اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز، اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار می‌شود

کنفرانس تجربه کاربری شیراز یکی از برنامه‌های علمی جامعه تجربه کاربری شیراز است و با رویکرد «ارتقای کیفیت زندگی» به مدت ۲ روز در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۵ در سه بخش سخنرانی‌های ۵۰ دقیقه‌ای، نکات کلیدی و کارگاه برگزار می‌شود.

در این کنفرانس تلاش می‌شود با معرفی الگوهای موفق عملی ایران و جهان، روندها و روش‌های علمی با یک نگاه آینده پژوهانه، تاثیر تجربه کاربری در افزایش سطح کیفیت زندگی با اتکا بر افزایش رضایت بخشی در تولید محصولات و خدمات بررسی گردد.

کنفرانس تجربه کاربری شیراز

اهمیت کنفرانس تجربه کاربری

امروزه تجربه کاربری به عنوان یکی از تخصص های بسیار مهم و کلیدی در تولید شناخته می‌شود. آنچنان که بخش زیادی از استخدامی‌های شرکت های بزرگی چون Apple, Microsoft, Google‌ و … به این متخصصین مربوط می‌شود.

شرکت Google به عنوان بزرگترین کسب و کار اینترنتی جهان (به گزارش اکونومیست)، سالانه ۷٪ از کل درآمد خود را به بهینه سازی تجربه کاربری در محصولاتش اختصاص می‌دهد که با در نظر گرفتن همه موضوعاتی که می‌توانند در سازمانی به این بزرگی مهم باشند، سهم بسیار زیادی است.

کنفرانس تجربه کاربری تهران در سال ۱۳۹۴ با حمایت دانشگاه تهران برگزار شد که این اتفاق نشان دهنده اهمیت روز افزون این مسئله در جامعه دانشگاهی و تخصصی کشورمان نیز هست. از جمله رویدادهای مشابه که قبلا در کشورمان برگزار شده‌اند نیز می‌توان اولین و دومین کنفرانس تجربه کاربری تهران، همایش روز جهانی معماری اطلاعات و همایش روزجهانی کاربردپذیری را نام برد.

معرفی تجربه کاربری

ریشه طراحی تجربه‌ کاربری به علم آرگونومی و عوامل انسانی بر می‌گردد که تقریبا از ۱۹۴۰ میلادی (۱۳۱۹ شمسی)، یعنی بیش از ۷۰ سال پیش شروع شده و روی موضوع تعامل انسان با ماشین، محیط متنی و روش طراحی سیستم‌هایی که تجربه‌ کاربر را شکل می دهند تمرکز دارد.

با شروع نفوذ کامپیوتر در اوایل ۱۹۹۰ میلادی به محیط کار، تجربه‌کاربری تبدیل به مهم‌ترین دغدغه طراحان شد. از آن‌ به بعد Donald Norman واژه طراحی تجربه‌ کاربری را در سطح وسیع دانشی مطرح کرد و امروزه این رشته نقاط اشتراک زیادی با طراحی کاربر محور و همین طور تعامل انسان و رایانه دارد. (بخش ۲۱۰ از استاندارد ISO-9241)

تجربه کاربری و زیر شاخه‌های آن شامل تعامل انسان و رایانه، طراحی کاربر محور و طراحی تعامل، در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان، ازجمله ایالات متحده، انگلیس، دانمارک، سوئد، ایتالیا، فرانسه، کانادا،‌ آلمان و چندین کشور دیگر تدریس می‌شود.

در دانشگاه‌های ایران نیز سالهاست که رشته طراحی صنعتی (به عنوان یکی از زیرشاخه های بزرگ تجربه کاربری) در مقاطع مختلف تدریس می شود. HCI هم که یکی دیگر از علوم مرتبط و محوری تجربه کاربری است، در مقاطع دکترا و همچنین بعضا کارشناسی فناوری اطلاعات ارائه می شود.

اهداف اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز

کشورهای پیشروی جهان از جمله کره جنوبی، مالزی، چین، ایالات متحده، استرالیا و … سالهاست که با به‌کارگیری تجربه کاربری در طراحی محصولات و خدمات خود به پیشتازان بازار تبدیل شده اند و سهم بزرگی از رقابت جهانی را به خود اختصاص داده اند.

در این کنفرانس تلاش می‌شود که با گسترش این تفکر در صنایع، نقشی در شتاب‌دهی به توسعه و ارتقای جایگاه علمی کشور در جهان داشته باشیم. برای این منظور چند هدف  را دنبال می‌کنیم:

  • کارآفرینی و نو ارزش‌ آفرینی با نگرش و تفکر طراحانه
  • ترویج فرهنگ اهمیت به رضایت بخشی در محصولات و خدمات بین تولیدکننده و مصرف‌کننده
  • فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ارتقای سطح کیفیت زندگی
  • معرفی و گسترش شبکه متخصصین تجربه کاربری در ایران
  • ارتقاء سطح آگاهی عمومی در شناخت تجربه کاربری و تاثیرات مثبت آن

مخاطبان کنفرانس تجربه کاربری

گرچه به دلیل دامنه گسترده‌ی اثرگذاری تجربه کاربری در علوم و صنایع مختلف، نمی‌توان مخاطبان آن را محدود به گروه خاصی دانست، اما اولین کنفرانس تجربه کاربری شیراز به عنوان فرصتی ارزشمند برای مخاطبان، در سه گروه طراحی  شده است:

مدیران عامل، مدیران محصول و مدیران سازمان های حوزه فناوری اطلاعات (IT)

چون کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات (به دلیل مقیاس پذیری بسیار بالا) با تنوع گسترده‌تری از مخاطبان همراه هستند، تا به امروز نقش طراحی تجربه کاربری در این کسب و کارها بیشتر مشاهده شده است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود اغلب صاحبان کسب‌وکار که در این کنفرانس شرکت دارند، صاحبان بنگاه‌هایی باشند که بطور مستقیم با فناوری اطلاعات و دیجیتال در ارتباط هستند.

برای این گروه، تجربه کاربری به شکل یک فرهنگ سازمانی است که می‌تواند در همه قسمت‌های یک سازمان از تولید تا فروش اثرگذار باشد.

متخصصین و طراحان تجربه کاربری و رابط کاربری

بدون متخصصین و طراحان تجربه کاربری، دست یابی به اهداف و استانداردهای مورد نظر بعید است. در حاشیه این کنفرانس ما کارگاه هایی را برای ارتقای مهارت این متخصصین فراهم می‌کنیم و این امر هم از حیث یادگیری و هم از منظر بینشی این گروه را مخاطب قرار می دهد.

دانشجویان و علاقه‌مندان به تجربه کاربری

با توجه به فعالیت یک ساله جامعه تجربه کاربری شیراز و برگزاری بیش از ۵۰ نشست هفتگی و ماهیانه، پیش‌بینی می‌شود بسیاری از از دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات و مهندسی نرم‌افزار برای کسب دانش و شناخت در خصوص تجربه کاربری در این کنفرانس حضور داشته باشند.

دور از ذهن نیست (و امیدواریم) که درآینده بسیار نزدیک تجربه کاربری به عنوان یک رشته دانشگاهی در ایران نیز تدریس شود و این کنفرانس می‌تواند زمینه‌ساز و تسهیل‌گر این امر باشد.

کمیته علمی، سخنرانان و برگزار کنندگان کنفرانس تجربه کاربری شیراز

کمیته علمی کنفرانس دو تن از چهره های سرشناس و علمی بین المللی جناب آقای دکتر نیما مروجی (دکترای فن آوری های آرام بخش از دانشگاه استنفورد) و خانم نازنین اویسی (MBA استراتژی طراحی در دانشگاه کالیفرنیا) خواهند بود.

اعضاء جامعه تجربه کاربری شیراز به عنوان یک سازمان مردم نهاد و فعال‌ترین شبکه تجربه کاربری کشور، اجرا و برنامه‌ریزی این کنفرانس را بر عهده دارند. تیم اجرایی این کنفرانس متشکل از برخی از فعالان، متخصصان و محققان تجربه‌کاربری کشور است.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

یه استراتژیست محتوا، طراح تجربه کاربری و بلاگر که از ۱۳۸۲ توی دنیای وب کار می کنه. موسس وب ادوایس و جامعه تجربه کاربری شیراز.

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید


آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود