شاید از دیدن تیتر این نوشته تعجب کرده باشید! حتما پیش خودتان گفتید که چگونه میشود ندانیم سئو چیست و وبلاگ تو را این همه مدت بخوانیم؟ مهم نیست که شما تازهکار هستید یا چند سال است که دارید سئو را انجام میدهید. از شما دعوت (خواهش) میکنم تا این نوشته را بخوانید!
خیلی از ما روزانه با سئو و مفاهیم مربوطهاش سر و کله میزنیم. شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه سئو به ذهن ما میرسد، این است که سئو مخفف عبارت Search engine optimization است. اما واقعا یعنی چه؟ آیا باید تحتالفظی آن را ترجمه کنیم و انجام دهیم؟ نه.
سئو یک تکنیک و یک روش نیست! بلکه سئو یک علم است. یک تخصص است و به کسی که آن را انجام میدهد، سئوکار، متخصص سئو یا مشاور سئو میگویند.
راستش اول بگذارید بگوییم که تعریف ما و خیلیهای دیگر از سئو چیست! سئو یک تخصص است که به افزایش بازدیدکننده هدفمند شما از موتورهای جستوجو کمک میکند. در این فرایند، تجربه کاربری، محتوا، بکلینکها، شبکههای اجتماعی و مباحث فنی مثل سرعت و ساختار سایت دخیل هستند. بیشتر قوانین سئو توسط گوگل مشخص میشوند و دیگر موتورهای جستوجو قوانینی شبیه به گوگل دارند.
گوگل برای رتبه بندی صفحات از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده میکند و این فاکتورها هرروز در حال تغییر هستند. به طوریکه الگوریتمهای گوگل در هر سال حداقل ۵۰۰ بار توسط مختصصین بخشهای مختلف گوگل بروز میشوند.
راستش سئو قبلا خیلی سادهتر از الان بود. قبلا هر چند سال یک آپدیت بزرگ برای الگوریتمهای گوگل میآمد و چیز خاصی را تغییر نمیداد. اما از زمانی که آپدیتهایی همچون پاندا، پنگوئن و به تازگی مرغ مگسخوار به این الگوریتمها اضافه شدهاند داستان کمی فرق کرده. راستش چیزی عوض نشده است! قبلا هم گوگل میگفت که سایت شما باید محتوای خوبی داشته باشد، قبلا هم میگفت که نباید بکلینکهای غیرطبیعی داشته باشید، اما نمیتوانست این موارد را به درستی تشخیص دهد و خیلی کم پیش میآمد که یک سایت پنالتی شود. اما حالا گوگل دارد به بلوغ میرسد و میتواند بفهمد که چه محتوایی ضعیف است و چه محتوایی قویتر. میتواند بفهمد که چه کسی بک لینک خریده است و چه کسی لینکهایش طبیعی است. سئو همان است، فقط دیگر گوگل گول نمیخورد.
سئو را باید از قبل از این که سایت شروع به فعالیت کند آغاز کرد؛ طراحی و ساختار سایت باید بر اساس قوانین تجربه کاربری باشد تا دسترسی کاربر به صفحات مختلف زجرآور نباشد! کاربر باید بتواند در کمتر از ۴ کلیک به محتوای مورد نظرش برسد و الکی در صفحات و آرشیوهای سایت نچرخد. صفحات سایت نباید تبلیغات آزاردهنده داشته باشند. در اینجا سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران میتوانند صفحات قدیمی سایت من را به سرعت پیدا کنند؟ آیا کاربر میتواند با یک نگاه بفهمد که سایت شما و آن نوشته در چه موردی است؟
در مرحله بعد باید با تولید محتوای خوب، لینکهای خوب دریافت کنیم و به لینکبیلدینگ طبیعی بپردازیم. لینکها هنوز بخش مهمی از سئو هستند و خواهند بود! لینکها پل ارتباطی سایتها هستند و اعتبار از طریق لینکها بین صفحات مختلف در جریان است.
پس از تولید محتوا و لینکبیلدینگ باید در بازههای مشخص سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایتتان همیشه بهینه خواهد ماند و مشکلات احتمالیاش رفع میشوند.
باید آمار سایتتان را همیشه مانیتور کنید٬ بررسی دادههای به دست آمده عملا مشخص کننده جریان حرکتی شماست. اگر کارها را درست انجام داده باشید باید رشد را در آمار خود مشاهده کنید. اگر آمار شما با تمام تغییرات ثابت است و یا حتی افت در آن مشاهده میکنید پس کار شما دارای نقصی است و باید جلوی ضرر را بگیرید.
این روزها قوانین گوگل به سمت معیارهای که با تجربه کاربری گره خورده حرکت میکنند، گوگل بر اساس قوانینش مشخص میکند که آیا این صفحه رضایت کاربران را در پی خواهد داشت یا خیر. پس در مرحله اول بدانید که آیا کاربر از حضور در سایت شما راضیست و طراحی سایت شما به او کمک میکند تا به چیزی که میخواهد سریعتر برسد؟
حالا باید ببینیم که آیا سایت شما به درستی کدنویسی شده است؟ آیا در سایتتان لینک شکسته دارید یا نه؟ آیا محتوای مرتبط و خوب دارید؟ آیا محتوایی که ایجاد کردید بهینه است و لینکهای داخلیاش به کاربر کمک میکند تا بین صفحات به خوبی جابهجا شود؟ آیا متاتگهای صفحات به درستی تعریف شدهاند؟
با انتشار آپدیت مرغ مگسخوار، گوگل درک بهتری از کلمات کلیدی پیدا کرده است. گوگل سعی می کند جملات و مفهوم آنها را بفهمد. کاربران از گوگل راهنمایی می خواهند. گوگل نیز تمام سعیش بر این است که بهترین نتیجه و بهترین پاسخ را به کاربرانش بدهد. گوگل زمانی سایت شما را دوست خواهد داشت که شما هم بهترین پاسخ را به سوالات کاربرانش بدهید.
چند سال پیش بهترین کانال بازاریابی اینترنتی سئو بود؛ البته الان هم هست اما کانالهای دیگری مثل ویدئو، شبکههای اجتماعی و.. هم رشد خوبی داشتهاند و نمیشود از آنها چشمپوشی کرد. جالبی داستان این است که همه کانالهای مختلف بازاریابی آنلاین با هم در ارتباط هستند و میتوانند به بهبود یکدیگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کنند.
اگر کمی به این موضوع فکر کنیم متوجه خواهیم شد که در نهایت این فقط رنکینگ سایت نیست که حائز اهمیت است. فرض کنید سایت شما با کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه اول نتایج جستوجو نمایش داده می شود و ترافیک ورودی قابل توجهی دارد اما هنگامی که به نرم افزار تحلیل و آنالیز سایت خود مراجعه میکنید متوجه میشوید که نرخ Bounce Rate سایت شما بالای هفتاد درصد است. یعنی بیش از ۷۰ درصد بازدیدکنندگان سایت شما به محض بازدید از سایت شما یا از سایت شما خارج شدهاند یا به نتایج جستجو بازگشتهاند. وقتی کاربر بعد از بازدید از سایت شما و بدون بازدید از صفحات سایت شما به نتایج جستجو بازگردد به آن Pogo-Sticking گفته میشود که میتواند برای موتورهای جستجو یک سیگنال منفی از جانب سایت شما باشد. چون شما نتوانستید مشکل کاربر را حل کنید و کاربر برای جستجوی بیشتر و پیدا کردن پاسخ مناسب دوباره به صفحهی جستجو بازگشته است.
همیشه این را در نظر داشته باشید که گوگل در حال حاضر از الگوریتم یادگیری ماشین یا Machine Learning Algorithm استفاده میکند و با استفاده از آن توانسته به پیشرفت های قابل توجهی در بسیاری از فعالیت های خود دست پیدا کند. تمام قسمتهای وب سایت شما از کدهای HTML و CSS گرفته تا فایل های جاوا اسکریپتی که استفاده میکنید به همراه محتوای سایت شما مانند قطعات یک پازل زیر ذرهبین کنار یکدیگر قرار میگیرند و از فیلتر الگوریتمهای پیچیده گوگل عبور میکنند.
هدف ما از نوشتن این پست، یادآوری مواردی بود که شاید فراموششان کردهایم. شاید یادمان رفته است که نباید تعاریف را به نفع خودمان تغییر دهیم. نباید به مشتریانمان بگوییم که شما بدون خدمات ما از بین خواهید رفت! نباید به مشتریانمان بگوییم که سئو فقط بک لینک است و بدون آن شما به هیچجا نخواهید رسید. بیایید برای پول گرفتن از مشتریانمان به آنها وعدههای الکی ندهیم. بیایید واقعیتها را بگوییم. چگونه میتوانیم به طور مثال به صاحب یک سایت مربوط به لوازم آزمایشگاهی بگوییم که شما سایتتان روزانه بالای ۱۰ هزار ورودی گوگل خواهد داشت و رتبه الکسای شما به زیر ۳۰۰-۴۰۰ ایران خواهد رسید؟ آیا واقعا سرجمع جست و جوی این عبارات به ۱۰۰۰بار در روز میرسد که چنین وعدههایی میدهیم؟ آیا واقعا بازارهدف (آنلاین و آفلاین) این موضوع به ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور میرسد؟
بیایید برای رسیدن به هدفی که داریم تلاش کنیم و در آرزوهایمان زندگی نکنیم. سئو یک علم و دانش هست و پیش نیاز استفاده از هر علمی کسب اطلاعات صحیح از ویژگی ها و اصول آن است. هرچیزی محدودیتی دارد و بیشتر از آن تلاش کردن، فقط هدر دادن وقت است. بله اینترنت هم محدود است. سایت شرکتی شما هیچگاه بازدیدش به یک سایت دانلود موسیقی نخواهد رسید. چون بازار هدف شما بسیار بسیار کوچکتر از یک سایت موسیقی است. بیایید با دانستن این تفاوتها، رضایت خودمان را از نتیجه سئو کم نکنیم.
در انتها از آقایان امیرسینا زمانیان، میلاد صفرزاده و آرمین جلیلی که در آماده کردن مقاله فوق به من کمک کردند تشکر میکنم.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۲۷ دیدگاه
ممنون آقای فاطمی
مقاله جالبی بود.متاسفانه آدم به بعضی ها برخورد میکنه که میگن سئو سایت من یه جا ۹۹% هست یه جا ۹۷%. این اشخاص باید این پست رو بخونن.
ضمنا الگوریتم های گورخر و کبوتر هم اضافه شدند که در نوع خودشون جالبن
سلام
خواندنی بود.
ممنون
واقعا مقاله خوب و جامعی بود و دیدتون به علم سئو خیلی قشنگ بود
متاسفانه اکثر ماها یاد گرفتیم طوری کار کنیم که فقط خودمون سود کنیم و اصلا به فکر مشتری بنده خدا که با کلی زحمت پول در میاره و میاد واسه سایتش خرج میکنه نیستیم، اگر همه ما همینطوری که طرز فکر قشنگ شماست کار کنیم همه موفق میشیم
همه جامعه با هم در ارتباطیم و وقتی همه درست کار کنیم و به هم کمک کنیم همه موفق میشیم، ولی متاسفانه این فکر غلط تو جامعه ما وجود داره که من کار کنم و به کسی اجازه کار ندم و به کسی هم کمک نکنم تا خودم موفق باشم ولی واقعا اینطور نیست و همه با کمک هم خیلی میتونیم موفق باشیم
آقای فاطمی عزیز من واقعا از شما ممنونم که علم و دانش خودتون رو به همه ارائه میدید تا ما هم بتونیم از مطالب خوبتون استفاده کنیم
آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و همه کسانی که طرز فکرشون همچون شماست دارم
خواهش میکنم محمدرضای عزیز.
یادآوری های خوب و به جایی بود.
ممنون از شما و دوستانی که نام بردید.
ممنون بابت این مقاله مفید جنابعالی
مطلب خیلی جالبی بود !!@@@@
با تشکر و ارزوی موفقیت
مقاله جالبی بود, فقط من یه سوال داشتم: با چه ابزار یا نرم افزاری میشه آمار نرخ Bounce Rate را مشاهده کرد؟
در آمارگیر گوگل آنالیتیکس این نرخ به صورت خودکار محاسبه میشه. فکر کنم در آمارگیرهای دیگه مثل هایاستت هم هست.
جالب نبود. به نظرم برای یک تیتر خوب صرفا یک مطلب نوشتید …
موفق باشید
عالی بود از وقتی با سایت شما آشنا شدم بازدید وبلاگم بالا رفته . قبلا روزانه ۱۰۰-۲۰۰ بوده ولی الان حد اقل بازدیدم تو هفته ۵۰۰ هست
آقا این Machine Learning Algorithm اسم یه الگوریتم نیست، شاخه ای از الگوریتمهاست در متن مفرد باهاش برخورد کردین
بسیار مطلب مفید و جامعی بود . با تشکر فراوان
واقعا برای یادآوری به بعضیها بسیار مناسب و مطالب مفیدی هم برای من داشت.
ممنونم از شما.
با سلام و ممنون از مقاله خوبتون
در خطی گفتید:
سایت شرکتی شما هیچگاه بازدیدش به یک سایت دانلود موسیقی نخواهد رسید.
باید این را هم در نظر بگیریم که واقعا هرکسی که دودوتا چهارتاشو یاد میگیره میاد سایت دانلود موسیقی میزنه
یا سایت های تفریحی که خودم هم دارم ولی بخاطر تعداد بسیار زیاد در این رنج موضوعی پیشرفت قابل توجهی نداشتم
به نظر من سایت تخصصی بهتر و راحت تر میتونه پیشرفت کنه تا یه سایت موسیقی یا تفریحی یا …
ما باید علاوه برنیاز کاربران که فرمودید ، به تعداد سایت هایی در رنج اون موضوع هم توجه کنیم.
واقعا الان موفق شدن یک سایت موسیقی یا تفریحی در بین میلیون ها سایت ایرانی در این موضوع خیلی سخته
درسته حامدجان. اما منظورم مقدار بازدید و معیارهایی هست که افراد در نظر میگیرن.
مطلب مفیدی بود
سپاس و خسته نباشید
واقعا مطلب مفیدی بود
تشکر . یک ادمین بهترین سایت آموزش سئو تو ایرانه
وقت بخیر
مقالهای گردآوری کردم در پاسخ همین سوال که سئو چیست؟
خوشحال میشم نگاهی بندازید و اگر اشتباه یا کاستی میبینید گوشزد بفرمایید.
با تشکر
http://parisna.com/346/%D8%B3%D8%A6%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-what-is-seo
مطلب مفیدی بود.سایت شما کمک زیادی به من کرده.موفق باشید
[…] اطلاعات الکی کاربران را سر کار بگذاریم. همانطور که در نوشته سئو واقعا به چه معناست گفتیم، این کار میتواند باعث شود که کاربران در همان […]
با سلام و مرسی از مطلب مفیدتون
من میتونم از مقاله شما توی پروژم استفاده کنم
?
جسارتا فکر کردم جمله خبری بود؛ بله حتما. اگر منبع را ذکر کنید خوشحالتر میشویم.
ممنون . آدرس وب سایت تو قسمت منابع ذکر شد .
خیلی عالی بود. با تشکر
خیلی خوب بود.ممنون
شما چه دیدگاهی دارید؟