وبلاگ نویسی یکی از آن کارهایی است که مدام در حال پیشرفت است و هر روز اوضاع بهتر و مناسبتری پیدا میکند. بسیاری از افراد در سراسر دنیا توانستهاند از طریق همین وبلاگ نویسی به شهرت و اعتبار برسند و با درآمد حاصل از آن زندگی خود را بچرخانند. خیلی از وبلاگ نویسها با به کار گیری روشهای صحیح بازاریابی محتوا و تولید محتوای با ارزش توانستهاند وبلاگ خود را به موفقیتهای چشمگیری برسانند.
مسلما این وبلاگ نویسهای موفق هدف اولیهشان پول نبوده چون اگر چنین بود در مدت کوتاهی ناامید میشدند و کار خود را متوقف میکردند. ولی قطعا کسب درآمد از وبلاگ در لیست اهداف آنها بوده و کسی هم نمیتواند منکر این مسئله شود. هیچ کس دوست ندارد همه دانستهها و تجربیات خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهد و این منطقی است که انتظار داشته باشد از طریق وبلاگنویسی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از این طریق، پولی هم به دست آورد.
من به عنوان یک وبلاگ نویس بارها از طرف دوستان و مخاطبان خودم با این سوال مواجه میشوم که واقعا چطور میشود از طریق وبلاگ نویسی به درآمد رسید. مشخص است که خود من هم در ابتدای کار این سوال را بارها از خودم پرسیدهام. بنابراین حالا که کمی در این مورد اطلاعات پیدا کردهام میخواهم در این مقاله کاملا صادقانه به این سوال تکراری از دیدگاه خودم پاسخ بدهم تا شاید راهنمایی باشد برای افراد دیگری که در آینده این سوال برایشان پیش میآید.
به صورت خیلی خلاصه باید بگویم که اوضاع کسب درآمد از طریق وبلاگ نویسی در ایران کمی با باقی کشورها متفاوت است. مشکلات اصلی وبلاگهای ایرانی در کسب درآمد همان موضوعی است که در ادامه به آن خواهم پرداخت.
برندها و کسبوکارها، مهره اصلی در تبلیغات هستند. این برندها هستند که تصمیم میگیرند در یک وبلاگ محصول خود را تبلیغ کنند یا به یک وبلاگ نویس اجازه میدهند تا محصولات آنها را نقد کند. ولی برندها و کسبوکارهای ایرانی چه نقشی در مشکلات کسب درآمد از طریق وبلاگنویسی در ایران دارند؟
هر برندی برای تبلیغ محصولات خود به این موضوع توجه میکند که از چه رسانهای استفاده کند که بیشترین توجه را به سوی محصولات خود جذب کند. در ایران پاسخ این سوال برندها معمولا تلویزیون است چون بیشترین مخاطب را دارد و افراد بیشتری تبلیغات شرکت را میبینند. البته این طرز فکر کاملا منطقی و صحیح است.
از طرفی به تبلیغات تلویزیونی مثلا برای بانکها توجه کنید. گاهی آنقدر یک موضوع پیش پا افتاده را با شعر و آهنگ به شکلی بدیهی مطرح می کنند که همه ما کلافه می شویم و انتقاد می کنیم که این چه وضع تبلیغ است. اما باید بگم که این ما هستیم که اشتباه می کنیم. اتفاقا آنها مخاطبان خود را بخوبی می شناسند. هنوز تعداد زیادی از مردم این کشور برای استفاده از دستگاه های خودپرداز دچار مشکل جدی هستند و باید به ساده ترین شکل ممکن با آنها صحبت کرد. / امیر مهرانی
اما از سوی دیگر خود برندها هم در رشد نکردن درآمدزایی در وبلاگها سهیم هستند. اگر برندها توجه بیشتری به وبلاگها داشته باشند و آنها را جدی بگیرند، وبلاگهای ایرانی هم این امکان را پیدا میکنند که رشد کنند و به مرحله کسب درآمد برسند. برندهایی که با بررسی دقیق، وبلاگهای برتر برای تبلیغ محصولات خود را پیدا میکنند و خود را در آن وبلاگها تبلیغ میکنند نه تنها به سود خودشان قدم برداشتهاند بلکه در پیشرفت وبلاگها هم نقش مهمی ایفا کردهاند.
از میان تعداد محدودی از برندها که تبلیغات در وبلاگها را جدی میگیرند، اکثرا با مفهوم صحیح تبلیغات وبلاگی آشنایی کاملی ندارند. معمولا اینطور تصور میکنند که با پرداخت مبلغ مشخصی به یک وبلاگ میتوانند تا مدت زمان مشخصی یک بنر تبلیغاتی در سایدبار به بازدیدکنندههای آن وبلاگ نشان دهند. این روش نه تنها برای آن برند چندان سودمند نیست، بلکه برای وبلاگ مربوطه هم نتیجه چندان خوبی به همراه ندارد:
این روزها تبلیغات کناری که اغلب در سایدبار وبلاگها قرار میگیرند، تا حدود زیادی کلیشهای شدهاند و بازدیدکننده نیز آنها را جزئی از وبلاگ نمیبیند! امروزه برای اینکه تبلیغات موثری داشته باشیم، به جای پرداخت هزینه، جهت نمایش لوگو و بنر تبلیغاتی، باید به سمت تبلیغات هوشمند و واقعگرا برویم و تبلیغات را به متن اصلی بکشانیم. تولیدکنندگان و صاحبان صنایع و خدمات میتوانند با جلب اعتماد وبلاگنویسان معتبر، به جای هدر دادن بودجههای تبلیغاتی تحت وب خود، از این گروه از لیدرهای وب بخواهند تا محصولات و خدمات را به خوانندگان خود معرفی نمایند. حتی با توجه به روح وبلاگها باید دست نویسندگان را برای تحلیل و انتقاد از محصولات نیز باز بگذارند. / صادق جم
اکنون دیگر تبلیغات بنری تنها راه و بهترین راه تبلیغات در وبلاگ نیست. از روشهای دیگر تبلیغات در وبلاگ میتوان به پستهای اسپانسر اشاره کرد که طی آن یک وبلاگنویس با دریافت یک هزینه مشخص از یک محصول از یک شرکت در یک پست از وبلاگ خود مینویسد و در مورد آن توضیح میدهد و ویژگیهای مثبت آن را برمیشمارد. روش دیگر این است که یک شرکت محصول جدید خود را در اختیار چند وبلاگنویس برتر در همان زمینه میگذارد تا آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند. البته روشهای تبلیغات و درآمدزایی وبلاگی بسیار زیاد هستند و در این مقاله نمیخواهم به آنها بپردازم، ولی منظور کلی این است که خیلی از برندها اصلا با این روشها آشنا نیستند که این اصلا خوب نیست.
مخاطبان و بازدیدکنندهها هم به عنوان افرادی که محتوا برای آنها تولید میشود و تبلیغات برای آنها به نمایش گذاشته میشود، نقش مهمی در به درآمد رساندن وبلاگها دارند. ولی باز هم متاسفانه در ایران مخاطبان وبلاگها مشکلات بزرگی سر راه وبلاگها قرار میدهند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مشکل اصلی و اساسی این است که تعداد افرادی که مطالب وبلاگها را در ایران میخوانند و دنبال میکنند هنوز خیلی کم است. اکثر افراد فقط به خواندن تیترهای روزنامهها بسنده میکنند و دیگر به دنبال مطالعه بیشتر در زمینههای مختلف نمیروند. آن تعدادی هم که کمی مطالعه را جدی میگیرند تصور میکنند که مطالعه فقط به معنی خواندن کتاب است.
نمیخواهم بگویم که روزنامهها و مجلات و کتابها برای مطالعه مناسب نیستند، فقط میخواهم بگویم وبلاگها و محتوای دیجیتال هم میتوانند به صورت جدی مورد مطالعه قرار بگیرند. هنوز خیلی از افراد مطالب نوشته شده در وبلاگها را هر چقدر هم که باارزش باشند دنبال نمیکنند. نتیجه این عدم استقبال به پیشرفت نکردن وبلاگها و کندتر شدن روند به درآمد رسیدن وبلاگها منتهی میشود.
یکی دیگر از مشکلات این است که بازدیدکنندهها توقعات نادرست و نابهجایی از وبلاگها دارند که البته در این مورد تا حدودی میتوان گفت خود وبلاگها هم بیتقصیر نیستند چون مخاطبان را بد عادت کردهاند. بسیاری از مخاطبان وبلاگهای ایرانی انتظار دارند که وبلاگها تمامی محتوای خود را به طور کاملا رایگان در اختیارشان قرار دهند. اگر یک وبلاگ مثلا آموزشی بخشی از محتوای آموزشی خود را به صورت غیررایگان در وبلاگ خود ارائه کند شدیدا مورد انتقاد قرار میگیرد، یا اگر یک مطلب اسپانسر شده در یک وبلاگ منتشر شود، بازدیدکنندهها اصلا خوششان نمیآید.
قابل تذکر است که بازدیدکنندهها باید در نظر داشته باشند که وبلاگها هم احتیاجات مالی دارند و برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه دهند مجبور هستند از روشهای مختلف به کسب درآمد بپردازند.
وبلاگ نویسها هم در به درآمد رسیدن وبلاگها مشکلات زیادی ایجاد میکنند در حالی که شاید خودشان این موضوع را ندانند. حتما از خودتان میپرسید یک وبلاگنویس چطور میتواند در درآمدزایی وبلاگ مشکل ایجاد کند:
بارها در این مورد نوشتهام. هر روز تعداد زیادی وبلاگ جدید به وجود میآیند و بعد از مدت کوتاهی هم به کار خود پایان میدهند. علتش این است که اکثر وبلاگ نویسها با هدف کسب درآمد شروع به وبلاگ نویسی میکنند و بعد از مدت کوتاهی که به نتیجه نمیرسند وبلاگ نویسی را کنار میگذارند. درست است که یکی از اهداف شما در وبلاگ نویسی باید کسب درآمد باشد ولی نباید تنها هدف شما همین باشد.
همین تفکر اشتباه باعث میشود وبلاگ نویسها موضوعاتی را برای وبلاگ خود انتخاب کنند که متداولتر هستند چون فکر میکنند با این کار زودتر به درآمد میرسند. در نتیجه تعداد وبلاگهایی که موضوعات متفاوت و خاص دارند کم میشوند و این موضوع سبب میشود که هم تعداد مخاطبان محتوای اینترنتی کاهش یابد و هم اینکه وبلاگها کمتر جدی گرفته شوند.
از سوی دیگر تعداد زیادی از وبلاگ نویسها با شیوههای مختلف و صحیح کسب درآمد از وبلاگ نویسی آشنا نیستند. روشهای اشتباه درآمدزایی در خیلی از وبلاگهای ایرانی قابل مشاهده است. وبلاگهایی که با بنرهای تبلیغاتی اشباع شدهاند و جایی برای خود محتوا باقی نگذاشتهاند. احتمالا مدیران این وبلاگها با بقیه شیوههای کسب درآمد از وبلاگ آشنایی نداشتهاند که چنین اشتباهی را مرتکب شدهاند که این هم برمیگردد به عدم آموزش صحیح وبلاگ نویسی.
آن دسته از وبلاگ نویسهای ایرانی هم که دو مشکل بالا را ندارند، تواناییهای خود را جدی نمیگیرند. شاید اعتماد به نفس کافی را ندارند و شاید هم فکر میکنند برای به درآمد رساندن وبلاگشان هنوز زود است که اقدام کنند. علت هر چه که هست این وبلاگ نویسها با اینکه امکانش را دارند ولی شروع به درآمدزایی نمیکنند. این بلاگرها بهتر است بدانند که وقتی وبلاگشان به مرحله درآمدزایی برسد آنها هم تمایل بیشتری به ادامه کار وبلاگشان پیدا میکنند و محتوای بهتری را هم تولید میکنند.
نتیجه اینکه امیدوارم با نوشتن این مطلب حداقل من توانسته باشم در روشن کردن مشکلات این راه قدم کوچکی برداشته باشم. شما نیز اگر در این مورد نظری دارید یا فکر میکنید در این زمینه اشتباه میکنم یا توضیحی دارید که به این مقاله اضافه کنید و یا راه حلی به ذهنتان میرسد خیلی خوشحال میشوم آن را در بخش دیدگاهها بنویسید تا دیگران هم با خواندن دیدگاههای شما درک بهتری از این مسئله پیدا کنند.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۱۲ دیدگاه
مرسی مطالب خوبی بود. در کل تو ایران زیاد روی موضوع کسب درامد از طریق بلاگ نویسی نباید حساب کرد . یه سری مشکلات وجود داره بخصوص بها ندادن به ارزش مطالب از طرف مدیرهای سایت در نتیجه هزینه پایین. وبلاگ نویسی باید برای عشق و علاقه در ایران صورت بگیره تا اینکه موضوع پول درمیان باشه .
مرسی بابت مطلب خوبت …
حرف شما درست است ولی در اصل وبلاگ نویسی هم یک حرفه است که باید بهای بیشتری به آن داده شود، امیدواریم این روند تغییر کند.
خواندن مقاله خوب،کامل و مفید آقای جاود باعث شد تا نظر خودم را اینجا برای ایشان و خوانندگان یک ادمین بیان کنم.
به نظر من درباره کسب درآمد از وبلاگ نباید نظر سطحی داد چون برای رسیدن به یک نقطه روشن در این زمینه هنوز نیاز به تلاش تحقیق و مطالعه بیشتری داریم .
من در یک سال اخیر مقالات زیادی درباره این موضوع مطالعه کردهام و سعی میکنم به چند نکته مهم و کلیدی اشاره کنم.
کسب درآمد از وبلاگ از چند جنبه قابل بحث است اما نکته اساسی و ظریف که در وبلاگ نویسی در ایران نادیده گرفته میشود این است که زمانی یک وبلاگ میتواند درآمد زا باشد که در چارچوب یک شبکه و یک حلقه اقتصادی آنلاین قابل تعریف باشد.چرا که
این قدرت شبکهسازی است که باعث ایجاد درآمد آنلاین از طریق تولید محتوا میشود
نکته دیگر اینکه در دنیای وبلاگ نویسی حرفهای وقتی یک وبلاگ نویس به کسب سود از وبلاگش فکر میکند باید به عنوان یک کارآفرین در نظر گرفته شود.به طور کلی کارآفرینی و وبلاگ نویسی حرفهای در ارتباط تنگاتنگ هستند.
با نگاهی به وبلاگهای پردرآمد دنیا میفهمیم که آنها در راستای گسترش بازاریابی شرکتها و صنایع پربازده ایجاد شدهاند.تکنولوژی،فناوری و توریسم صنایع پرسودی هستند که وبلاگها میتوانند در کنار آنها درآمد خوبی کسب کنند.
اما برای گسترش درآمد از وبلاگ نویسی در ایران به نظر من دو نکته باید در اولویت قرار گیرد.
ابتدا باید قوانین روشن و خوبی در حمایت از کسب و کار اینترنتی تدوین شود.
دوم برای کسب درآمد از وبلاگ در ایران و تولید محتوا ما نیازمند تدوین یک طرح و مدل کسب و کار سازگار با اقتصاد و جامعه ایرانی هستیم که کارشناسان کسب و کار باید آن را ارایه بدهند.
فعالیت وبلاگ های ایرانی به لحاظ کسب درآمد میتواند شکوفایی تازهایی در اقتصاد آنلاین کشورمان باشد که به نظر من میتواند صنایعی مانند حمل و نقل، گردشگری و هنرها و صنایع دستی را به درآمدزایی بیشتر و بیشتر برساند.
در پایان باید بگویم که درآمد از وبلاگ هر چند نیازمند تلاش فراوانی است اما امکان پذیر است.نمونهاش همین جناب آقای مجیدی که از اول امسال به طور تمام وقت به وبلاگ نویسی میپردازند.فقط به قول سهراب باید چشمها را شست و جور دیگر دید.چرا که راههای بالقوه فراوانی برای کسب درآمد و کارآفرینی از طریق وبلاگ وجود دارد.
در پایان از آقای جاود عزیز برای پست خوبشان تشکر میکنم.به نظر من وجود کسانی مانند آقای جاود برای توسعه وبلاگنویسی حرفهای در ایران ضروری است.
ممنون از نظر سازندهات مسلم عزیز
با سپاس از مطلب خوب تان. نکاتی که برشمردید مهم ترین دلایل بود که البته راه حل های ساده ای هم دارد. با افزایش کیفیت محتوا، بلاگ خوانی می تواند از این هم متداول تر شود چون به صورت بالقوه مخاطبات بسیاری هستند که در صورت وجود محتوای تازه و غیرتکراری به دنبال کردن وبلاگ ها به کل امری روزمره نگاه خواهند کرد.
و نکته دیگر در مورد برندهاست که در صورتی که متوجه میزان اثرگذاری تبلیغ در قالب نوشتار تحلیلی شوند – که همین حالا نیز این امر را می توان در فروشگاه های دیجیتال و میزان اهمیت نقد و بررسی و نظرات در جلب توجه و اعتماد مشتری به محصولی خاص مشاهده کرد – آن گاه به این شیوه تبلیغ نگاهی ویژه خواهند افکند
همچنین با اجازه مطلب تان در فرشمی بلاگ به اشتراک گذاشته شد.
ممنون بابت بازنشر مطلب ولی لطفا در کامنتها لینک ندهید.
بهراد جان مطلب خیلی خوبی بود .
به نظر من میشه گفت چند مورد باعث این مشکلات برای وبلاگ نویس ها میشه :
۱. اکثریت مردم ایران هنوز به تکنولوژی مسلط نشدن از اونجایی که حتی قشر کم در آمد جامعه دارای لب تاپ های گران قیمت و اسمارت فون ها هستند و به اینترنت پر سرعت هم دسترسی دارند ولی هنوز به درک کافی از این فضای مجازی نتونستن برسن .
۲. بیشتر مردم ایران دنبال محتوای رایگانن من نمیدونم واقعا چرا اینجورین چرا همش دنبال یک چیز مفت میگردن شاید در طول روز کلی پول نوشابه و پیتزا و ساندویچ بدن ولی حاضر نیستن حتی یک قرون پول چیزی رو بدن که نفع خودشونه و باعث میشه یکم بار علمیشون رو بالا تر ببره واقعا تعجب میکنم از این رفتار . شاید هم اگر پول یک محتوای مفید رو داشته باشن ولی اصلا حاضر نیستن هزینه کنن .
۳. میتونم بگم مورد سوم اینکه عقل بیشتر مردم ایران به چشمشونه و فکر میکنن هر سایت یا وبلاگی که دارای قالب حرفه ایی باشه پس اون وبلاگ بهترینه ! یا اینکه نگاه به رنک و تعداد کامنت های یک وبلاگ میکنن در کل میتونم بگم بجای اینکه به محتوای مفیدی که ارایه شده توجه کنن بیشتر دنبال ایراد گیری و خراب کردن یک محتوای مفید هستند .
موفق باشی ;)
متاسفانه همینطور هست. متشکرم از دیدگاهت علیرضا
سلام دوستان یک ادمین
به نظر من الان تبلیغاتی که درون سایدبار سایت ها و تبلیغات باکلیک بر روی سایت باز میشوند هیچ سودی ندارد و پول دور ریختن من خودم به شخصه هیچوقت تبلیغات کنار سایت توجه من رو جلب نکرده چون چشم هامون بهش عادت کرده و تبلیغاتی با کلیک باز میشن رو بدون اینکه ببینم چیه میبندم و تازه این تبلیغاتی که با کلیک باز میشن برای خود سایت هم ضرر داره چون اگه یه نفر مثل من این سایتا رو باز کنه تا ببینه با یه کلیک یه تبلیغات باز میشه هم تبلیغات رو میبنده هم خود سایت رو حالا هرچی میخواد مطلب اون سایت پر محتوا باشه
مرسی که نظر منو تا اخر خوندید
از سایت یک ادمینم کمال تشکر رو دارم واقعا تکید
مطالب خوب بود.ممنون
من تازه میخوام وبلاگ نویسی رو شروع کنم
[…] میخواهید پول به دست بیاورید باید بتوانید با مشکلات این مسیر پر پیچ و خم نیز روبهرو شوید، قرار نیست کسی برای شما فرش قرمز […]
شما چه دیدگاهی دارید؟