آیا دوران سئو به پایان رسیده است؟

برای بسیاری از افراد سئو به معنی به کار بردن میانبر ها و فوت و فن هایی است که بتوان از آن طریق یک وبلاگ کم کیفیت را در موتورهای جست و جو پر امتیاز کرد. اگر سئو را اینگونه معنی کنیم بنابراین بسیاری از افراد می گویند که سئو به مرور زمان و البته به کندی در حال از بین رفتن است و این چیزی است که همه ما باید از آن خوشحال باشیم. اما معنای سئو این نیست، سئو یعنی « بهینه سازی حضور آنلاین یک وبسایت برای کمک به موتورهای جست و جو تا این موتورها بتوانند راحت تر وبلاگ ها و وبسایت های با کیفیت را تشخیص داده و به آنها امتیاز دهند. ». اگر به سئو با این مفهوم بنگریم باید گفت هنوز عمرش به پایان نرسیده و به این زودی ها هم به پایان نخواهد رسید.

Is_SEO_Dead

گرایشات در جریان

یک سری گرایشات در حال حاضر در جریان هستند که از سال ۲۰۱۳ شروع شدند و در سال ۲۰۱۴ هم ادامه خواهند یافت و هر کس به سئو علاقه مند است باید حواسش به این گرایشات جدید باشد. دنبال کردن این گرایشات بسیار مهم هستند و به نظر می رسند که همه آنها به این سو حرکت می کنند که وبسایت ها و وبلاگ ها را تشویق کنند که ابتدا به مخاطب هدف فکر کنند تا در پی آن امتیازات هم از راه برسند. در ادامه به برخی از این گرایشات اشاره می شود:

  • بازاریابی محتوا: هر وبسایتی که بخواهد به بالای لیست موتورهای جست و جو برسد و همان جایگاه را حفظ کند باید محتوای با کیفیتی داشته باشد که بازدیدکنندگان از آن محتوا سود ببرند.
  • شبکه های اجتماعی: روزانه به تعداد افرادی که از شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن وبلاگ های مورد نظر خود استفاده می کنند اضافه می شود. این موضوع را موتورهای جست و جو هم مدنظر قرار داده اند و به همین دلیل هر کس در حوزه سئو فعالیت می کند باید با موضوع بهینه سازی شبکه های اجتماعی هم آشنا شود، موضوعی که هم باعث جذب ترافیک از طریق شبکه های اجتماعی می شود و هم اینکه جایگاه یک وبلاگ را در بین نتایج موتورهای جست و جو بهبود می بخشد.
  • ارزش قائل شدن: این گرایش هم درخور توجه است. هر چه یک وبلاگ برای بازدیدکنندگانش ارزش بیشتری قائل شود، باعث می شود تا همان بازدیدکنندگان در آینده باز هم به همان وبلاگ سر بزنند و از آن مهم تر اینکه زمان بیشتری هم در آن وبلاگ سپری کنند. این موضوعات ممکن است به نظر کم اهمیت به نظر برسند ولی در اصل تاثیر زیادی روی جایگاه یک وبلاگ در نتایج موتورهای جست و جو دارند.
  • موبایل: موتورهای جست و جو می دانند که این روزها اکثر کاربران از موبایل برای جست و جوی اینترنت استفاده می کنند. بنابراین اگر رابط کاربری نسخه موبایل یک وبلاگ ظاهر جالبی نداشته باشد چندان حرفه ای به نظر نمی رسد و اثر منفی روی جایگاه وبلاگ دارد.
  • کیفیت بک لینک: گرچه بک لینک ها همواره برای بهینه سازی بسیار مهم در نظر گرفته می شدند، اما روش استفاده آنها به سرعت در حال تغییر و تحول است. در گذشته دریافت صدها لینک باعث می شد که یک وبلاگ یا سایت به صفحه اول موتورهای جست و جو صعود کند، ولی امروزه بک لینک های پر تعداد اما کم کیفیت بیشتر اثر منفی دارند تا مثبت. در واقع کیفیت جای کمیت را گرفته و معمولا بک لینک گرفتن از وبسایت ها یا وبلاگ های مرتبط ارزش بسیار بیشتری دارند.

سئو از چه جهاتی در حال از بین رفتن است؟

با اینکه سئو قرار نیست به این زودی ها از بین برود، اما یک سری اقداماتی وجود دارند که متخصصان سئو در گذشته انجام می داند که البته امروزه یا بی ارزش دانسته می شوند یا مضر. این جنبه های خاص از سئو دیگر به پایان راه خود رسیده اند و متخصصان سئو از این به بعد باید توجه داشته باشند که این اقدامات را برای همیشه کنار بگذارند:

  • لینک اسپمینگ: زمانی بود که استفاده از ابزار اتوماتیک برای ساختن هزاران بک لینک به یک وبلاگ به یک حقه بزرگ در سئو تبدیل شده بود، اما اکنون دیگر این استراتژی به پایان عمر خود رسیده. استفاده از این استراتژی به هیچ کس توصیه نمی شود.
  • شبکه های لینک: شبکه های بک لینک بسیار زیادی وجود دارند که این وعده را می دهند که می توانند بدون اینکه گوگل خبردار شود، به صورت خودکار به سایت های معین لینک بسازند. حقیقت این است که گوگل بالاخره از ماجرا با خبر می شود و تمام لینک ها را از بین می برد. این نوع شبکه ها بیشتر از اینکه سود داشته باشند پر از ضرر هستند که به همین دلیل دیگر قرار نیست از آنها استفاده شود و عمر این شبکه ها نیز به پایان رسیده.
  • دور زدن محتوا: خیلی وقت است که برخی ها برای صرفه جویی در وقت و هزینه خود به دور زدن محتوا روی آورده اند، به این معنی که محتوای وبلاگ های دیگر را کپی می کنند و سپس با کمی تغییر در آن سعی می کنند وانمود کنند که این محتوا توسط خودشان تولید شده. حتی نرم افزار هایی هم برای این کار تولید شده اند ولی باید به این نکته توجه کرد که موتورهای جست و جو روز به روز پیشرفته تر می شوند تا بهتر بتوانند با این موضوع مقابله کنند، که در نهایت به کاهش امتیاز وبلاگ خاطی ختم می شود. پس دوران دور زدن محتوا هم رو به پایان است.

شما چه گرایشات دیگری به نظرتان می رسد که باید به آنها توجه کرد؟ چه جنبه های دیگری از سئو در حال از بین رفتن هستند؟ نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

من بهراد جاود هستم، یک وبلاگ نویس و تولید کننده محتوا. از سال ۸۹ که فعالیتم را به عنوان یک وبلاگ نویس شروع کردم با وبلاگ‌های زیادی همکاری داشته‌ام و تجربیات و اطلاعات زیادی در این دوران در زمینه وبلاگ نویسی و تولید محتوا کسب کردم. اکنون سعی دارم شما را هم با لذت وبلاگ‌نویسی آشنا کنم تا شاید شما هم بتوانید وبلاگ‌نویس درون خود را بشناسید و در این حرفه پیشرفت کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. باز هم مثل همیشه عالی بود .

  2. امین گفت:

    سئو هیچ وقت از بین نمی ره و همیشه اهمیت خودش رو داره , حداقل تا زمانی که موتور جستجوگری باشه !

  3. علی گفت:

    باهات موافقم. این نتیجه اجنتاب ناپذیر با اینکه آدمای هستند که سعی میکنند بازهم برای سود و منافعشون این داستان رو دور بزنند ولی در نتیجه به اونجا روز به روز نزدیکتر میشیم که دیگه نشه کاری کرد.

  4. بهنام گفت:

    یه سوالی داشتم ، در نظر بگیرید یک سری از وبلاگ ها و وب سایت های با ارزش بک لینک پایین بدون اطلاع شما بیان و به سایت شما لینک بدن ، اونوقت این اثر منفی وجود داره ؟ چطوری میشه مقابله کرد ؟

  5. درود
    ضمن تشکر
    یکی از مواردی که جدیدا تاثیر گذار واقع شده میزان لینکهای خروجی از سایت می باشد یعنی سایتهایی معتبر جلوه می کند که تنها لینک به سمت خودشان نگیرند بلکه به دیگران نیز لینک بدهند.
    سپاس

  6. حمید گفت:

    سلام
    من از قالب شما خیلی خوشم اومده . امکانش هست این قالب رو بهم بدید .

  7. بهزاد گفت:

    سلام خسته نباشید میگم به نویسنده عزیز سوال من اینه که اگر این تغییرات کلی داره پدید میاد باید چیکار کرد ایا اثر لینک داره از بین میره ایا دیگه لینک موثر نیست چر دیگه نمیتوان رتبه خوبی کسب کرد و چرا نمیتوان کلمات خیلی ساده را در حداقل زمان ۱ ماه رتبه داد و کم کم کلمات سایتمون به پایین میرن

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید


آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود