امروز دیگر تاثیر شبکه های اجتماعی در جنبه های مختلف بر هیچ کسی پوشیده نیست. شبکه هایی که تمام زندگی ما را در اختیار خود گرفته اند یکی از ارکان اصلی سئو نیز محسوب میشوند و چشم انداز موتور های جستجو نسبت به شبکه های اجتماعی نیز تغییر کرده است و در واقع موتور های جستجو شبکه های اجتماعی را به عنوان یک کاتالیزگر سئو میدانند. اما با گسترش بیش از حد شبکه های اجتماعی شاید سخت باشد که بتوان انتخاب کرد که کدام یک بر سئو تاثیر بیشتری دارد و ما باید وقت خود را روی کدام یک صرف کنیم. در این مقاله به بررسی اینکه کدام شبکه ی اجتماعی بر سئو تاثیر بیشتری دارد خواهم پرداخت. اما در ابتدا لازم است بدانیم که شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو تاثیر میگذارند.
رویکرد سنتی نسبت به سئو در موتور های جستجو بدین صورت بود که فقط به ایجاد یک محتوای با کیفیت اهمیت داده میشد و این مورد به عنوان فاکتور اصلی رتبه بندی وبلاگ ها و وبسایت ها در نظر گرفته میشد و جستجوگر ها نسبت به محتوای به اشتراک گذاشته شده چندان رغبیتی نشان نمی دادند. جالب است بدانید این رویکرد سنتی هنوز هم در موتور های جستجو حاکم است، البته با سختگیری های کمتر.
اما تفاوت اساسی میان رویکرد سنتی به سئو و سئوی مدرن این است که یک لایه ی اجتماعی به تولید محتوا افزوده شده و جستجوگر ها نیز این رویه را کاملا پذیرفتهاند. زیرا محتوای شما علاوه بر کیفیت بالا باید قابل به اشتراک گذاری نیز باشد. بنابراین امروزه علاوه بر محتوای مناسب، دو دکمه ی ” Like ” و ” ۱+ ” به عنوان یکی از ملاک های رتبه بندی در سئو در نظر گرفته میشوند و در این جاست که یک استراتژی مناسب در شبکه های اجتماعی به کار شما می آید. یعنی هرچه لایک های بیشتری جمع کنید و توییت های شما بیشتر باز توییت شوند، موتور های جستجو نیز با دیدی متفاوت به شما نگاه خواهند کرد. اما توجه داشته باشید که فقط یک استراتژی خوب کافی نیست و نباید عبارت “محتوا پادشاه است” را فراموش کرد.
از سال ۲۰۱۰ به بعد تاثیر فیس بوک بر سئو همیشه جزو داغ ترین بحث ها بین مدیران سئو و بازاریابان شبکه های اجتماعی بوده است. اما حقیقت این است که تاثیر فیس بوک در سئو جایی بین “کامل” و “نا کامل” قرار دارد. یعنی بزرگترین و قدرتمندترین شبکهی اجتماعی دنیا، آنچنان که باید و شاید در سئو تاثیری ندارد و این شبکهی اجتماعی فقط برخی از شاخه های سئو را شامل میشود.
کلید تولید محتوا در فیس بوک بر پایه ی ایجاد محتوای قابل اشتراک گذاری استوار است و جستجوگر ها بر اساس میزان به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط شما و بحث و گفتگو در این مورد، به رتبه بندی محتوای شما میپردازند و موفقیت شما در این زمینه در گرو درک مخاطبان فیس بوک شماست. یعنی هرچه کاربران فیسبوکتان را به اشتراک گذاری بیشتر مطالب و گفتگو در مورد آنها تشویق کنید، مطالب شما از نظر موتور های جستجو با ارزش ترند .
با توجه به اینکه گوگل پلاس شبکه اجتماعی متعلق به خود گوگل است، تاثیر آن نیز بر سئو همیشه مورد بحث بوده است. برخی ها استدلال میکنند که گوگل برای محتوا هایی که در شبکه اجتماعی خودش به اشتراک گذاشته میشوند اهمیت بیشتری قائل است که البته خود من تا حد زیادی این موضوع را قبول دارم. زیرا مطالب وبسایت من که در گوگل پلاس به اشتراک گذاشته میشوند بعد از اندکی در صفحه ی اول گوگل حاضرند.
میشود گفت بر خلاف فیس بوک که اشتراک گذاری و بحث در مورد یک محتوا برای رتبه بندی ملاک در نظر گرفته میشود، در گوگل پلاس پست ها و لینکی که شما در آن پست به وبسایت خود میدهید ملاک قرار داده میشود زیرا این لینک و محتوا در نتایج گوگل نمایش داده خواهند شد و هر چه که بتوانید کاربران را مجاب کنید که با فشردن ” +۱ ” به این محتوا امتیاز بیشتری بدهند، متقاعبا مطلب شما نیز به یک عنوان یک محتوای با کیفیت و عالی در نظر موتور های جستجو و بالاخص گوگل جلوه خواهد کرد .
اگر یک روز خواستید که بین توییتر و فیس بوک یکی را انتخاب کنید، شک نکنید که توییتر بر فیس بوک ارجعیت دارد. بر خلاف فیس بوک، توییتر خواستار تعامل بیشتر با دنبال کنندگان است. برای مثال به اشتراک گذاری یک محتوا به همراه یک لینک کوتاه میتواند برای معرفی شما و همچنین شناخته شدن از طرف موتور های جستجو کافی باشد. کلید موفقیت در توییتر این است که یک بتوانید یک شبکه قدرتمند با دیگر توییتری ها تشکیل دهید و آنان را به بازتوییت کردن پست های خود تشویق کنید.
اینستاگرام نیز مانند سایر پلتفرم ها میتواند تاثیر بسیار زیادی بر سئو داشته باشد. روزانه میلیون ها عکس در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود و با توجه به اینکه امروزه عکس به عنوان یکی از فاکتور های مهم در سئو در نظر گرفته میشود، به اشتراک گذاری عکس ها در اینستاگرام قطعا تاثیری فراتر از انتظار بر بازدید، سئو و بهبود رتبه ی سایت و وبلاگ شما خواهد داشت. در هنگام کار با اینستاگرام نکات زیر را رعایت کنید:
۱- برای بهتر شناخته شدن محتوا از هشتگ استفاده کنید.
۲- در هنگام به اشتراک گذاری عکس، یک لینک معتیر نیز به وبسایت و دیگر اکانت های خود در دیگر شبکه های اجتماعی بدهید.
۳- عکس هایی متناسب با برند و کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید.
۴ – با توجه به اینکه میزان دنبال کننده در این شبکه اجتماعی بسیار زیاد است، همانند توییتر سعی کنید با دیگر کاربران این پلتفرم یک شبکه ی ارتباطی قدرتمند تشکیل دهید.
رمز موفقیت در اینستاگرام خلاق و مدبر بودن است. یعنی با خلاقیت خود بتوانید عکس هایی را در فضای آنلاین منتشر کنید که به خوبی بازگوکننده ی نام تجاری شما باشند و همچنین با تدبیر و استراتژی درست بتوانید از این ظرفیت برای کشاندن کاربر از صفحه اینستاگرام به صفحه وبسایت استفاده کنید. اگر به دنبال ساخت یک برند تجاری، افزایش علاقه مصرف کننده و در نهایت تشویق مشتری به خرید هستید، اینستاگرام حکم چوب دو سر طلا را برای شما دارد.
اشتراک گذاری ویدئو های کسب و کار شما در یوتیوب و آپارات مانند یک سرمایه گذاری با سود بالا در دو بانک معتبر است. در واقع هر ویدئو میتواند بیانگر هزاران حرف ناگفته ی کسب و کار شما باشد و با توجه به اینکه ویدئو های به اشتراک گذاری شده در این دو سرویس در گوگل ایندکس میشوند، قطعا تاثیر گذاری آنها دو چندان خواهد شد. البته تاثیر سرویس های اشتراک گذاری ویدئو وقتی دو چندان میشود که شما ۴ مرحله زیر را به درستی انجام دهید:
مرحله اول: ویدئویی که ضبط میکنید کوتاه، مفید و به درستی بازگو کننده نوع کسب و کار شما باشد و بتواند به واضح ترین شکل ممکن منظور شما را به مخاطب انتقال دهد.
مرحله دوم: برای ویدئو های خود دسته بندی هایی مناسب انتخاب کنید. زیرا قطعا افراد به دنبال آگهی های بازرگانی و تبلیغاتی نیستند.
مرحله سوم: ویدئو های خود را با متن توضیحات مناسبی منتشر کنید. زیرا گوگل این ویدئو ها را ایندکس میکند و وجود متن خوب و دارای کلمات کلیدی، میتواند به رتبه آن ویدئو در نتایج جستوجو کمک کند.
مرحله چهارم: همانند فرآیند شبکه سازی در توییتر و اینستاگرام, در یوتیوب و آپارات نیز سعی کنید یک پایگاه از کاربران را ایجاد کنید. مثلا مارکوس برانلی از آن کسانی است که به خوبی این کار را انجام داده و کانال یوتیوب او میلیون ها بیننده دارد.
شبکه های اجتماعی موبایلی امروزه بسیار فراگیر شده اند و اغلب افراد حداقل از یکی از آنها استفاده میکنند و همین مورد، پتانسیل بالایی را برای بهره بردن از این امکان در جهت معرفی بیشتر مطالب و کسب و کار شما ایجاد کرده است. بسیاری از وبسایت ها از این شبکه های اجتماعی برای ارتباط بیشتر با کاربران خود استفاده میکنند و از طریق کاربران را در جریان آخرین مطالب منتشر شده در سایت قرار میدهند. به تازگی دکتر مجیدی در وبلاگ «یکپزشک» نیز این کار را انجام داد و امکان به اشتراک گذاری مطالب وبلاگ خود در وایبر را ایجاد کرده است.
شما از کدام شبکه ی اجتماعی برای به اشتراک گذاری مطالب خود استفاده میکنید؟ لطفا تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر کاربران یکادمین به اشتراک بگذارید.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۲۶ دیدگاه
ممنون از نوشته خوبت حمیدرضا.
چند وقت اعلام شد که گوگل و توییتر مجدد وارد مذاکره شدن که گوگل بتونه توییتها رو به صورت Real-time ایندکس کنه. فکر کنم اگر این ماجرا قطعی بشه تاثیر توییتر بیشتر بشه روی نتایج.
البته حدس و گمانهایی هم زده میشد که گویا سیگنالهای شبکههای اجتماعی روی رتبه نتایج تاثیری نداره. اما من احساس میکنم حتی اگر به صورت مستقیم هم تاثیری نداشته باشه، فعالیت در شبکههای اجتماعی میتونه به جذب بازدید کمک کنه و به صورت غیرمستقیم تاثیرش رو بذاره.
مطلب قشنگی بود و مفید.
ممنون
هرچند نقش pinterest و tumblr رو ذکر نکردید که اگرچه دومی فقط web2 حساب میشه ولی تاثیر هر دوتاشون رو من روی وب سایت هام دیدم.
آفرين؛ خيلي عالي بود
به نظر منم گوگل پلاس بیشترین تاثیر رو داره مخصوصا با هشتگ :دی
سلام
فیس بوک بر گوگل (ارجحیت) داره
اصلاح شود
ممنون دستتون درد نکنه
مرسی از سایت خوبتون
خسته نباشید
بنده هم بیشتر با کار روی گوگل پلاس موافقم
ولی جدیدا فروش پلاس اون هم به تعداد بالا باعث شده افکارم بیشتر روی توییتر بره
سلام خیلی ممنون بابت مقاله مفید تون
اگه میشه یک مقاله با موضوع راه های سئو سازی وبلاگ هم بنویسید ممنون میشم
موفق باشید
یاعلی
موضوع جالی بود با کلی نکات ریز و مهم
شبکه های اجتماعی خیلی تاثیر گذار هستند اما هر شبکه اجتماعی گاهی برای وب سایت ها اثرش متفاوت هستش
گوگل پلاس بهترین شبکه اجتماعی از نظر من هستش
بعد تویتر که اثر بسیار عجیبی روی سئو داره
رتبه سوم در ایران به آپارت و چهارم فیس بوک
بقیه شبکه های اجتماعی زیاد مهم نیست بهتره فقط وقتتونو بزارید برای این شبکه های که گفتم
ممنون از سایت خوبتون
سلام ممنون از مطلب مفیدتون.
تا حایی که من میدونم امکان گذاشتن لینک وب سایت در شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود ندارد. اگه شما ادرس سایت رو تو متن اینستا بذارید کاربر نمی تونه با کلیک روی اون مستقیم وارد سایت بشه. آیا منظور شما روس دیگری است ؟ لطفا اگر روشی دیگه ای میدونید اطلاع بدید.
مرسی عالی بود
سلام ممنون
سلام گوگل پلاس به صورت تجربی امتحان خودش رو پس داده و مطمئن هست من که خیلی ازش بیشتر نتیجه گرفتم نسبت به شبکه های اجتماعی دیگه
ممنون از مطلب خوبتون
لینک ها که rel=nofollow داره نمیشه لینک بخوره
باید چیکار کنیم؟
ما تو فیس بوک پیج ساخیتم.
و لینک مطالب جدید رو تو پیجمون قرار میدیم.
این کار مفید هست؟
بله ممکنه مفید باشه.
خیلی مطلب مفیدی بود
من با این گوگل پلاس خیلی موافقم هر چی توش به اشتراک میزاری خیلی سریع میاد جزو ۵ صفحه اول میشه
سلام
خیلی مطالب مفید و عالی بود
فک کنم گوگل پلاس جون مال خوده گوگله ارزشش مستقیم و خیلی زیاد باشه
عالی و آموزنده
از مطالب شما کمال استفاده را بردیم
ممنون از زحماتتون
پست جالببی بود برای من
ممنون از اینکه وقت میزارید
عاالی بود آقای حمید گنجی
ما هم جز استارتاپ های نوپا هستیم انشاالله که بتونیم موفق بشیم.
ممنون
خیلی مفید و کاربردی بود برای سئو
شما چه دیدگاهی دارید؟