موتورهای جستوجو هرروز در حال تغییر الگوریتمهای خود هستند؛ به طوری که سعی میکند تا بهترین نتایج را برای جستوجوی کاربران نمایش دهد. برای رسیدن به این هدف، گوگل از بیشتر از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی صفحات استفاده میکند که من امروز میخواهم در مورد فاکتور Author Rank کمی بنویسم. احتمالا تا به حال در جستوجوی گوگل دیدهاید که در کنار اطلاعات یک صفحه، نام نویسنده و تصویر (که به تازگی گوگل آن را حذف کرد) را دیدهاید.
به راستی چرا گوگل چنین چیزی را اضافه کرده است؟ چه قصدی از این کار دارد؟ در واقع گوگل میخواهد بداند که چه نوشتهای را چه کسی نوشته و آن شخص چه اعتباری دارد. این اعتبار که به آن Author Rank گفته میشود، به عنوان یک فاکتور در رتبهبندی یک صفحه استفاده میشود. اما گوگل این بار میخواهد شما را رتبهبندی کند.
حالا که دانستیم که Authorship چیست، بهتر است بدانیم که چگونه فعال میشود. در واقع با فعال کردن این بخش، شما به گوگل میگویید که این نوشته را من نوشتهام و حق کپیرایت آن برای من است. شاید گوگل بخواهد از این داستان برای مشخص کردن محتواهای کپی و غیرکپی استفاده کند.
برای فعال کردن Authorship چند قدم بیشتر پیش روی شما نیست.
خب تنظیمات مورد نیاز در گوگل پلاس به پایان رسید؛ حالا به سایت خود برگردیم. برای این که گوگل بداند شما یک مقاله را نوشتید، باید از آن صفحه به پروفایل پلاس خود با مشخصه Author لینک بدهید. همانطور که در تصویر زیر میبینید، ما در نوشتهها، اطلاعات نویسنده را نمایش میدهیم و به دکمهای که به پروفایل پلاس نویسنده لینک میشود مشخصه rel=”author” دادهایم. شما نیز میتوانید نام خود نویسنده را در وبلاگتان به پروفایل پلاسش لینک کنید و یا با داشتن چنین باکسی، هم خود را بیشتر به کاربرنتان بشناسانید و هم این امکان را فعال کنید.
اما حالا بگذارید ببینیم که آیا گوگل نیز تشخیص میدهد که شما Authorship را فعال کردهاید یا خیر؟ برای این کار به صفحه Structured Data Testing Tool که یکی از خدمات وبمسترتولز گوگل است بروید. آدرس یکی از صفحاتی که به پروفایل پلاستان با مشخصه author لینک دادهاید را وارد کنید و ببینید که آیا مثل تصویر زیر گوگل نام شما را در زیر تیتر نوشته نمایش میدهد یا خیر.
اگر چنین پیامی دریافت کردید، به شما تبریک میگوییم؛ توانستید Authorship را فعال کنید. اما دقت کنید که ممکن است چند ساعت یا چندین هفته طول بکشد تا گوگل صفحاتی که شما نویسنده آنها هستید را مجددا ایندکس کند و نام شما را در زیر آن نمایش دهد. اما فعال سازی Authorship چه مزایایی برای ما دارد؟
قبلا که تصویر در نتایج نمایش داده میشد، صفحاتی که دارای Authorship فعال بودند، CTR بیشتری داشتند. چون تصویر نویسنده باعث جذب کاربران و ترغیب آنها به کلیک بر روی آن نتیجه میشد. اما حالا که تصویر را گوگل حذف کرده است، دیگر مزایایی مثل سرعت ایندکس شدن سریعتر نوشتههای شما، کسب رتبه بالاتر در نتایج جستوجو به خاطر Author Rank شما (بعضی اوقات) و جذب فالوئر بیشتر در گوگل پلاس خودنمایی میکنند.
در واقع Author Rank یک معیار برای رتبه دادن به نویسنده است. قبل ها Page Rank یک صفحه را رتبه میداد، اما الان Author Rank به یک نویسنده رتبه میدهد. البته ما هنوز کاملا مطمئن نیستیم که گوگل از این فاکتورها برای محاسبه این معیار استفاده میکند یا خیر، اما حدسهایی که صاحبنظران میزنند، رتبه Author Rank از طریق محاسبه چنین فاکتورهایی بدست میآید:
حالا آیا راهی برای محاسبه Author Rank هست؟ در واقع خیر. گوگل هنوز چنین چیزی را کاملا وارد الگوریتمهای خود نکرده است، اما میشود از طریق ابزارهایی مثل ابزار Authorrank.org نرخ تقریبی این مسئله را بدست آورد. اما دقت کنید که معیارهای این سرویس از طرف گوگل تایید نشده است و ممکن است کاملا با رتبهای که گوگل فعلا به صورت خصوصی برای خود محاسبه میکند متفاوت باشد. برای محاسبه تقریبی این رتبه به این سایت مراجعه کنید و در باکس مربوطه لینک پروفایل پلاس خود را وارد کنید و بر روی GO کلیک کنید تا اطلاعات تقریبی Authorship شما و Author Rankتان نمایان شود.
تا جایی که ما میدانیم، گوگل با بررسی این که شما چگونه تا به حال فعالیت داشتهاید، محتوای کپی و یا Unique را تشخیص میدهد؛ آن را در رتبه بالاتری نسبت به نسخههای کپیشده آن قرار میدهد و ممکن است اعتباری که شما از نوشتن در سایتهای بزرگ کسب کردهاید، در رتبه نوشتههای شما در سایتهای کوچکتر تاثیر مثبت بگذارد. حتی ممکن است بالعکس آن نیز اتفاق بیافتد، یعنی بعضی اوقات نوشته شما رتبه پایینتری کسب کند! مثلا نوشتههای من شاید در زمینههای Business/Marketing and Advertising/Internet Marketing رتبه خوبی بگیرند، اما شاید در مورد موضوعات دیگر اینگونه نباشد.
بعضی میگویند که پس از اضافه کردن Authorship به یک صفحه شاهد افزایش رتبه آن بودند و بعضی میگویند که تغییری احساس نکردهاند. تمام اینها به فعالیتهای مختلف شما بستگی دارد، شاید همین الان تفاوت را احساس نکنید، اما پس از این که اعتبار بیشتری کسب کردید صفحات شما رتبه بالاتری کسب میکنند و قطعا از این که این امکان را همین الان فعال کردید خوشحال میشوید.
اما شما پس از فعالسازی این امکان تغییری در رتبه صفحات خود احساس کردید؟ آیا فکر میکنید که این معیار میتواند جایگزین چندین فاکتور دیگر در سئو شود و گوگل آن را به دیگر فاکتورها ترجیح بدهد؟
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۳۳ دیدگاه
سلام و تشکر بابت این مطلب خوب.
میخواستم بدونم rel=”publisher” دقیقا چیکار میکنه؟
این مشخصه به گوگل صفحه آن سایت را معرفی میکند؛ ممکن است به خاطر فعالسازی این امکان (در صورتی که صفحه سایت شما در پلاس اعتبار خوبی داشته باشد) در نتایج جستوجو و در مقابل آدرس سایت، نام برند شما ذکر شود مثل این تصویر:
یادداشت خوبی بود. در مورد publisher تنظیمات را چطور باید انجام داد؟ و آیا از طریق وبمسترتولز میشود فهمید که این تنظیمات انجام شده یا خیر؟
در مورد پابلیشر هم داستان به همین شکل است. شما لینکی به Page پلاس سایت یا شرکتتان با مشخصه rel=”publisher” میدهید. فعال شدن این مسئله نیازمند Authority بالای صفحه پلاس شماست.
بله در همین structured data testing tools میتوانید صفحه پابلیشر را هم Validate کنید.
مسعود عزیز خیلی خوب بود. مرسی
تشکر. واضح و مفید
در مورد نحوه نمایش شماره تلفن یا آدرس(یک صفحه بخصوص) در کنار نتیجه جستجو بنویسید.
قبلا در موردش خونده بودم و احتمالا بشه!!
مطلب خیلی عالی بود
همین الان من اوکی کردم
بسیار خوب .. ازش استفاده می کنم
خيلي مفيد بود
ممنون جناب فاطمی
سلام
تشکر از سایت مفید شما.
یه سوال واسه من پیش اومده اینکه:
وبلاگ من،یه نوع وبلاگ درج آگهی هست و برای هر مطلبی هم که میذارم مجبورم از کلماتی تکراری استفاده کنم
به عنوان مثال:
فروش خودروی صفر کیلومتر پراید
فروش خودروی صفر کیلومتر سمند
فروش خودروی صفر کیلومتر تیبا
و…
این ، ممکنه منو پنالایز کنه؟
من مجبورم اینطور بنویسم
خوب چیکار کنم بجاش؟
ممنونم فراوااااااااااااااااااااااااان
پنالایز نه، ممکن است نوشتههای شما به دلیل تکرار کلمات کلیدی و لینک شدن مکرر در سایتتان رتبه پایینتری بگیرند. بهتر است چند حالت مختلف برای ارسال نوشتههای خود داشته باشید و همه از یک طرح یکسان پیروی نکند. مثلا در هر نوشته یک یا دو کلمه را تغییر دهید و از جایگزینهایش استفاده کنید.
سلام
با تشکر از مقاله خوبتون
یک سوال دارم . من میخوام یک سایت با موضوع نقد و بررسی کالا های دیجیتال بزنم . متاسفانه همه ی دامنه های کا و نت گرفته شده . من میخوام org بگیرم . حالا با توجه به موضوع سایتم org مناسب تره یا ir
با تشکر
در مورد دامنهها هنوز اطلاعات کاملی نداریم که واقعا دامنهها نسبت به هم برتری خاصی دارند یا خیر؛ اما توصیه شخصی من این است که از دامنه .ir استفاده کنید.
سلام . من بارها برای تبلیغات با شما تماس گرفتم اما هیچگونه پاسخی دریافت نکردم . ممنون میشم بررسی کنید . با تشکر
ممنون از مطالب خوبتون. یکی از دلایل اضافه کردن این امکانات به جستجوها توسط گوگل یه جورایی ترغیب کاربران و وبمستران به استفاده بیشتر از گوگل پلاس است.
سلام.
بنده در سایت یکی از دوستان گاهی مطلب میفرستم اما وقتی با ابزار مطالب خودم رو چک میکنم حق نویسنده مطلب برای من ثبت نشده و ارور میده که توی قسمت contributor-to لینک داده نشده.
خوب یعنی اگر توی هر سایتی که بخوایم پست مهمان بدیم برای اینکه مطلب به اسم ما ثبت بشه باید به ادمین سایت بگیم که توی contributor-to ما رو اضافه کنه؟
اگر در صفحه به پروفایل شما لینک میشود، باید در بخش contributor to پروفایل پلاس خودتان آدرس آن سایت را اضافه کنید.
ممنون از مطلب خوب
نیازی به بستن تگ نیست؟
چرا باید ببندیدش.
سلام, من یه سؤال داشتم, چرا توو پروفایل بعضی کاربرا در گوگل پلاس, قسمت امار بازدیدکنندگان و فالو ها یکی شده یعنی فقط قسمت بازدید مشخص هست نه تعداد فالو, ایا روش خاصی واسه دیده نشدن تعداد فالو ها هست؟
بازدید,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, دنبال کننده
که واسه برخی کاربرا فقط بازدید نشون داده میشه؟!! میشه پاسخ بدید؟ ممنون میشم
سلام
ممنون از آموزش های فوق العادتون
من داخل پلاگین سئو بخش بایگانی نویسنده رو برای اینکه مطلب کپی نباشه غیر فعال کردم و این باعث میشه روی لینک نویسنده که کلیک بشه ریدایرکت بشه به صفحه اصلی
این مشکلی نیست ؟
و اینکه پلاگین مفیدی در زمینه گذاشتن توضیحات و گوگل پلاس نویسده اگر هست ممنون میشم معرفی کنید
خیر؛ بهتر است اگر مطالب سایتتان با نام یک نویسنده منتشر میشود به کل لینک نویسنده را از داخل قالب حذف کنید.
ممنونم آقای فاطمی
حذف کردم حالا بهترین روش برای Author Rank چیه در این حالت ؟؟؟
یعنی کجا اسم نویسنده رو همراه با لینک گوگل پلاس بزارم ؟
کد مربوط نام نویسنده به صورت لینک شده به گوگل پلاسش رو توی قالب سایت بزارم که داخل تمامی پست ها باشه ؟؟
با تشکر
فوق العاده مطلب خوبی بود!
حتما از این قابلیت در وبسایت خودم استفاده خواهم کرد.
سلام بر استاد فاطمی
به یه نکته ای برخوردم گفتم از شما بپرسم.
یه سایت دارم به صورت تالار گفتگو.
افراد آنلاین در زیر سایت به صورت نوشته درج می گردد.
اما امروز وقتی وارد سایت شدم دیدم علاوه بر اعضایی که انلاین هستند اسم گوگل به صورت (Google) دیده می شه.
این یعنی چی؟
رباتهای گوگل اند؟
به خاطر بک لینک هستش؟
چیه؟
این هم عکسش
http://www.gigpars.com/upload/xij6_goog.jpg
دست مریزاد.
سلام
اینها باتهای گوگل هستند که در حال حاضر در حال فعالیت در سایت شما هستند. این افزونه بر اساس user agent کاربران ورودی به سایت این مسئله را بررسی میکند. مثلا اگر user agent برابر با GoogleBot باشد در آن بخش نمایشش میدهد.
عالی بود
رتبه من ۴.۵
سلام و مرسی از مطلب خوبتون
اگر میشه یک بخش آموزش کامل گوگل وبمستر تولز هم بگذارید و نحوه ی لینک کردنش با وبسایت ها بخصوص فروشگاههای اینترنتی
با تشکر
مطلب بسیار خوبی بود. ممنون.
چقدر طول میکشه گوگل اون رو لحاظ کنه؟ از طریق ابزار وبمستر که رفتم نویسنده رو تشخیص نداد چون تازه وارد کردم. معمولا چقدر طول میکشه ؟
من که به مقالات سئو شک دارم.
چون معلوم نیست که منبعش کجاست!!!
نمیشه هم دلیل علمی برای این مقالات آورد!
من که سر در نمیارم
هرکی یه چیزی میگه.
[…] با بحث Authorship و Authorrank آشنا هستید اگر نه می توانید پست مربوط به آنها را در یک ادمین بخوانید. با استفاده از این دو الگوریتم جدید گوگل شما می توانید […]
چقدر زیبا بود
لذت بردیم
ممنون
سلام
این ویژگی هنوزم فعاله؟ چون من نمی تونم با تغییراتی که توی گوگل اعمال شده پیداش کنم.
متشکرم
شما چه دیدگاهی دارید؟