علاقه من به بحث بازاریابی شبکههای اجتماعی باعث شد تا توجهم به یک سرویس جدید کاملا ایرانی جلب شود به نام زیگور. شاید کمتر اسم زیگور را شنیده باشید چون به تازگی به صورت رسمی نسخه اول خود را منتشر کرده و فعالیت خود را آغاز کرده است. زیگور در واقع یک سرویس نیست بلکه مجموعهای است از چندین سرویس که در یک مجموعه واحد گرد هم آمدهاند. در ادامه نگاهی میاندازیم به ویژگیهای مختلف این سرویس:
شبکه اجتماعی پردیس
بخش پردیس درست مثل یک شبکه اجتماعی میباشد. شما در پردیس قادر هستید که پیامهای مورد نظر خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و با دوستان خود از طریق پردیس ارتباط برقرار کنید. با ساختن یک اکانت در پردیس یک صفحه پروفایل اختصاصی در اختیار شما قرار میگیرد که در آن میتوانید عکس پروفایل و عکس کاور برای خود تنظیم کنید و مطالبی که به اشتراک گذاشتهاید را ببینید. در مجموع پردیس شباهتهای زیادی به شبکههای اجتماعی دیگر دارد و در خیلی از موارد کمبودی احساس نمیشود.
ارسال و دریافت ایمیل با پیک
پیک یک سرویس ارسال و دریافت ایمیل است که زیگور در اختیار شما قرار میدهد. پیک هم سرویس کاملی برای ارسال و دریافت ایمیل هست. با استفاده از پیک درست مثل هر سرویس ایمیل دیگری میتوانید متن، عکس، ویدیو یا هر نوع فایل دیگری را ارسال و یا دریافت کنید. ضمنا بد نیست بدانید که میتوانید در پیک تا ۵۰ مگابایت فایل به ایمیل ضمیمه کنید.
سرویس اشتراک گذاری فایل گنجینه
گنجینه سرویس حافظه ابری زیگور است. با گنجینه میتوانید ( فعلا ) تا ۴ گیگابایت فایل را چه از روی کامپیوتر و چه از روی یک آدرس اینترنتی آپلود کنید و در گنجینه ذخیره کنید.
یک تقویم کامل با سررسید
سررسید تقویمی است که زیگور برای شما فراهم کرده است. در سررسید نه تنها میتوانید تمامی رویدادهای دقیق تقویم رسمی کشور را مشاهده کنید، بلکه وضعیت هوای ۵ روز آینده شهر خود را هم میتوانید بررسی کنید. ضمن اینکه امکان مشاهده از نمای روزانه، هفتگی و ماهانه هم در اختیار شما قرار دارد که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند.
با گیشه خبر، بیخبر نمانید
گیشه خبر هم یکی از برترین ویژگیهای زیگور است. با گیشه خبر میتوانید در جریان تمامی اخبار مهم ایران و جهان قرار بگیرید و هیچ وقت بیخبر نمانید. گیشه خبر سرخط اخبار مهم را در اختیار شما میگذارد و شما بر اساس سلیقه خود میتوانید این اخبار را در دستهبندیهای مختلف مثل ورزشی، اقتصادی یا سیاسی مرور کنید.
تماشای ویدیو در تماشاخانه
تماشاخانه هم امکان مشاهده ویدیو را برای کاربران زیگور فراهم میکند. نکته مهمی که در مورد تماشاخانه باید متذکر شوم این است که از آنجایی که ویدیوهای تماشاخانه در داخل ایران ذخیره میشوند، سرعت مشاهده ویدیو هم بالاتر از سرویسهای خارجی است. اگر در یوتیوب سرعت مشاهده ویدیو به نظرتان کم بوده در تماشاخانه سرعت بالاتری را تجربه خواهید کرد.
آلبوم عکس یا نگارخانه
نگارخانه نیز به عنوان آخرین بخش زیگور، به نوعی میتوان گفت آلبوم عکسهای زیگور است. در نگارخانه عکسها با نام خود کاربران به اشتراک گذاشته میشوند و دیگران علاوه بر اینکه میتوانند عکسهای موجود در نگارخانه را مشاهده کنند، این امکان را هم دارند که خودشان هم در نگارخانه عکس آپلود کنند.
در مدت زمانی که در حال بررسی زیگور بودم چند سوال برایم به وجود آمد که خیلی دوست داشتم از یکی از افراد گروه سازنده زیگور بپرسم. خوشبختانه متوجه شدم یکی از دوستان خوب من، یعنی آقای جواد چیتگر رحیمی کار طراحی زیگور را انجام داده است. فرصت را غنیمت شمردم و از او سوالات خودم را پرسیدم. در ادامه پرسش و پاسخ من و آقای چیتگر رحیمی را می خوانید. مطمئن هستم پاسخ بسیاری از سوالات شما در مورد زیگور در این پرسش و پاسخ وجود دارد:
من: قبل از هر چیزی میخواستم به شما و تیمی که روی زیگور کار کردند تبریک بگویم، کار ارزشمندی انجام دادهاید. من به دقت تمامی سرویسهای زیگور را بررسی کردم و چند سوال برایم پیش آمد که مایل بودم از شما بپرسم. میروم سراغ سوال اول؛ در پردیس وقتی سعی کردم یک تصویر در مطلبم آپلود کنم پیش نمایش آن به من نشان داده نشد. چرا تا زمانی که یک مطلب به اشتراک گذاشته نشود نمیتوان پیش نمایش فایل یا عکس را دید؟
جواد چیتگر رحیمی: بله! این مشکلات برای اصلاح مدنظر ما هست، در نسخه آزمایشی فعلا فقط آپلود کردن عکس برای ما مهم بود ولی به زودی مشکلات مربوط به این بخش حل میشود.
من: درست است. البته من هم انتظار ندارم در همان نسخه اول زیگور، همه چیز تکمیل باشد و باید به مرور زمان مشکلات حل شود. گویا هنوز هشتگ و منشن هم در پردیس پشتیبانی نمیشوند، آیا برای آنها هم برنامهای دارید؟
جواد چیتگر رحیمی: در دورههای آزمایشی این موارد را هم آزمایش کردهایم و حتما در نسخههای بعدی این ویژگیها را به زیگور اضافه خواهیم کرد.
من: بسیار خوب. در مورد مراحل ثبت نام باید گفت کار خیلی ساده و راحت بود و طوری طراحی شده بود که کاربر دچار سردرگمی نمیشد. اما نکتهای که برای من جالب بود این بود که با وجود اینکه از من شماره موبایل درخواست شد ولی هیچ کد تاییدی به من پیامک نشد، علتش چیست؟
جواد چیتگر رحیمی: در مورد مراحل ثبت نام ما بارها تست کردیم تا به آنچه اکنون میبینید رسیدیم و سعی کردیم پیچیدگی را در آن به حداقل برسانیم. شماره موبایل که در مراحل ثبت نام از کاربر درخواست میشود برای ارسال کد تایید نیست. در واقع اگر کاربر بخواهد از سرویسهای دیگر مثل سررسید استفاده کند و رویدادی در آن برای خود ثبت کند تا به او یادآوری شود و در آن لحظه به اینترنت دسترسی نداشته باشد، از طریق پیامک رویدادها به وی یادآوری می شود. شماره موبایل بیشتر برای این موارد از کاربر درخواست میشود. البته شما هم به نکته خوبی اشاره کردید و در نسخههای بعدی این مورد را هم مدنظر قرار میدهیم.
من: البته من به کاربرد پیامک در سرویسهای زیگور دقت نکرده بودم، الان که شما گفتید متوجه شدم. نکته بعدی که حتما خودتان هم به آن توجه کردهاید و حتما در نسخههای بعدی زیگور به آن اضافه خواهید کرد، تنظیمات حریم خصوصی کاربر هست. مثلا اینطور که من دیدم تاریخ تولد به طور عمومی در پروفایل برای همه قابل مشاهده است و شاید برخی از کاربران از این موضوع زیاد خوششان نیاید. در مجموع تنظیمات حریم خصوصی بخش مهمی در شبکههای اجتماعی است ولی هنوز در پردیس زیگور خبری از آن نیست. در این زمینه هم برنامهای دارید؟
جواد چیتگر رحیمی: دقیقا، این موضوع در اولویتهای ما هست. در حال حاضر مشغول معیارسنجی هستیم تا ببینیم کاربران ایرانی چه اختیاراتی را در تنظمیات حریم خصوصی خواستار هستند. حتما در نسخه بعدی زیگور بیشتر به موضوع حریم خصوصی خواهیم پرداخت.
من: برای بازاریابی در زیگور آیا امکان ساختن پیج یا همان صفحه هم وجود دارد؟
جواد چیتگر رحیمی: بله، تقریبا در تمامی بخشهای زیگور کاربران این امکان را دارند که یک صفحه بسازند و شروع به فعالیت کنند. به عنوان مثال در تماشاخانه امکان ساختن کانال مجزا وجود دارد ضمن اینکه این کانال به دیگر سرویسهای زیگور متصل است. همچنین ما برنامهریزیهای بسیار خوبی داریم برای اینکه مسئولین، مشاهیر و شخصیتهای ملی، از جمله بازیگران، هنرمندان و برندهای داخلی در کانالهای رسمی زیگور و صفحات رسمی پردیس به بازاریابی و برندینگ بپردازند.
من: بسیار عالی، خوشبختانه به این موارد هم فکر کردهاید. در مورد میزان حافظه ذخیره در گنجینه که ۴ گیگابایت هست، به نظر من این حافظه کم است. برای حافظه بیشتر در گنجینه چه نقشهای دارید؟
جواد چیتگر رحیمی: در مراحل بعدی، ما این امکان را برای کاربران زیگور فراهم میکنیم که برای تولید محتوا در زیگور با یکدیگر رقابت کنند و با معرفی زیگور به دوستان خود و دعوت آنها به زیگور، به آنها در گنجینه فضا تعلق بگیرد.
من: جالب است. در این صورت حس رقابت برای تولید محتوا با کیفیت خوب هم افزایش پیدا میکند. اینطور که من متوجه شدم شما برای تایید کردن یک اکانت یا صفحه به یک سری مدارک احتیاج دارید. میتوانید بیشتر در این مورد توضیح دهید؟
جواد چیتگر رحیمی: این برای مراحل بعدی کار است و فعلا این موضوع را در قوانین نوشتهایم تا بازخوردها را بررسی کنیم. صفحات رسمی در حال بازطراحی است و در طراحی جدید در همان صفحه از کاربرانی که قصد تایید حساب دارند مدارک را دریافت میکنیم. البته قرار است در فاز اول فقط به افراد مشهور و شناخته شده صفحه رسمی بدهیم.
من: طراحی سرویسها خیلی خوب کار شده هر چند پردیس از نظر من کمی شبیه به گوگل پلاس شده است.
جواد چیتگر رحیمی: واقعیت این است که تمام شبکههای اجتماعی یک کانسپت کلی دارند. البته ما قصد رقابت با شبکههای اجتماعی دیگری مثل گوگل پلاس را نداریم.
من: بله، در این مورد موافقم چون همین پروفایلهای جدید توییتر هم شباهت زیادی به فیسبوک پیدا کرده. بخش سررسید هم خیلی جالب است و امکانات خوبی دارد.
جواد چیتگر رحیمی: ممنون، البته در نسخههای بعدی در سررسید قرار است تقویم میلادی و قمری هم اضافه شود.
من: جناب رحیمی من یک پیشنهاد هم برای زیگور داشتم. جای یک بخش « درباره » در پروفایلهای پردیس خالی است. کاربر باید بتواند خودش را در پروفایلش به طور کامل معرفی کند.
جواد چیتگر رحیمی: بله! پردیس در نسخههای بعدی بسیار پیشرفتهتر و بهتر از حال حاضر خواهد شد.
من: به عنوان پرسش آخر میخواستم بپرسم که با وجود شبکههای اجتماعی بزرگ دیگر مثل فیسبوک و گوگل پلاس، شما چه برنامهای برای جذب مخاطب دارید؟ هر چند گفته بودید که قصد رقابت با دیگر شبکههای اجتماعی را ندارید ولی به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم در این زمینه رقابت وجود دارد.
جواد چیتگر رحیمی: در هر کشوری چنین سرویسهایی بر اساس نیازهای ملی یا زبانی فعالیت میکنند. مثلا vk.com در حوزه کشورهای شوروی سابق یا web.de در حوزه کشور آلمان، اتریش فعالیت میکند. هدف ما هم این است که در حوزه زبان فارسی و خاورمیانه بهترین سرویس برای کاربرانمان باشیم.
سرویس زیگور هنوز در ابتدای راه است و هنوز زود است که بخواهیم در موردش قضاوت کنیم. اما با این حال در نسخه اول سرویس خوبی شده است. اگر هنوز در زیگور حساب کاربری نساختهاید پیشنهاد میکنم آن را امتحان کنید. ضمنا خوشحال میشوم نظرتان را در مورد زیگور بدانم. آیا شما هم پیشنهادی برای بهتر شدن زیگور دارید؟ به نظر شما زیگور چه نقاط ضعف و قوتی دارد؟
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۴ دیدگاه
به نظرم همه موافق باشن که ما به یک شبکه اجتماعی قوی نیاز داریم.البته امیدوارم که این شبکه اجتماعی قوی زیگور باشه.
من از نظر اقتصادی به این قضیه نگاه میکنم.چرا که در عصر حاضر تولید ثروت به شدت محتاج استفاده از قدرت شبکههای اجتماعی است.به قول آقای رابرت کیوساکی در کتاب «تجارت در قرن بیست و یکم» :
« از طریق تولید کالا نمیتوان قدرتمند شد،برای قدرتمند شدن باید بتوانیم شبکهای برای خود ایجاد کنیم.بهترین روش آن است که راهی بیابیم تا از طریق آن شبکهای قوی ،پایدار و توسعه یافته ایجاد کنیم.»
الان این رپورتاژی که رد کرده اید و این سایتی که معرفی فرمودید چه چیز جدیدی داشت که توجه جلب کنه؟
تمام مواردی که معرفی کرده اید نه تنها در خارج ار کشور، که حتا در داخل ایران هم صدها سرویس مشابه وجود داره. حالا یکی دیگه پیدا شده که چهار تا از اینها رو با هم تلفیق کرده. تفاوتی ایجاد میکنه؟!؟!؟
در مورد سرویسهای خارجی که همونطور که در این مقاله اومده، زیگور قصد رقابت با سرویسهای خارجی رو نداره. ولی در مجموع با اینکه نسخه اولش هست سرویس خوبی شده که البته اگر مقاله رو به دقت مطالعه کرده باشید نسبت به خیلی از نمونههای داخلی برتریهای زیادی داره. در کل قصد من معرفی و بررسی این سرویس بود.
در نگاهی اجمالی به سرویس زیگور، طراحی ساده و زیبا و کاربرپسند آن جلب توجه میکند.
این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که تمام سرویسهای موجود در زیگور در وبسایتهای خارجی به شکلهای متنوع وجود دارد، اما یک سرویس بومی میتواند با تکیه بر زبان فارسی، پشتیبانی از تاریخ شمسی، پشتیبانی از پیامک و اپراتورهای موبایل در داخل کشور و برخی ریزهکاریهای دیگر که متناسب با فضای کاربران داخل کشور است، جایگاه خودش را داشته باشد و مورد توجه و اقبال قرار بگیرد.
کار خوبی است. باید امیدوارم باشیم تیم با انرژی کارش را ادامه دهد و مشکلات فراوان بین راه، مانع ادامه و توسعه کارشان نشود.
شما چه دیدگاهی دارید؟