تقریبا به هر وبلاگی که سر بزنید دو یا حداقل یک نوار کناری یا سایدبار در طراحی خود گنجانده اند و ویژگی های مورد نظر خود را در نوار کناری وبلاگ خود قرار داده اند تا بازدیدکنندگان دسترسی راحت تری به آن ویژگی ها داشته باشند و بخشی از آن را هم برای اهداف تبلیغاتی استفاده می کنند. این ویژگی ها که با نام وجیت بیشتر شناخته می شوند در اختیار مدیر وبلاگ قرار دارند و اکثر سرویس های وبلاگ دهی یا پلتفرم های وبلاگ نویسی از جمله وردپرس این امکان را به وبلاگ نویس می دهند که خودش معین کند چه ویجت هایی در نوار کناری وبلاگش نمایان شود و چه ویجتی حذف شود.
نوار کناری وبلاگ شما یکی از مهم ترین بخش های وبلاگتان به حساب می آیند. با این حال متاسفانه اشتباهات زیادی در نوار کناری بسیاری از وبلاگ ها دیده می شود. یک سایدبار با ساختار ضعیف نه تنها نمی تواند ارزشی به وبلاگ شما اضافه کند بلکه حتی می تواند از ارزش آن بکاهد و باعث کاهش بازدیدکنندگان شود. در همین راستا دومین مقاله از سری مقالات اشتباهات وبلاگ نویسی را به موضوع نوار کناری یا سایدبار وبلاگ اختصاص می دهیم.
متداول ترین اشتباهی که در نوار کناری بسیاری از وبلاگ ها نیز دیده می شود، استفاده بیش از حد از ویجت ها و شلوغ کردن نوار کناری است. بر خلاف آنچه برخی ها تصور می کنند، ویجت باران کردن نوار کناری اصلا خوب نیست و هر چه ویجت ها کمتر ولی کاربردی تر باشند تاثیر بهتری دارند. با اینکه اکثر سرویس های وبلاگ نویسی خصوصا وردپرس ویجت های متنوع و زیادی دارند اما این بدان معنا نیست که شما از هر ویجتی که خوشتان آمد به نوار کناری وبلاگتان اضافه کنید.
شما باید فقط چند ویجت برتر از دید خود را برای وبلاگ خود انتخاب کنید و ویجت های دیگر را کنار بگذارید. شلوغ کردن نوار کناری اشتباه ساده ای است که خیلی راحت می توانید در دام آن بیافتید. بهتر است هر چند هفته یا چند ماه یکبار نگاهی به ویجت های وبلاگ خود بیاندازید و مطمئن شوید بیش از حد نوار کناری را شلوغ نکرده باشید.
در اکثر پلتفرم های وبلاگ نویسی مثل وردپرس یا بلاگر وقتی یک وبلاگ در آنها ایجاد می کنید به صورت پیش فرض یک سری ویجت در وبلاگ شما به نمایش می گذارند. رها کردن این ویجت های پیش فرض در وبلاگ باعث می شود که وبلاگ شما کمی تازه کار به نظر برسد و از اهمیت وبلاگتان بکاهد. مثلا یکی از همین ویجت های پیش فرض، ویجتی است که آخرین کامنت ها را به نمایش می گدارد که معمولا بسیاری از وبلاگ ها آن را با یک ویجت مفیدتر جا به جا می کنند و ویجت کامنت ها را حذف می کنند چون چندان هم مهم و مفید نیست.
بنابراین بعد از اینکه وبلاگ خود را راه اندازی کردید تمام ویجت های پیش فرضی که فکر می کنید به دردتان نمی خورند را حذف کنید و آنها را به حال خود رها نکنید. حذف کردن این ویجت ها وقت زیادی از شما نمی گیرد، پس این کار را پشت گوش نیاندازید.
وبلاگ ها در طول زمان، یک سری قوانین نانوشته برای محل جایگیری هر یک از عناصر یک وبلاگ به وجود آورده اند که اگر این قوانین رعایت نشوند ممکن است وبلاگ عجیب و غیر معمول به نظر برسد. مثلا یکی از این قوانین در وبلاگ های فارسی زبان این است که بخش تماس را در منوی بالایی وبلاگ و به عنوان آخرین گزینه در این منو قرار می دهند.
در مورد سایدبارها نیز این قوانین نانوشته وجود دارند. مثلا اکثر اوقات وجیت جست و جو در وبلاگ جرو یکی از ویجت هایی است که در اولویت قرار دارد و در قسمت بالایی صفحه وبلاگ قرار می گیرد. پس بهتر است قبل از اینکه ویجت های نوار کناری وبلاگ خود را مرتب کنید، نگاهی به وبلاگ های دیگر بیاندازید و ببینید معمولا کدام ویجت در کدام بخش سایدبار گنجانده می شود سپس سعی کنید شما هم به همان ترتیب نوار کناری وبلاگتان را منظم کنید.
دیگر می توان گفت همه وبلاگ ها این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کرده اند که در خبرنامه آن وبلاگ عضو شوند و از طریق ایمیل خبرنامه های وبلاگ مورد علاقهشان را دریافت کنند. بسیاری از خوانندگان وبلاگ ها دوست دارند تا خبرنامه های وبلاگ ها را دریافت کنند، پس این یک ضرورت است که شما هم چنین امکانی را برای آنها فراهم کنید. با این وصف قطعا و بدون هیچ بهانه ای یکی از بخش های نوار کناری وبلاگ شما باید به امکان عضویت در خبرنامه اختصاص یابد.
استفاده از تبلیغات در وبلاگ و به خصوص در نوار کناری وبلاگ اصلا کار اشتباهی نیست، ولی زیاده روی در این کار قطعا نتایج بدی به همراه دارد. اگر سایدبار وبلاگ شما پر باشد از انواع و اقسام تبلیغات مختلف و متنوع، آنگاه محتوای اصلی از کانون توجه خارج می شوند و بازدیدکننده ها نیز وقتی این وضع را ببینند کمتر سراغ وبلاگ شما می آیند چون تبلیغات زیاد، تمرکز آنها را در هنگام خواندن مطالب وبلاگ از بین می برد و همین باعث می شود که تمایل کمتری داشته باشند که به وبلاگ شما سر بزنند.
اگر می خواهید از تبلیغات در نوار کناری وبلاگ خود استفاده کنید کافی است سه یا نهایتا چهار فضای ۱۲۵ در ۱۲۵ یا ۲۵۰ در ۲۵۰ از وبلاگ خود را برای تبلیغات اختصاص دهید و با توجه به طراحی وبلاگتان به تبلیغ کنندگان اجازه دهید از جلوه های بصری برای تبلیغ خود استفاده کنند.
آیا این مشکلات در نوار کناری وبلاگ شما وجود دارند یا اصلا تا به حال به آنها توجه کرده بودید؟ چه اشتباهات دیگری در مورد سایدبار به نظرتان می رسد؟این دومین مقاله از سری مقالات اشتباهات وبلاگ نویسی بود. مقاله اول یعنی « اشتباهات وبلاگ نویسی: ۵ اشتباه رایج در عنوان نویسی » را نیز از دست ندهید و با مطالعه آن با اشتباهات رایج در عنوان نویسی آشنا شوید. در هفته های آتی این سری از مقالات ادامه خواهد یافت. اگر موضوعی مد نظرتان هست می توانید در کامنت ها با ما در میان بگذارید تا آن را در مقالات بگنجانیم.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۱۰ دیدگاه
ممنون داداشي,نكات خوبي رو يادآور شدي…
به مطلب مهمی اشاره کردی
باید یک وینویس بدونه که اولین هدفش از راه اندازی وبلاگ ارائه محتوا به مخاطبانش هست و تا حد امکان از شلوغ کردن فضای نمایش محتوا کم کرد.
الان زیاد میبینیم که هنوز وبلاگ ۳ ماه نیست راه اندازی شده ۶ تا کد تبلیغات از سایتهای بنر اکسچنج میزارن دوروبر مطالب وبلاگ.
ممنون مطلب مفیدی بود
خیلی عالی بود. نوار کناری وبلاگ ها می تونه نقش زیادی روی ماندگاری کاربر داشته باشه.
خوب بود ، کاش میشد در مورد ترتیب ویجت ها بیشتر توضیح بدین
در اکثر وبلاگ ها ترتیب ویجت ها شبیه هم هست، فقط کافی است سری به چند وبلاگ بزنید تا با ترتیب متداول آنها آشنا شوید
ممنون :)
مقاله مفیدی برای من تازه کار بود…
با استفاده از این مطالب سایدبارمو سروسامون دادم!
[…] ۵ اشتباه رایج در نوار کناری وبلاگ […]
سلام اگر می شودیک افزونه ی خوب برای ارسال خبرنامه در وردپرس معرفی کنید خیلی ممنون ازمطالب خوبتون
[…] آیا ممکن است خواندن خود را متوقف کنید و به آنچه در سایدبار ارائه شده توجه کنید؟ اگر این کار را انجام دهید دیگر […]
شما چه دیدگاهی دارید؟