد بفروشیم. بهینهسازی یک سایت بر اساس قوانین تجربه کاربری میتواند به افزایش نرخ تبدیل آن کمک شایانی کند. گاهی حتی رنگ یک دکمه یا ایجاد تغییر یک بخش از سایت میتواند میلیونها دلار در فروش یک سایت بزرگ تاثیرگذار باشد.
شاید بودجهای که برای بهبود تجربه کاربر میگذاریم به اندازه جذب کاربران تازه نباشد اما مطمئنا تاثیرش آنقدر شگرف خواهد بود که میگویید چرا زودتر به سراغ آن نرفته بودیم!
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۲ دیدگاه
عالی بود
هر سایت هزارتا مقوله داره خیلی کار سخت میشه
شما چه دیدگاهی دارید؟