همانطور که احتمالا در جریان هستید، چند روز پیش در موضوعات یک ادمین تغییراتی ایجاد کردیم و موضوعات نوشتههای آتی بیشتر حول محور بازاریابی آنلاین خواهد بود. حال قبل از نوشتن در مورد روشهای مختلف بازاریابی، بهتر است که در مورد مبانی این مقوله بنویسیم تا راحتتر وارد بحثهای تخصصیتر شویم.
امروز میخواهم در مورد استراتژی محتوا (Content Strategy) بنویسم. بد نیست طبق معمول همیشه ببینیم که ویکیپدیا چه تعریفی را ارائه میکند:
ویکیپدیا میگوید که:
استراتژی محتوا به برنامهریزی، توسعه و مدیریت محتواهای نوشته شده و یا در رسانههای مختلف اشاره میکند. این عبارت از اواخر سال ۱۹۹۰ در وب رواج یافته است.
اما تعریفی که من و شاید خیلیهای دیگر داشته باشند چیزی شبیه به: ” استراتژی محتوا یک برنامه کامل و راهنما، برای محتواهایی است که باید برای رسیدن به یک هدف تجاری منتشر کنید” حال در این استراتژی، مواردی همچون برنامهریزی برای انتشار، مشخص کردن نوع محتواها و .. نیز وجود دارد. اما یادتان باشد که استراتژی محتوا میتواند به معنای:” رساندن محتوای خوب به کاربری که به آن نیاز دارد” هم هست.
تولید محتوا بدون هدف، اکثر اوقات باعث میشود تا هدف تجاری شما محقق نشود و نوشتههایتان در هیچ قالب و سبکی جای نگیرد. در واقع این که نوشتههای شما هدفی را دنبال نکنند بیشتر باعث میشود تا اولا، ندانید که اصلا چرا محتوا تولید میکنید و ممکن است این کار را کنار بگذارید و ثانیا، بر روی برند شما تاثیر منفیای خواهد گذاشت. محتواهایی که هیچ هدفی را دنبال نمیکنند و به سوال “چرا من این محتوا را نوشتم؟” پاسخ نمیدهند، اکثرا نه در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند و نه از طرف کاربران جدی گرفته میشوند. کاربران میخواهند محتواهایی منسجم، پیرامون یک موضوع و کاربردی ببینند؛ نه صرفا محتواهایی که یک برند خود را در آن ستایش میکند و یا در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد نوشته میشود.
حالا که میدانیم یک استراتژی محتوا دقیقا چه کاری را برای ما انجام میدهد، بهتر است بدانیم که چگونه میتوانیم برای خود استراتژی محتوا آماده کنیم؟
برای تولید و آماده کردن استراتژی محتوا، اولین چیزی که نیاز دارید شروع تحقیق بر روی موارد زیر است که در ادامه به اختصار توضیحشان میدهم:
در این مرحله از تحقیقات میبایست بدانید که شرکتتان چه ارزشهایی را دنبال میکند و اهداف اصلی شما چه چیزهایی هستند. برخی از سوالاتی که میتوانید طی تحقیق از خود بپرسید:
هستند. پاسخ دقیق به این سوالات و نوشتن آنها میتواند شما را راحتتر به هدفتان برساند.
در طی این مرحله، باید بفهمید که کاربرانتان چه چیزهایی میخواهند و افراد چه مسیری را طی میکنند تا به مشتری شما تبدیل شوند. شاید بد نباشد در این مرحله بدانید که کاربران چگونه، کجا و کی از محتواهای شما استفاده میکنند؟
بهتر است که اینجا رقیبان را به دو دسته: رقیبان تجاری و رقیبان محتوایی تقسیم کنیم. در زمینههای مختلف، همه سایتها تجاری نیستند (حداقل به شیوه کاری شما تجاری نیستند) و صرفا به تولید محتوا میپردازند. ابتدا باید بدانید که رقیبان تجاری شما چه اهدافی را دنبال میکند و چگونه با کاربرانشان ارتباط برقرار میکنند.
در مرحله دوم باید بدانید که رقیبان محتوایی شما چه کاری انجام میدهند. شاید اطلاعاتی که به دست میآورید با اطلاعات رقیبان تجاریتان کمی متفاوت باشد و بتواند به تکمیل نتیجه تحقیقتان کمک کند.
حالا که نتایج تحقیقاتتان در دستههای بالا را مکتوب کردید، از خودتان بپرسید که:
پس از این که یاد گرفتید کاربرانتان به چه چیزی نیاز دارند و چگونه دوست دارند که آن محتوا به دستشان برسد، بد نیست مطمئن شوید که:
بحث استراتژی محتوا اینجا به پایان نمیرسد و شاید نوشته فوق فقط معرفی مختصری در این زمینه باشد. جالب است بدانید که متخصصینی با عنوان شغلی Content strategist وجود دارند که میتوانند به شما در انجام این برنامه ریزی کمک کنند. (اگر استراتژیست محتوا هستید حتما خود را در بخش دیدگاههای این نوشته معرفی کنید)
اما سوالی که برای من پیش آماده این است که آیا کسب و کار و سایت شما از استراتژی خاصی برای تولید محتوایش استفاده میکند؟
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۱۶ دیدگاه
سلام
در ابتدا ممنون از مطلب خوبتون . در یک سایت خوندم که که گوگل در حال روی کار اوردن الگوریتم کبوتر هست . در این مورد هم اگر خبری دارید بزارید
الگوریتم کبوتر بیشتر در مورد جستوجویهای محلی و نقشههای گوگل است که این امکان “تقریبا” در ایران غیرفعال است. اما باز هم اگر احساس کردیم ممکن است که به درد کاربران داخلی هم بخورد، حتما در این مورد هم محتوا منتشر میکنیم.
سلام . این مطلب واقعا مفید بود . یکی از مواردی که تولیدکنندگان محتوا رو به توجه واداشته ؛ آنالیز رقیبان و شناخت خواسته های مشتری ها هست . این که محتوا هدفمند تولید شه ، خیلی به رضایت مخاطبان فعلی ، جذب مخاطبان بیشتر و کسب جایگاه بالاتری در میان رقیبان کمک می کنه . ممنون.
سلام مطلب مفیدی بود
فقط یه سوال چرا هنوز ارزش بک لینک تو ایران کم نشده؟ً!!!!
سایت هایی که بک لینک دارن = موفقیت
با تشکر
ممنون میشوم اگر پرسشهای نامربوط را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید.
به این دلیل که اغلب وب سایتهای ایرانی هنوز روی محتوا کار خاصی انجام ندادن. به طبع وقتی محتوا ضعیف باشه، سایر فاکتور ها اهمیت پیدا میکنن.
این مطلب درست است که کار باید هدفمند باشد. وقتی همه اقدامات در یک جهت متمرکز نشوند، طبیعتا هدف مورد نظر را خیلی کم، محقق می کند. جالب هست محتوای سایت یا بلاگ هم باید در جهت هدف مشخصی حرکت کند و اقدامات بی نظم در جهات گوناگون منظم شوند
با تشکر بسیار
خیلی مفید بود
ممنون
ممنون مطلب عالی بود
ممنون. منتظر مطالب بعدی هستیم
بنظر من این مبحثی است که در ایران خیلی خیلی نوپاست و هنوز جای کار زیاد داره
خیلی هم نوپا نیست ، چند ساله که روش تمرکز شده
مطلب بسیار مفیدی بود، ممنون و سپاس
مطالب شما مفید است و من در بروز رسانی وبلاگ شرکت از آن بهره می برم.
ممنونم
مطالب بسیار عالی و مفیدی هستند ممنونم ازتون
سلام خیلی مطالبتون مفیده امید وارم همیشه پیروز و سربلند باشید جناب مهندس فاطمی
شما چه دیدگاهی دارید؟