عنوان مطالب از مهم ترین عناصر نگارشی است، به این خاطر که اولین چیزی که مخاطب به آن توجه می کند عنوان مطالب است. به همین دلیل است که روزنامه ها و مجلات همیشه تلاش می کنند تا عناوین مطالب خود را جذاب و گیرا بنویسند تا توجه مخاطب را جلب کنند. این موضوع در وبلاگ نویسی هم صادق است. عناوین مطالب شما مثل ویترینی برای محتوای شما است که نوشتارهای شما را به نمایش می گذارند.
بدون یک عنوان خوب و موثر، احتمال اینکه مطالب شما خوانده شوند یا به آنها توجه شوند بسیار کم خواهد بود. عنوان مطالب شما در همه جا از جمله فیدهای RSS، ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و دیگر وبلاگ هایی که به مطلب شما لینک می دهند معرف مطالب شما هستند، بنابراین در عنوان نویسی باید خیلی دقت کرد. در این مقاله از سری مقالات اشتباهات وبلاگ نویسی، به ۵ اشتباه رایج در عنوان نویسی می پردازم، اگر در مورد عناوین مطالب خود زیاد مطمئن نیستید این ۵ اشتباه رایج را بخوانید و سعی کنید از این پس به این موارد توجه کنید.
موضوع مطلب شما، نباید عنوان مطلب تان باشد. فرض کنید می خواهید در مورد موضوعی مثل طراحی لباس یا آموزش عکاسی با گوشی بنویسید در این صورت ممکن است از عناوینی چون « طراحی لباس » یا « آموزش عکاسی با گوشی » استفاده کنید، یعنی همان موضوع مطلب خود را در عنوان بنویسید. این کار یک اشتباه است و عنوان مطلب شما را چندان جالب نشان نمی دهد.
برای حل این مشکل توصیه می شود از لغات، اصطلاحات یا حتی شماره ها برای شاخ و برگ دادن به عنوان مطلب تان استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از لغاتی مثل نکات، روش ها، فوت و فن ها، رمز و رازها برای افزودن به جذابیت عنوان استفاده کنید. کلماتی چون ساده، آسان، جالب یا فوق العاده هم در صورت امکان توصیه می شود در عنوان استفاده شود.
اگر برای همان موضوعات بخواهیم عناوین خوبی بنویسیم می توانیم از این مثال ها استفاده کنیم: « رمز و راز های طراحی لباس به زبان ساده » یا « نکاتی جالب در طراحی لباس که شاید ندانید » و برای موضوع دوم: « چطور با تلفن همراه خود عکس های حرفه ای بگیریم » یا « با دوربین گوشی خود به عکاسی حرفه ای تبدیل شوید ». ضمنا از لحاظ سئو سعی کنید تا حد ممکن کلمات کلیدی مطلب خود را عنوان هم به کار ببرید.
یک عنوان خوب عنوانی نیست که گنگ و پیچیده باشد. متاسفانه برخی از بلاگرها درگیر این اشتباه می شوند که آن قدر عناوین خود را پیچیده می کنند که خواننده یا مخاطب با خواندن آن عنوان متعجب می شود و دچار سردرگمی می شود که در نهایت این سردرگمی باعث می شود مطلب شما خوانده نشود.
بنابراین همواره باید به این نکته توجه داشت که یک عنوان خوب عنوانی نیست که پیچیده و گنگ باشد، عنوان باید در عین جذابیت به حد کافی هم واضح و روشن باشد و مرتبط با موضوع نوشتار.
اشتباه دیگری که در عنوان نویسی رایج است، نوشتن عناوین بسیار طولانی است. عناوین طولانی به چند دلیل توصیه نمی شوند، جدا از اینکه کمی خواندن عنوان سخت تر می شود و کمتر کسی از عنوان های طولانی خوشش می آید، این عنوان ها در موتورهای جست و جو به طور کامل نشان داده نمی شوند. اکثر موتورهای جست و جو نهایتا تا ۷۱ کاراکتر را به عناوین اختصاص می دهند که به طور میانگین برابر است با ۱۱ یا ۱۲ لغت.
از سوی دیگر اشتراک گذاری عناوین طولانی در شبکه های اجتماعی به خصوص در توییتر که محدودیت تعداد کاراکتر دارد با استقبال کمتری رو به رو هستند. به همین دلیل توصیه می شود عناوین مطالب خود را بیش از حد طولانی ننویسید، به عنوان مثال عنوان همین مطلبی که در حال خواندنش هستید ۵۰ کاراکتری است و برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی هم مناسب است.
وقتی شخصی در حال خواندن عنوان یک مطلب است به دنبال پاسخ این سوال می گردد که چرا باید این مطلب را تا انتها بخواند. به همین دلیل در مرحله عنوان نویسی برای مطلب جدید وبلاگ خود، شما هم به این سوال خوانندگان مطلب تان فکر کنید و سعی کنید عنوانی بنویسید که بی فایده نباشد. منظور از عنوان بی فایده عنوانی است که مخاطب با خواندنش هیچ دلیلی برای ادامه دادن به مطالعه مطلب پیدا نکند.
به عنوان مثال اگر شما نویسنده یک وبلاگ در زمینه آموزش بازاریابی آنلاین باشید و بخواهید از نکاتی که از آخرین سفر خود به شهر یا کشوری دیگر در رابطه با بازاریابی آنلاین آموخته اید مطلبی بنویسید، اگر برای عنوان مطلب خود از عناوینی چون « سفر اخیرم به آلمان » استفاده کنید احتمال اینکه نظر خواننده را جلب کنید خیلی کمتر از زمانی است که در عنوان مطلب خود بنویسید « ۵ درس بازاریابی آنلاین از آلمان ».
فرض کنید می خواهید در مورد نکات وبلاگ نویسی یک مطلب تهیه کنید و می خواهید عنوانی بنویسید که توجه همه را به خود جلب کند. شما این عنوان را انتخاب می کنید: « همه نکات وبلاگ نویسی که لازم است بدانید ». آیا این عنوان ترافیک را به سمت خود جذب می کند؟ بله.
ولی اگر آنچه در مطلب شما نوشته شده چند نکته مهم در وبلاگ نویسی باشد و همه نکات در آن ذکر نشده باشد ( که البته واقعا هم نمی توان تمامی نکات وبلاگ نویسی را در یک مقاله خلاصه کرد ) آنگاه شما تعداد زیادی از خوانندگان وبلاگ خود را از دست می دهید، چون در عنوان خود اغراق کرده اید و مخاطبان شما اعتماد خود را به مطالب شما از دست می دهند. پس بهتر است عناوین در عین گیرا بودن، به دور از هر گونه اغراق باشند.
همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، عنوان مطالب نیازمند توجه ویژه ای است. با راه حل هایی که در این نوشتار به آنها اشاره شد، امید است که شما درگیر این اشتباهات رایج نشوید. در بخش کامنت ها منتظر دیدگاه های شما در مورد عنوان نویسی هستم. شما هم تا به حال دچار این اشتباهات شده اید؟ چه اشتباهات دیگری در عنوان نویسی به ذهنتان می رسد که در این لیست وجود نداشت؟
مقاله ای که خواندید اولین نوشتار از سری مقالات « اشتباهات وبلاگ نویسی » بود که قرار است در هفته های آتی آن را ادامه دهم و اشتباهات و راه حل های دیگری را با شما به اشتراک بگذارم. شما هم اگر در بخشی از وبلاگ نویسی دچار مشکل هستید یا سوالات زیادی در موردش در ذهنتان نقش بسته کافی است موضوع مورد نظرتان را در کامنت ها ذکر کنید تا یک مطلب در این سری را به آن موضوع اختصاص دهم.
عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشتههای یک ادمین برایتان ایمیل شود
۱۹ دیدگاه
کسی که توانایی تولید مطلبی گیرا و مفید رو داره مطمئنن عنوان مناسبی هم برای مطلبش انتخاب می کنه ! به نظر من باید قبل از نوشتن مطلب به فکر عنوانش بود نه بعدش .
بهراد جان این روزا تنهایی یک ادمین رو اداره می کنی ؟
خیر امین جان من هم یکی از دوستان مسعود فاطمی عزیز هستم که در این وبلاگ به ایشون کمک می کنم.
فقط به خاطر مطالبی که منتشر می کنی پرسیدم چون فقط خودتی و خودت !!
سلام – من نامه ای از طریق وبمستر تولز به گوگل زدم همون روشی که گفته بودید و دامینم که به خاطر ثبت زیاد به گوگل اسپم شده بود رو بعد از دوسال خارج کردن خیلی برام خوشحالی داشت و ممنون از شما به خاطر آموزش
جالب بود
موفق باشید
عالی بود .
ممنون
به نظرم عنوان سوالی هم جذاب هست. مثلا “چطور یک عنوان مناسب برای مطالب انتخاب کنیم”
یکی از اشتباهاتی که میکردم این بود که مطلب رو یه بند تا پایین پشت سر هم می نوشتم، حتی خودم هم حوصله خوندنش رو نداشتم، ولی جدیدا هر ۲-۳ پاراگراف سعی میکنم حرف رو جمع بندی کنم و اینکه برای ۲-۳ پاراگراف بعدی یک تیتر بزنم، که اونجا هم اشتباهی رو که شما ذکر کردید مرتکب میشدم، موضوع مطلب رو بدون هیچ جذاب سازی مینوشتم.
تشکر از مطلب خوبتون.
یکی از چیزهای که از مطلب شما استفاده کنم و بگم، این بود که علاوه بر تیترهای گنگ، متن گنگ هم ننویسیم، نکاتی که یک متن رو گنگ میکنه میتونه اینا باشه: عدم استفاده از جمله های ساده و تک فعلی. مجهول کردن جمله(جای فاعل و مفعول رو برعکس کنیم ی حذف کنیم). تغییر نوع ادبیات نوشتاریمون در طول مطلب. نداشتن تصویر ذهنی شفاف و درک حداقل از مطلبی که میخوایم بنویسیم.نداشتن یک نقشه محتوای برای اینکه چطور میخواهیم برای رسوندن منظورمون متنمون رو شروع، ادامه و تموم کنیم.
بله خود متن هم خیلی مهم هست. ممنون از نظراتت علی جان حتما یه مقاله از این سری رو هم به خود متن و اشتباهات رایج در نوشتن بدنه محتوا اختصاص میدم.
سلام .. جناب مهندس بنده تازگیا متوجه ی خاصیت های فراوان nofollow کردن پی بردم . والا من یه سایتی دارم که توش ۶۴ تا مطلبه و توی اونها ۱۲۸ تا لینک follow! میخوام اونا رو nofllow کنم ولی نمیدونم چجوری؟! آخه اگه دستی همه رو نوفالو کنم خیلی طول میکشه شما راه دیگه ای سراغ دارین؟
ممکنه بتونید با سیستم مدیریت محتوا این کار رو انجام بدید و خودکار nofollow کنید.
کاش در مورد عناوینی با موضع ” معرفی محصول جدید یا خبر جدید ” هم توضیح بدین
ممنون میشم :)
ممنون از مطلب مفیدتان
مطلب مفیدی بود ممنون.
خوشحالم و باعث افتخارمه که در این سایت عضو شدم…چون از دیروز که سوالی کردم زود پیگیری شد…نه تنها از این زحمت بالکه آدمهای با روح ودل بزرگ می تونند علمشونو ترویج کنند…البته من همیشه این پیام آویزه گوشم بوده که زکات علم آموزش……و هر چی آدم اطلا عات خودشو کمتر نگه داره وبه دیگران بگه مباحث جدید تری جایگزین میشه وبه روز تره….با سپاس از همه شما دوستان…….
[…] عنوان خوب توجه شما را جلب میکند و در موتورهای جستوجو رنک […]
عالیه وب سایتتون.از نکاتش استفاده کردم
[…] خبرنامهتان بیش از حد طولانی نشود. تجربه ثابت کرده عنوان خبرنامه باید بین ۲۸ تا ۳۹ کاراکتر (حرف) باشد. چنین […]
شما چه دیدگاهی دارید؟