بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی جزء جدا ناشدنی دنیای وب هستند و به خاطر سود آوری و سادگی کار با آن ها ( یعنی عدم نیاز به تخصصی خاص در زمینه ای خاص ) همواره سرعت پیشرفتی صعودی داشته اند که گاه شیب سرعت پیشرفت آن ها بیش تر از حتی پیشرفت خود دنیای وب بوده هست .

این نوع از فروشگاه ها به خاطر این که جزو زمینه های تجاری وب محسوب می شوند و نیز ارتباط تنگاتنگی با بحث خرید و فروش دارند پس قطعا وب مارکتینگ جزو یکی از برنامه های اصلی آن ها خواهد بود .

بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی

وب مارکتینگ انواع گوناگونی دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند ، اما در بین آن ها بازاریابی موتور های جستجوگر از طریق بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر ( اس ای او ) بهترین گزینه بوده و هست که دلایل مختلفی از جمله امکان داشتن برنامه ای اصولی برای این نوع مارکتینگ و همینطور ،  داشتن تاثیرات بلند مدت عامل این برتری بوده هست.

اما برای یک فروشگاه ، سئو کاملا پیچیده تر از یک وبسایت یا پورتال یا … بوده است  که این پیچیدگی به خاطر سخت بودن تولید محتوا برای یک فروشگاه ، داشتن رقبای سرسخت و نیز کم بودن میزان علاقه مندان و مخاطبان ( و به طبع آن خریداران ) به نسبت بقیه ی سایت ها است . در سئوی یک فروشگاه اینترنتی باید فاکتور هایی را رعایت نماییم که شاید در بقیه ی سایت ها نیازی به رعایت دقیق آن ها نیست .

در اولین قدم هدف بهینه سازی یک فروشگاه و تفاوت آن با یک سایت معمولی را مشخص می کنیم .

وب سایت اینترنتی–>سئو–>افزایش ترافیک ورودی گوگل

فروشگاه اینترنتی  –>سئو–>افزایش ترافیک ورودی گوگل–>افزایش خرید

مهم ترین تفاوتی که در اهداف بهینه سازی سایت و فروشگاه اینترنتی به چشم میخورد  ،  اینست که فروشگاه ها باید یک مرحله بیش تر هدف گذاری داشته باشند که تنها راه انجام آن این است که ترافیک ورودی گوگل باید هدفمند باشد . درست است که این موضوع در بقیه ی سایت ها هم مهم است اما در فروشگاه های اینترنتی اهمیت بیش تری دارد  و صفحات سایت باید برای کلماتی بهینه باشند که مرتبط با متن و محتوای صفحه است .

موضوع بعدی که در بحث سئوی فروشگاه های اینترنتی مطرح هست ، ایجاد محتوای یکتا و کپی نشده است. اهمیت محتوا برای گوگل بر هیچ کس پوشیده نیست اما در فروشگاه های اینترنتی به دلیل سخت بودن تولید محتوا ، اغلب فروشگاه ها توضیحات مربوط به محصولات خود را کپی می کنند که این کار اولین گام برای شکست پروسه ی سئوی هر سایتی هست ، فراموش نکنید گوگل هر روز هوشیار تر و پیچیده تر می شود.

بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی

در مرحله ی بعدی ابتدا خود را به جای کاربران جستجو کننده می گذاریم ، قبول دارید که عکس و ویدئو ، برای کاربران از متن جذب تر است ؟  آیا می دانید اکثر فروشگاه های ایرانی روی عکس و ویدئوی محتوای خود کار نمی کنند؟ آیا می دانید بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی دنیا و حتی ایران اهمیت بسیار زیادی برای تصاویر و ویدئو های محصولات خود می گذارند ؟

اکثر ما فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را می شناسیم ، آیا می دانید این فروشگاه در جشنواره ی وب ایران جزو بهترین سایت ها در زمینه استفاده از عکس در سایت خود شد ؟ و همچین به تازگی به انتشار ویدئو هایی مرتبط با کالاهای خود می پردازد که مارکتینگ و برندینگ زیادی را به همراه خود داشته هست.

مرحله ی آخر شبکه های اجتماعی است  ، احتمالا می گویید خوب من یک پیج فیس بوک یا گوگل پلاس یا توییتر دارم و مطالب و لینک فروشگاهم را در آن می گذارم و لینک می گیرم ،  این سوشیال مارکتینگ نیست ، نگاهی  به صفحات فروشگاه های اینترنتی بزرگ دنیا مثل ebay یا amazon بیاندازید تا سوشیال مارکتینگ را برای یک فروشگاه اینترنتی درک کنید .

خوشبختانه دست فروشگاه های اینترنتی در ارائه ی تخفیف یا جایزه و کلا خرج کردن باز است ،  شما می توانید با دادن هدیه یا تخفیف برای کاربران شبکه های اجتمایی خود ،  یک سوشیال مارکتینگ بی نظیر را تجربه نمایید.

البته اگر هنوز فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی نکرده‌اید توصیه می‌کنم نوشته راه اندازی فروشگاه اینترنتی را هر چه سریع‌تر بخوانید.

 

با تشکر از رضا رسولی ،  مدیریت فروشگاه اینترنتی ایران می شاپ ،  که تجارب خود را در زمینه بهینه سازی سایت برای فروشگاه ها را در اختیار کاربران یک ادمین گذاشتند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

مدیر فروشگاه آنلاین ایستگاه

۱۵ دیدگاه

  1. حمیدرضا گفت:

    سلام
    جالب بود.ولی در مورد لینک بیلدینگ این سایتها صحبتی نشد.

  2. اون که بله ، اما باید دید که تو چه موضوعیه و امارش در چه حد هدفمنده

  3. بله
    دارا بودن سئوی خوب تاثیر داره
    اما بستگی داره در چه موضوعی اون سایت فعال باشه

  4. اگه میشه فروشگاه سازهای رایگان را از نظر بهینه بودن از نظر سئو برسی کنین
    پیشاپیش ممنون

  5. سامان گفت:

    منم به تاثیر تصاویر خوب اعتقاد دارم

  6. جناب فاطمي مثل ساير مقالات و مطالبتون اين مطلب هم مفيد و كاربردي بد.
    ممنون از شما

  7. محمد گفت:

    سلام خیلی ممنون از این نوشته و بقیه نوشته ها
    لطفا مطالب کاربردی تر هم بزارید تا بتونیم از اونها استفاده کنیم.مرسی

  8. samad گفت:

    سلام از آقای رسولی به خاطر بلند نطریشون تشکر میکنم…
    و یه خسته نباشید اساسی خدمت مدیر عزیز ninos و آقای فاطمی گل…

  9. یا تشکر از مقاله ی خوبتون این رو هم اضافه می کنم که الان با وجود حیوانات سیاه و سفید گوگل (پاندا و پنگون و گورخر و… ) ) واقعا اس ای او برای یک فروشگاه اینترنتی خیلی به منحصر به فرد بودن متن معرفی محصول بستگی داره

  10. سلام
    یه سوال داشتم و اون اینه که ما که فروشگاه اینترنتی داریم و میشه گفت چندتا محصول همیشه ثابت درون فروشگاه هست و چیزی اضافه نمیشه به فروشگاه , چگونه به روز شویم تا از نظر گوگل یه سایت فعال به حساب بیاییم ؟
    با تشکر

  11. آقای فاطمی یه سوال داشتم

    همه می دونن که black hat seo ها از طریق لینک بیلدینگ و کلا سو استفاده از الگوریتم گوگل اکثرا از طریق لینک ( مثل خرید لینک و لینک های زیاد و …..) انجام می شه , پس چرا گوگل تاثیر لینک رو تو سئوی سایت کم نمی کنه؟

  12. ali گفت:

    سپاس بابت مطالب مفیدتون…

  13. marimc گفت:

    به نظرم یکم بیشتر توضیح میدادند بهتر بود ، مباحث رو باز کنید لطفا .
    تشکر

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید

آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود