بازاریابی محتوا (Content Marketing) مفهوم مدرنی از یک مفهوم سنتی می باشد. بدین معنا که مشتریان را با آموزش ها و اطلاعاتی که ارائه می کنید، احاطه نمایید تا برای خرید از شما احساس انگیزه پیدا کنند. در بازاریابی مدرن برای انجام این کار ابزار متعددی در دست داریم که برخی از آنها عبارتند از: سایت ها، رسانه های اجتماعی از قبیل فیسبوک، VCD، ایمیل، روزنامه های اینترنتی و غیره. این ابزارهای ساده و ارزان به مدیران بازاریابی در شرکت ها این امکان می دهد تا خود به انتشار دهنده اطلاعات مبدل گردند. استفاده از این روش ها بسیار مقرون به صرفهتر و توسعه یافتهتر از کانال های ارتباطی قدیمی از قبیل نامه نگاری مستقیم، روابط عمومی و سایر تبلیغات هستند.
بازاریابی محتوا نمی تواند ارتباط علت و معلولی مستقیمی بیابد. بدین معنا که داشتن یک سایت معمولا منتج به فروش مستقیم نخواهد گردید. دیگر آنکه اندازه گیری فعالیت ها کار دشواری می باشد؛ بازاریابی محتوا چیزی شبیه روابط عمومی عمل می نماید. در نظر داشته باشید که هر برنامه بازاریابی و تبلیغات باید از تعدادی از کانال های ارتباطی برای دستیابی به مشتریان استفاده کنند و از این رو پیام هایش از منابع چندگانه تامین می گردند.
در نظر داشته باشید که بازاریابی محتوا یکی از ابزارهای متنوعی می باشد که به کمک آن مدیران یک برند و یک شرکت می توانند پیام هایشان را به مصرف کنندگان خود انتقال نمایند و آنها را برای خرید متقاعد کنند. در بازاریابی محتوا شما بایستی در فعالیت ها و برنامه ها برای بازاریابی محتوا در مورد اینکه مشتری های شما چه افرادی هستند و به چه چیزهایی نیاز دارند، آگاه باشید و هدف روشنی از فعالیت های خود داشته باشید. در پایین به هفت نکته که توسط مشاورین پارک بازاریابی ایران برای انجام بازاریابی محتوا شناسایی شده است، می پردازیم.
برنامه بازاریابی محتوا را از وب سایت خود آغاز نمایید. وب سایت شرکت جایی است که اغلب مشتریان جست و جوی اطلاعات را از آن نقطه شروع می نمایند. لذا از اینکه محتوای وب سایت شما کامل و مفید است، اطمینان حاصل کنید. سوالات مشتری ها را به دقت گوش کنید و اطمینان داشته باشید که می توانند به سهولت به موارد موجود در سایت شرکت دسترسی داشته باشند. سوالات و شکایات مشتریان و مصرف کنندگان روشی عالی به منظور شناسایی اطلاعات مورد نیاز مشتریان محسوب می گردد.
تولید محتوای اصلی زمانبر و پرهزینه خواهد بود. لذا باید بانکی از محتوا داشته باشید که آماده کشف باشد. کتابخانه مقالات آموزشی و پژوهشی موجود را جست وجو کنید. به هنگام تدوین محتوا، در نظر داشته باشید که مسائل مشتریان باید رفع گردد، آنچه که ممکن است آنها را از خرید منحرف کند، حذف نمایید.
بازاریابی محتوا ربطی به فروش محصول یا خدمتی ندارد. باید بینش و اطلاعاتی را که مشتری ها نیاز دارند، ارائه نمایید. به عنوان مثال اگر فعالیت شما در زمینه فروش تزئینات خانگی است، ویدئوهایی تدوین نمایید که به کمک آن ها به مشتری ها نشان دهید چگونه از این وسایل استفاده بهتری ببرند. بدین شکل میتوانید منبعی از اعتماد و اطمینان را که به هیچ روش دیگری نمی توان به دست آورد را ایجاد نمایید.
زمانی وقتی که وب سایت شرکت شما دارای محتوای مفید باشد، تدوین یک وبلاگ را شروع کنید. برای بازاریابی محتوا، وبلاگ شما باید از بهینه سازی در موتورهای جستجوگر(SEO) بهره ببرد و این وبلاگ روی وب سایت شما میزبانی گردد. وب سایت شرکت شما باید با محتوای جدید به روز شود تا مشتریان مکرراً به آن سر بزنند. در نظر داشته باشید که انتشار پست های جدید وبلاگ را روی توئیتر، گوگل پلاس و دیگر رسانه های اجتماعی که با کسب و کار شما مرتبط هستند، منتشر نمایید.
ویدئوها علاوه بر تبلیغ مقالات آموزشی، روشی عالی برای ارائه محتوای شما در بازار هستند. شما بسته به کارتان می توانید به مشتریان در مورد نوع محصول یا خدمات آموزش ارائه کنید و به آنها نشان دهید چگونه از محصولات بهره برداری کنند. این ها می توانند در سایت یا روی یوتیوب، فیسبوک، و راه های ارتباطی دیگر پست گردند. به یاد داشته باشید که ویدئوها را در راستای بازاریابی محتوا کوتاه و جذاب بسازید.
از مشتریان و مخاطبین خود بخواهید تا برای یک خبرنامه الکترونیک ثبت نام کنند. محتوای خبرنامه می تواند بخش های مهم از محتوای جذاب باشد. خبرنامه الکترونیک را ساده، با گرافیک سبک و بهینه برای مشاهده روی موبایل یا کامپیوتر تنظیم نمایید. در نظر داشته باشید که اطلاعاتی را به مشتریان بدهید که بتوانند برای حل مشکلات خود در زندگی و کارشان مورد استفاده قرار دهند.
به اصول گرامری، تلفظ و دیگر قواعد دستور زبان متعهد باشید. محتوای شما باید از نظر ادبی صحیح و دارای ساختار و ویرایش مناسبی باشد. بد نوشتن، تایپ اشتباه و گرامر ضعیف، مخاطبان را از خواندن ادامه مطلب منصرف می نماید.
سعی میکنیم در آینده به بحث بازاریابی محتوا یا Content Marketing بیشتر توجه کنیم. چون به این بحث کمتر در ایران اشاره شده است.
این نوشته توسط پارک بازاریابی ایران به عنوان پست مهمان برای ما ارسال شده است.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۹ دیدگاه
مرسی داداش
سلام و خسته نباشید.
میخواستم بدونم استفاده از www . site.ir رو پیشنهاد میکنید یا site.ir ?
ریدایرکت کنیم؟ چیکار کنیم؟
هیچکدام تفاوتی با دیگری ندارد. اما بهتر است که از http://site استفاده شود.
۶- تهیه و تدوین محتوا برای یک خبرنامه الکترونیک
به نظر من باید با ارسال ایمیل گروهی برند خود را نمایش داد.
خیلی منطقی نیست.به نظر من سیاست پشت هر سایتی مهم تر ازین موضوعه.
مطالب سایت بسیار مفید و کاربردی است
دست مریزاد
سپاس از شما
خوبه مطلب در مورد بازاریابی محتوا هستش اونوقت همه دوستان اومدن اینجا نظر دادن که یه لینکی به سایتشون بگیرن. منجمله خود من
مطلب خوبی بود ولی کلی!
میتونست به جزییات بازاریابی محتوا بیشتر بپردازه.
شما چه دیدگاهی دارید؟