در شبکه های اجتماعی چه کار کنیم و چه کار نکنیم

از زمانی که تصمیم می‌گیریم برند و یا کسب و کار خودمان را آنلاین کنیم، مسئولیت‌های زیادی بر دوش ما قرار می‌گیرند؛ این مسئولیت‌ها می‌توانند در قالب مجموعه‌ای از قوانین رفتاری ما در شبکه های اجتماعی مختلف باشند. حال این قوانین رفتاری می‌توانند برای شبکه های اجتماعی مختلف متفاوت باشند. در این مطلب قصد دارم تا مجموعه‌ای از باید ها و نباید‌ها در شبکه اجتماعی فیسبوک را با شما در میان بگذارم.

imgsocial

نبایدها

  • خودتان را درگیر حذف و ویرایش پست کنید

با این کار حسی که به مخاطبین و مشتریان شما منتقل می‌شود این است که کسب و کار شما در تلاش برای ایجاد یک فضای دموکراتیک و بسته است و می‌خواهد فضا را آنگونه که می‌خواهد نمایش دهد و یا بدنبال مخفی کردن مسئله‌ای مهم از مخاطبین است. در عوض شما باید تلاش کنید تا بجای پاک کردن صورت مسئله تمرکز خود را برای حل کردن مسئله که در اینجا حل و فصل نظرات منفی است بگذارید.

البته در نظر داشته باشید که اگر کاربرانی دارید که خود را مسئول ارسال اسپم در صفحه شما می‌دانند، بهتر است دسترسی آنها را به صفحه‌تان ببندید.

  • به عنوان یک فروشنده فروشگاه ظاهر شوید

کاربران فیسبوک کاملا متوجه این قضیه هستند که شما در حال تبلیغ کردن کسب و کار خود هستید؛ اما شما نباید این حس را به آنها منتقل کنید که وارد یک فروشگاه شدند و شما به عنوان یک فروشنده دائما در حال قیمت دادن به آنها هستید. فراموش نکنید که هدف اصلی شما تلاش برای تبلیغ کسب و کارتان بدون خسته کردن مخاطبین‌تان است.

۵۲% از کاربرای برندهای مختلف به دلیل «تکراری و خسته کننده بودن» پست های ارسالی صفحه برند را آنفالو کرده‌اند.

بنابراین شما باید به دنبال یک حد متعادل در ارسال پست های تبلیغاتی و ترکیب آن با پست های سرگرمی باشید. استفاده از ترکیبی از پست های سرگرم‌کننده با پست‌های تبلیغاتی هم مشارکت مخاطبین را جلب می‌کند و هم درصد به اشتراک گذاری مطالب شما توسط آنها بیشتر می‌شود.

فقط مراقب باشید که صفحه شما به یک صفحه طنز برای مخاطبین‌تان تبدیل نشود!

  • الکی صفحه‌تان را بروز نکنید

هیچوقت هیچوقت هیچوقت برای اینکه فقط صفحه‌تان را بروز کرده باشید، پستی ارسال نکنید.

اگر واقعا مطلبی ندارید بهتر است شیوه های دیگری را تست کنید. مثلا به یک مقاله مرتبط به کسب و کارتان لینک بدهید؛ خلاق باشید اما حواستان باشد که اسپم ارسال نکنید

  • به ندرت پست کنید

توجه داشته باشید که شرکت یا کسب و کار شما باید در چشم بیننده فعال به نظر برسد، اما نه با هفته ای یک پست! در بخش قبلی گفتم که یک حد متوسط شادی و تبلیغاتی در پست های خود ایجاد کنید و در این بخش می گویم که روزانه بین ۲ الی ۴ پست در صفحه‌تان ارسال کنید.

  • گرفتن اطلاعات کاربران بدون اجازه

کاملا این قضیه قابل درک است که شما به دنبال ایجاد یک دیتابیس خوب از اطلاعات تماس کاربران هستید؛ اما طبق قواعد و اصول حتما در نظر داشته باشید که شروع این قضیه باید با پر کردن فرم توسط کاربران برای این کار باشد. گرفتن اطلاعات کاربران بدون اطلاع آنها و شروع به ارسال تبلیغات از راه های گوناگون ممکن است در دراز مدت برای برند یا کسب و کار شما زیان آور باشد.

  • از حساب کاربری شخصی برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید

حتما برای کسب و کار خود با یک حساب کاربری مخصوص کسب وکار ها در فیسبوک ثبت نام کنید.

داشتن یک حساب کاربری مخصوص برای کسب و کار جدا از برخورداری از پرستیژ خاص به شما امکانات بیشتر نسبت به حساب شخصی می دهد (به عنوان نمونه تعداد دوستی ها در حساب شخصی محدود است ولی در حساب کاربری کسب و کارها در قالب لایک صفحه محدودیتی ندارد) همچنین شما می‌توانید دامنه ارتباطات خود با مشتریان‌تان را گسترش دهید و امکان ارتباط کاربران با شما از طریق یک پلتفرم مستقل را فراهم کنید.

بایدها:

  • به نظرات مثبت و منفی کاربران پاسخ دهید

کاربرانی که صفحه شما را لایک کرده‌اند و کسب و کار شما را دنبال می‌کنند هرکدام نظرات و عقاید خاص خود را در زمینه محتوای ارسالی صفحه شما دارند. وقتی کاربران نظرات خود را روی پست‌ها یا دیوار شما ارسال می‌کنند در حقیقت به دنبال «توجه»‌ هستند.

توجه به نظرات، به کاربران شما نشان می‌دهد که کسب و کار شما به آنها اهمیت می‌دهد و یک حس خوب در ذهن کاربران ثبت می‌کند. توجه داشته باشید که تعامل برند با کاربران با افزایش موفقیت رابطه مستقیم دارد.

  • ارسال های منظم و متعادل در روز

خود تیتر کاملا گویاست! ارسال محتوای با کیفیت و بر اساس یک نظم و قاعده با افزایش مراجعه کاربران و ماندگاری در صفحه شما رابطه مستقیم دارد. البته که باید حواستان باشد اسپم پست نکنید!

  • محتوای تولید شده در وبسایت‌تان را به اشتراک بگذارید

فیس‌بوک این امکان را برای شما فراهم کرده است تا مطالب و محتوای داخل سایت یا وبلاگ خود را به اشتراک بگذارید. مطالب جدید وبلاگ خود را در صفحه فیسبوک خود منتشر کنید و سعی کنید برخی از محتواهای خود را به landing page لینک کنید. این کار افزایش ترافیک قابل توجهی از سمت فیسبوک برای سایت شما به وجود می‌آورد.

  • اطلاعات کاربران را در قسمت های جداگانه بگیرید

از فرصت گرفتن ورودی برای وبسایت خود استفاده کنید و قسمتی برای گرفتن اطلاعات کاربران طراحی کنید. می‌توانید از شیوه‌های مختلفی مثل ارائه محصولات رایگان به کاربران در قبال دریافت اطلاعات آنها مثل ایمیل‌شان استفاده کنید.

  • دکمه های اشتراک‌گذاری را جدی بگیرید

همانطور که از فیسبوک برای سایت ورودی می‌گیرید باید از سایت هم برای صفحه خودتان ورودی داشته باشید تا بتوانید کاربران را دعوت به لایک صفحه‌تان کنید.

  • محتوای تعاملی ایجاد کنید

پست کردن مطالب روزانه و یک طرفه برای کاربران خسته کننده است. سعی کنید مشارکت کاربران را در بحث ها داشته باشید و نظرات آنها را بخواهید؛ این کار اشتیاق کاربران از حضور و مراجعه منظم به صفحه شما را زیاد می‌کند. ایجاد نظرسنجی از جمله این کارهاست. اپلیکیشن های خوبی هم در فیسبوک هستند که به شما در این راه کمک می کنند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

آرش ماهر هستم ، مشاور برندینگ در رسانه های اجتماعی و فعال در حوزه کارآفرینی و از بنیان گذاران استارتاپ تی وی اولین رسانه تصویری استارتاپ های ایران . از علاقه مندی های من بررسی و تحلیل رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی مختلف است.

۳۱ دیدگاه

  1. ممنون آرش جان بابت این مقاله مفید و کاربردی
    موفق باشید

  2. مینا گفت:

    مطلب خوبی بود.به نکات جالب و ریزی اشاره شده که شاید قبلا اصلا بهش توجهی نداشتم. ممنون

  3. محسن برجی گفت:

    مجموعه نکات خوب و پر کاربردی بود. ممنون.

  4. مشهدی گفت:

    با سلام و تشکر
    مطلبی خیلی جالبی بود

  5. M.Gh گفت:

    great article. but sharing a great article is not common in Iran. most of the sharing content in Iranian social medias are political news so news agencies have the best ranking.
    its now my world you can see clearly.
    but as i said this kind of behavior is special for Iranian people.

  6. mohammad گفت:

    برخی از محتواهای خود را به landing page لینک کنید.

    این جمله رو متوجه نشدم, اصلا landing page چیه؟

    • آرش ماهر گفت:

      صفحه فرود يا لندينگ پيج ها به صفحاتی می گیم که کاربران با کلیک برروی بنرها یا لینک های تبلیغاتی دیگر سایت ها یا موتورهای جستجو بر روی سایت شما فرود می آیند.
      در صفحات فرود با نوشتن یک متن خاص ، نمایش یک ویدئو یا تصویر جالب ذهن بیننده رو به حالت بتا می بریم یعنی اونها رو مجاب می کنیم تا عملی را برای ما انجام دهند که به اصطلاح call to action می گوییم. در رابطه با این قسمت در مطلب بالا هم خیلی ساده اس ، در واقع افزایش ترافیک صفحات فرود از طریق شبکه های مجازی باعث میشه تا کاربران به محتواهایی که دقیقا می خواهیم دسترسی داشته باشند

  7. یاس98 گفت:

    بسیار عالی و مفید بود
    خسته نباشید

  8. صالح گفت:

    حرفایی منطقی …

  9. فرزانه گفت:

    مقاله واقعا خوبی بود .
    ولی تو پیج هایی که برای سایت ها ساخته میشه کاربران اصلا مشارکت نمی کنند و تعداد لایکها فقط محدود به دوستان و همکاران هستش .

    • آرش ماهر گفت:

      درسته برای جلوگیری از این مشکل ابتدا باید آنالیز دقیقی از کسب و کار موجود داشته باشید تا در گام اول شبکه اجتماعی درستی را برای ورود کسب و کار انتخاب کنید . در گام های بعدی نوع محتوای تولیدی ، انتخاب کاربران هدف ، شیوه های تبلیغاتی ، زمان بندی ارسال ها و …. تعیین کننده پیشرفت هر کسب و کار در فضای مجازی هستند

      • الهه گفت:

        این دقیقا همون مشکلیه که من هم دارم. با اینکه یکسری از جامعه آماری کسب و کارمونو مشخص کردم و تو پیج شون سایتمونو معرفی کردم از بین صدتا پیجی که هر کدوم چندهزار عضو دارن فقط ۲ تا لایک به پیجمون اضافه شد

  10. mohsen گفت:

    محتواهای خود را به landing page لینک کنید
    متوجه نشدم.

    • آرش ماهر گفت:

      خیلی ساده اس ، در واقع افزایش ترافیک صفحات فرود از طریق شبکه های مجازی باعث میشه تا کاربران به محتواهایی که دقیقا می خواهیم بدون دردسر دسترسی داشته باشند. فروش یک عینک گوگل در عرض نیم ساعت فقط با اشتراک یک پست در فیسبوک یکی از نمونه های این مسئله است :)

  11. نکات یاد شده نکات بسیار خوبی بودند اما متاسفانه برخی از کاربران فقط برای تفریح در این شبکه ها فعالیت میکنند و در حال حاضر نمیتواند بازده مناسبی برای شرکت هایی مثل ما که در حیطه تخصصی فعال هستند به همراه داشته باشد

  12. سلام
    یک سوال داشتم
    در خیلی از جاها از جمله همین مقاله شما ، راه جمع آوری اطلاعات کاربران مانند ایمیل آنها را استفاده از یک محصول رایگان مانند یک کتاب رایگان عنوان کرده اند که اون هم طبیعتا باید نوشته خودمان و در مورد کسب و کارمان باشد.
    حال میخواهم بپرسم که آیا شما راه دیگری برای این منظور میدانید یا خیر؟ آیا روش های دیگری برای جمع آوری ایمیل کاربران وجود دارد؟

    • بله به طور کلی بهترین راه اینه که شما خدمت خاصی به کاربران در مقابل ایمیلشون ارائه بدید. به جز این شیوه‌های مختلفی مثل ارسال لیست قیمت به صورت روزانه، پاسخ به سوالات و .. هم هست.

  13. امیر گفت:

    من یک سوال داشتم.
    من یک صفحه فیس بوک برای سایتم درست کردم. حالا چطوری به گوگل بفهمونم که این صفحه فیس بوک مربوط به سایت منه.
    کد خاصی باید تو سایتم بنویسم که اون صفحه مربوط به من است؟
    ممنون

  14. […] عنوان مثال، پستی که در شبکه‌های اجتماعی محبوب می‌شود قطعا در منبع ترافیکی Social عملکرد خوبی از خودش نشان […]

  15. امیر گفت:

    ممنون نکته های جالی بودند

  16. مینا گفت:

    سلام . ممنون از مطالب مفید سایتتون . من حدود ۸ ماهه تو فیسبوک فعالیت می کنم و پیجم ۷۰۰ تا لایک تو این مدت گرفته اما شاید در طول هفته کلا یک نفر ورودی از فیسبوک روی سایتم داشته باشم . بنظرتون این آمار عادیه ؟

  17. تک تل گفت:

    ممنون مفید بود الان تاثیر شبکه هایی مانند اینستا واقعا عالیه

  18. احمدی گفت:

    ممنونم. فیسبوک ما بازدهی لازم را ندارد

  19. نازنین گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون
    به نظرم فیس بوک بازدهی شو از دست داده

  20. نازنین گفت:

    شبکه های اجتماعی بهترین روش برای جذب مخاطبه

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید


آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود