کیفیت در بازاریابی محتوا بحث مهمی است. از آنجایی که حجم زیادی از محتوا در فیسبوک و گوگل رد و بدل میشود و از آنجایی که هم فیسبوک و هم گوگل اخیرا شیوه خود برای ارزشگذاری محتوا را تغییر دادهاند، زمان خوبی است که ببینیم این دو چطور کیفیت محتوای شما را میسنجند.
هدف اصلی هم برای گوگل و هم فیسبوک این است که محتوایی را به کاربران نشان دهند که خود کاربران میخواهند ببینند و با دیگران به اشتراک بگذارند. وقتی در حال بررسی کیفیت محتوا هستند، اینها نشانههایی هستند که در محتوا به دنبالش میگردند:
از گذشته الگوریتمهای گوگل به وجود کلمات کلیدی برای شناسایی موضوع محتوا و میزان ارتباطش به یک جستوجو متکی بودند. محتوایی که شامل کلمات کلیدی جستوجو شده باشد به عنوان محتوای مرتبط شناخته میشود.
یکی از اولین مقیاسهای کنترل کیفیت محتوا که گوگل معرفی کرد این بود که محتوایی که شامل مقدار زیادی کلمات کلیدی می شد باید رتبه کمتری داشته باشد، چون معمولا این صفحات متعلق به سایتهای اسپمی هستند که سعی دارند به طور مصنوعی رتبه خود را در گوگل افزایش دهند. شمارش و طبقهبندی بکلینکها یکی دیگر از راههایی است که گوگل سالهاست برای یافتن محتوای باکیفیت به کار میگیرد. محتوایی که از چندین صفحه باکیفیت لینک گرفته محتوای باکیفیت در نظر گرفته میشود. در مقابل، صفحههایی با بکلینکهای کم و صفحههایی که از سایتهای کم کیفیت لینک گرفتهاند محتوای کم کیفیت به شمار میروند.
توصیه گوگل: سایتی ایجاد کنید که مطالب ارزشمند واقعی را به بازدیدکنندهها ارائه کند. هر کجا که مناسب بود به سایتهای مرتبط دیگر لینک دهید. اجازه دهید که لینک گرفتن به سایتتان به صورت ارگانیک رشد کند نه مصنوعی. اگر گوگل لینکهای بین سایت شما و سایتهای دیگر را بررسی کند و متوجه شود که شما سعی کردهاید به طور مصنوعی بکلینکهای سایت خود را افزایش دهید، سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد و رتبهاش در جستوجوها کاهش خواهد یافت.
اعتبار نویسندگی هم این اواخر در رتبهبندی محتوا توسط گوگل به یک عامل بسیار مهم تبدیل شده است. گوگل Authorship این امکان را برای بلاگرها و نویسندهها فراهم کرده که با ثبت مالکیت محتوایی که تولید میکنند، خودشان را به عنوان متخصص در زمینههایی به خصوص معرفی کنند. با این روش گوگل میتواند با توجه به سابقه نویسنده، کیفیت یک محتوای جدید را بسنجد.
قبلا فیسبوک تمامی پستها و عکسهای دوستان شما را درست به همان ترتیبی که پست شده بودند به نیوز فید شما ارسال میکرد، اما این روند تغییر کرده است. اکنون نیوز فید محتوا را بر اساس اینکه کاربران تا چه حد آن را جالب میدانند منظم میکند. فیسیوک محتوایی که لایک و کامنت بیشتری داشته باشد و بیشتر به اشتراک گذاشته شده باشد را نمایان میکند، چون این عوامل نشان میدهند که دیگران آن محتوا را باارزش دانستهاند.
اخیرا فیسبوک الگوریتمهای خود را تغییر داده تا محتوایی که از منابع معتبر منتشر شدهاند را نمایانتر کند و محتوایی که توسط منابع با اعبار کمتر ایجاد شدهاند را در نیوز فید کمتر نشان دهد. فیسبوک همچنین بررسی میکند که کاربرانش خودشان دوست دارند چه نوع محتوایی را در نیوز فید خود ببینند. کاربران فیسبوک همواره تشویق میشوند که در مورد محتوای ارائه شده در نیوز فید نظر بدهند تا فیسبوک از این بازخوردها در تغییر الگوریتم خود استفاده کند.
در واقع گوگل هم به نوعی همین کار را میکند و سعی میکند نتایج جستوجو را با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر و سابقه کلیکها و جستوجوهای او منظم کند، اما میزان اطلاعاتی که فیسبوک از کاربران خود در اختیار دارد به این معنی است که فیسبوک پتانسیل این را دارد که نه تنها محتوای باکیفیت، بلکه محتوایی را نشان دهد که بیشترین ارتباط را به کاربر داشته باشد.
۳ تغییر فوری که میتوانید همین حالا انجام دهید
۱- با تمرکز روی جملات کلیدی و نه کلمات کلیدی در محتوای خود، SEO را بهبود ببخشید.
۲- نام خود را در گوگل Authorship ثبت کنید تا پستهای وبلاگ خود را به نام خود منتشر کنید.
۳- در هر دو تغییر الگوریتمی، کیفیت بر کمیت مقدم است. این به چه معنا است؟ این یعنی شما مجبور نیستید محتوایی تولید کنید که خودتان از آن خوشتان نمیآید.
دنبال کردن تمامی تغییراتی که در الگوریتمهای فیسبوک و گوگل ایجاد میشوند کار دشواری است، اما نگران نباشید چون تمامی این تغییرات در راستای این است که محتوای باکیفیت ارزش بیشتری پیدا کند. پس تا زمانی که شما محتوای باکیفیت تولید میکنید موفق خواهید بود. شما خودتان چگونه در فیسبوک و گوگل محتوای باکیفیت تولید میکنید؟ دیدگاههای خود را با ما به اشتراک بگذارید.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۱۰ دیدگاه
مطلب مفید و عالی بود. یه سوال برام پیش اومده ، وقتی که ما به عنوان نویسنده تو وب سایت های دیگه فعالیت می کنیم و در انتها هم کنار نام نویسنده لینک وب سایت خودمون قرار میگیره به عنوان بک لینک مصنوعی محسوب میشه ؟
چون اکثرا همش به یک شکل هستش دیگه !
اگر هدف از نوشتن پست مهمان گرفتن بکلینک باشه و این کار زیاد انجام بشه و توی وبلاگهای ضعیف مختلف مدام پست مهمان نوشته بشه در این صورت بکلینک گرفتن از طریق پست مهمان نتیجه عکس داره. پست مهمان باید هم باکیفیت باشه و هم برای وبلاگهای باکیفیت نوشته شده باشه که بکلینکی که گرفته میشه ارزشمند باشه ضمنا نباید توی پست مهمان نوشتن زیاده روی کرد.
این مقاله واقعا مفید بود ممنون از شما
واقعا جالب بود،مطلب جالبی بود
مطلب مفیدی بود.
مخصوصا اعتبار نویسنده.
سلام؛
احیرا بعد از اپدیت جدید گوگل که در صفحه ایندکس ها ظاهر شده تعداد ایندکس ها به شدت افت کردند … مشکل از کجاست به نظر شما ؟
گوگل به تازگی آپدیتی نداشته است که بخواهد تعداد ایندکسها را تحت تاثیر قرار دهد. احتمالا در سایت شما تغییرات خاصی به وجود آمده است که باعث این اتفاق شده است.
ممنون از مطلب خوبتون
میخواستم بدونم که وقتی ما لینک سایت رو در قسمت نظرات سایت های دیگر قرار می دهیم (مثل سایت شما که نظر دهنده میتونه لینک وبسایتش رو در اسمش قرار بده) اونوقت گوگل متوجه مصنوعی بودن قضیه میشه؟ اگر اینطور هست چرا باید گوگل این بک لینک هارو مصنوعی تصور کنه؟ چون ما که مثلا لینک سایت شما رو در سایت خودمون قرار نمیدیم که گوگل احساس کنه تبدل لینک صورت گرفته! و در کل چگونه میشه خودمون در قسمت نظرات سایت ها ، لینک سایتمون رو قرار بدیم و گوگل متوجه مصنوعی شدنش نشه (البته در صورتی که در این حالت گوگل به مصنوعی بودن بخواد پی ببره)
در کل بلاگ کامنتینگ روش بدی برای جذب لینک نیست. البته نباید در خود کامنت لینک گذاشت، همیشه باید از نام واقعی برای کامنت گذاشتن استفاده کرد و باید کامنتی نوشت که ارزشمند باشد نه فقط یک کامنت بی کیفیت به قصد جذب لینک. اگر این موارد رعایت شوند نه این لینکها مصنوعی درنظر گرفته میشوند و نه مشکلی به دنبال خواهند داشت.
جناب فاطمی عزیز گوگل جدیدا و در تاریخ ۹/۳/۲۰۱۴ آپدیتی داشته که در بخش index status وبمستر تولز مشاهده شده و تعداد بسیاری از وب سایت هایی که از دو یا چندین url قابل مشاهده بودند مثل www و بدن www و یا اینکه نسخه http و https بودند رو جریمه کرده و ایندکس اون وب سایت ها رو بهشدت کاهش داده . چند وب سایتی که برای سئو دست بنده بود متاسفانه برای نسخه http و https که روی دامنه نبود و فقط روی سرورشون فعال بود جریمه کرد و دچار کاهش رتبه در کلمات کلیدی شد
سپاس
شما چه دیدگاهی دارید؟