فریلنسینگ یک کسب و کار شخصی و تک نفره است و به همین خاطر گاهی فریلنسر ها به یک نام برای کسب و کار خود احتیاج پیدا می کنند. در این مورد همیشه یک سوال در ذهن نقش می بندد، اینکه آیا لازم است نام کسب و کار خود را شخصی کنید یا نه؟
یک نام شخصی کسب و کار نامی است که شما در آن از نام خودتان استفاده می کنید. به عنوان مثال « نیکولای آنز – برنامه نویس نرم افزار های وب » ( البته در اینجا از نام انگلیسی استفاده شد ولی شما می توانید نام خود را جایگزین کنید ).
مزایای نام شخصی برای کسب و کارتان این است که آسان و بکر هستند ( البته این به نام شما بستگی دارد )، مستقیما فعالیت شما را توصیف می کنند، به خوبی در یاد می مانند و معمولا به راحتی در گوگل جست و جو می شوند. علاوه بر این برای نام دامین گزینه های خوبی به حساب می آیند و می توانند نام شما را سر زبان ها بیاندازند و شما را معروف کنند.
مشکل بزرگ این نوع نام گذاری این است که اگر روزی کار خود را گسترش دادید و حوزه فعالیت خود را بزرگتر کردید دیگر نام های شخصی خیلی خوب به نظر نمی رسند. گرچه هستند شرکت هایی که نامشان را از نام یک شخص قرض گرفته اند ولی معمولا در بین مردم چنین نام های شخصی برای یک شرکت چندان قابل قبول نیستند.
بنابراین توصیه می شود اگر نام شخصی خود را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید فقط بخشی از آن را به کار ببرید. مثلا فقط از نام خانوادگی خود انتخاب کنید تا اگر وارد کسب و کار بزرگتری هم شدید همچنان از همان نام استفاده کنید. در این صورت نام کسب و کار شما با اینکه شخصی است ولی جلوه عام تری دارد.
نام غیر شخصی می توان هرنامی باشد به غیر از یک نام شخصی. برای مثال می توان به نام هایی مثل Western Creative Services اشاره کرد یا اگر بخواهیم مثال ایرانی بزنیم می توانیم « خلاقان شرق » را مثال بزنیم.
مهم ترین مزیت این گونه نام ها این است که شما دستتان خیلی باز است و می توانید اگر کمی خلاقیت به خرج دهید یک نام منحصر به فرد بسازید که کسب و کار شما را متمایز کند. علاوه بر این برای ورود به عرصه های بزرگتری مشکلی در نام گذاری نخواهید داشت، یعنی همان مشکلاتی که در بالا ذکر شد.
مشکل بزرگ این نام گذاری هم این است که وابسته به نامی که انتخاب می کنید ممکن است خیلی شخصی و مخاطب پسند نباشد. ضمن اینکه دیگر نمی توانید از مزایای نام شخصی بهره مند شوید و نام خود و خودتان را معتبر و معروف سازید.
خود من نام های شخصی را ترجیح می دهم چون همانطور که می دانید فریلنسینگ یک کار شخصی است که توسط خودتان انجام می شود. یعنی خودتان مدیر خودتان می شوید. بنابراین با اینکه فریلنسینگ گسترش یابد و خودش به یک کسب و کار مجزا و بزرگتر تبدیل شود مخالفم چون دیگر نمی توان نامش را آزادکاری یا فریلنسینگ گذاشت. بنابراین وقتی توسعه گسترده و راه اندازی شرکتی در کار نباشد دیگر نیازی به نام های غیر شخصی هم نیست.
شما چه نظری در این مورد دارید؟ کدام یک از انواع نام گذاری را ترجیح می دهید؟
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۳ دیدگاه
من هم با گسترش فعالیت در آزادکاری مخالف هستم چون لذت این کار از بین میره
نام شخصی رو ترجیح میدم چون خاص خودمه… b1majid
ممنون
شما چه دیدگاهی دارید؟