سئو را در ده قدم ساده بیاموزید

اگر شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر باشید، شاید سئو به نظرتان مثل یک مزیت اجباری باشد. شما می‌دانید که سئو به درد کسب‌وکارتان می‌خورد ولی اصلا دوست ندارید خودتان با آن دست‌وپنجه نرم کنید. اکثر افراد سئو را کاری سخت و پیچیده و زمان‌بر در نظر می‌گیرند، اما این طرز فکر صحیح نیست.

در واقع شما می‌توانید سئو را در ده قدم ساده بیاموزید. تنها کاری که باید بکنید این است که به دقت گوش کنید و بعد اطلاعاتی که به دست آورده‌اید را به کار ببرید. از آنجایی که هیچ دو کسب‌وکاری دقیقا مثل هم عمل نمی‌کنند، سئو آن‌قدر انعطاف دارد که پاسخ‌گوی هر نوع نیاز مرتبطی باشد. سئو را به راحتی بیاموزید و از آن برای پیشرفت کسب‌وکار خود استفاده کنید. به کلاس درس امروز خوش آمدید!

Leran SEO

قدم اول: مقدمه‌چینی

در طول مقدمه‌چینی‌های اولیه، شما باید خود را برای موفقیت آماده کنید. درست مثل یک خانه که قبل از شکل گرفتن به یک فونداسیون خوب نیاز دارد، استراتژی سئوی شما هم به یک فونداسیون نیازمند است. فونداسیون در این مورد به خصوص متشکل است از ابزارهایی مثل Google Analytics, Google AdWords و Google Webmasters Tools.

  • Google Analytics نقش مهمی در ردیابی و آنالیز نحوه برقراری ارتباط بازدیدکنندگان با وب‌سایت شما بازی می‌کند. از آنجایی که این ابزار کاملا رایگان است و کار با آن هم سخت نیست، استفاده از آن برای هر سئوکاری یک ضرورت به حساب می‌آید. علاوه بر ساختن یک اکانت و اضافه کردن آن به وب‌سایت خود، باید شرح ویژگی‌های آن را هم مطالعه کنید.
  • Google AdWords ابزار مفیدی است چون با توانایی‌های کاوش کلمات کلیدی‌‌اش، ارتباط تنگاتنگی با سئو دارد. این ابزار فوق‌العاده ارزشمند به شما اجازه می‌دهد که ببینید دیگران بیشتر در مورد چه موضوعی جست‌وجو می‌کنند تا بتوانید بهتر به نیازها و سوالات‌شان پاسخ بدهید.
  • Google Webmasters Tools به شما این امکان را می‌دهد که عملکرد وب‌سایت خود را از دید گوگل بررسی کنید. این مجموعه ابزار نشان می‌دهد که عملکرد صفحات وب‌سایت شما چگونه است، چه لینک‌هایی به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند، کدام کلمات کلیدی بیشترین کاربرد را دارند و چه جنبه‌هایی از وب‌سایت نیاز به تغییر و اصلاح دارند. با خواندن راهنمای این ابزار اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست می‌آورید.

قدم دوم: بررسی وب‌سایت

اگر همین حالا یک وب‌سایت دارید باید برای شروع کار سئو، وب‌سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. هر ماه، گوگل در رابطه با جریمه‌های‌ش دقیق‌تر می‌شود و قوانین جدی‌تری را وضع می‌کند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید وب‌سایت شما مشکلی ندارد انجام یک بررسی دقیق است.

یکی از مفیدترین ابزارهای بررسی وب‌سایت، چک‌لیست بررسی سایت Moz است. این چک‌لیست پرجزئیات برای آزمایش همه چیز از محتوا و امکان دسترسی گرفته تا معماری سایت و لینک‌های داخلی ابزار مناسبی است.

یکی دیگر از ابزارهای سودمند در این زمینه WooRank می‌باشد. این ابزار سودمند بررسی وب‌سایت به صورت خودکار بسیاری از موارد موجود در چک‌لیست Moz را چک و آنالیز می‌کند. با اینکه بررسی یک وب‌سایت از جنبه‌های مختلف کاری است که به انرژی و زمان زیادی احتیاج دارد، اما برای سئو ضروری است. جریمه‌ها برای تخلفات موجود بسیار سنگین هستند و در اکثر مواقع می‌توانند زحماتی که برای وب‌سایت خود می‌کشید را خنثی کنند.

قدم سوم: با WWW یا بی WWW

جالب است بدانید که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو به همان سه W ای وابسته است که در آدرس وب‌سایت خود مشاهده می‌کنید. اگر به اندازه کافی حواس‌تان نباشد، ممکن است به خاطر این سه حرف اشتباه بزرگی مرتکب شوید. خیلی‌ها فکر می‌کنند که این موضوع نشان دهنده این است که آیا دیگران می‌توانند با domain.com وارد وب‌سایت شما شوند یا حتما باید با نوشتن www.domain.com به وب‌سایت شما وارد شوند ولی موضوع اصلی این نیست.

موضوع اصلی این است که موتورهای جست‌وجو چطور وب‌سایت شما را می‌بینند و لینک‌ها چطور به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند. شما می‌توانید خودتان انتخاب کنید که WWW باشد یا نباشد، ولی حتما سعی کنید فقط یکی از این دو راه را انتخاب کنید. اگر هر دو را انتخاب کنید، موتورهای جست‌وجو وب‌سایت شما را در واقع دو وب‌سایت جداگانه در نظر می‌گیرند که این می‌تواند تاثیر منفی بزرگی روی رنکینگ و کیفیت لینک‌های وب‌سایت شما بگذارد.

قدم چهارم: کاوش کلمات کلیدی

Keywords Concept

برخی از متخصصان بر این باورند که کاوش کلمات کلیدی مهم‌ترین بخش سئو است. از آنجایی که سئو جنبه‌های متفاوت زیادی دارد، تایید این جمله کار مشکلی است. ولی اگر در مورد سئو جدیت به خرج می‌دهید، باید توجه زیادی به مرحله کاوش کلمات کلیدی داشته باشید.

برای اینکه در میان بیش از ۱۰۰ میلیارد عبارت جست‌وجو شده در گوگل در هر ماه وب‌سایت شما امکان پیدا شدن را داشته باشد، باید به خوبی وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید که این کار هم با کاوش کلمات کلیدی شروع می‌شود. همه موارد مهم بعدی زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که شما کاملا متوجه شده باشید که مخاطبان‌تان بیشتر به دنبال چه چیزی هستند. در لیست زیر چند ابزار مفید برای کاوش کلمات کلیدی را مشاهده می‌کنید:

قدم پنجم: ناوبری

ناوبری، تا جایی که به سئو مربوط می‌شود، از دو جهت مهم است. اول اینکه برای بازدیدکنندگان شما این ضروری است که بتوانند به آسانی و بدون هیچ مشکلی بین صفحات وب‌سایت شما حرکت کنند و دوم اینکه موتورهای جست‌وجو نیاز دارند که بتوانند بین لینک‌ها و صفحات ارتباط واضحی پیدا کنند.

برای اینکه هم‌زمان به این دو هدف برسید، باید یک ناوبری جامع ایجاد کنید. برای این کار باید اول شناسایی کنید که بازدیدکننده‌ها چرا به وب‌سایت شما می‌آیند، برترین صفحات خروجی وب‌سایت شما کدام صفحات هستند و چه عباراتی در وب‌سایت جست‌وجو می‌شوند.

سپس باید محصولات و صفحات کلیدی وب‌سایت خود را با نام‌گذاری‌های مناسب طبقه‌بندی کنید. در مرحله آخر این دسته‌بندی‌ها را در بخش ناوبری وب‌سایت خود قرار دهید. اگر می‌خواهید از منوهای کشویی در بخش ناوبری وب‌سایت خود استفاده کنید، این منوها باید با زبان HTML طراحی شوند تا موتورهای جست‌وجو بتوانند آنها را بخوانند.

قدم ششم: محتوای داخل وب‌سایت

Content Concept

با اینکه در سئو کارهای پشت صحنه زیادی وجود دارد، ولی همچنان شما برای جذب بازدیدکننده به محتوای باکیفیت احتیاج دارید. الگوریتم جدید گوگل به جای استفاده فراوان از کلمات کلیدی، روی محتوای مفید و باکیفیت تاکید دارد.

از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی خودداری کنید و فقط از کلمات کلیدی محاسبه شده و به جا استفاده کنید. بهتر است برای هر صفحه تنها یک کلمه کلیدی را هدف بگیرید. در رابطه با معماری صفحات وب‌سایت هم، هر صفحه باید آرایش و عنوان مجزا داشته باشد.

قدم هفتم: متا تگ‌ها

برای اینکه با ارزش متا تگ‌ها آشنا شوید، باید خود را جای کاربران موتورهای جست‌وجو بگذارید. وقتی در موتورهای جست‌وجو به دنبال یک عبارت می‌گردید، چطور تصمیم می‌گیرید که باید روی کدام نتیجه کلیک کنید؟

به احتمال زیاد چند نتیجه اول را آنالیز می‌کنید و چند کلمه‌ای از عنوان و توضیحات این نتایج را می‌خوانید. به عنوان یک وب‌سایت، شما تعداد کاراکترهای محدودی در اختیار دارید تا به کمک آن بتوانید کاربران موتورهای جست‌وجو را متقاعد کنید که از میان میلیون‌ها نتیجه روی وب‌سایت شما کلیک کنند. جمله توضیح دهنده محتوای لینک وب‌سایت شما به عنوان متا تگ شناخته می‌شود.

اگر بتوانید به درستی از متا تگ‌ها استفاده کنید، وب‌سایت شما از نظر عملکرد به اندازه قابل توجهی بهبود خواهد یافت. هر توضیح متا باید حدود ۱۶۰ کاراکتر باشد و باید شامل عبارات کلیدی طبیعی باشد. نوشتن توضیح متا کار ساده‌ای نیست که بتوان با چند کلمه از زیرش در رفت. این کار نیاز به برنامه‌ریزی و تفکر دارد. اگر در مورد کلمات کلیدی کاوش کرده باشید و محتوای سایت را به طور موثر بهینه‌سازی کرده باشید، نوشتن توضیح متا کار ساده‌تری خواهد بود.

قدم هشتم: کدنویسی

Digital program code with earth globe background

برای افرادی که زیاد با کدنویسی آشنا نیستند این بخش از سئو می‌تواند مشکل باشد. با اینکه می‌توانید یک کدنویس حرفه‌ای را استخدام کنید تا کارهای پرجزئیات را انجام دهد، ولی یک محدوده هست که باید خودتان هم در موردش بیاموزید: robots.txt

به بیان ساده، robots.txt یک فایل تکست است که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید تا به موتورهای جست‌وجو بگویید چه صفحاتی از وب‌سایت شما را مجاز هستند که بررسی کنند. شاید این کد زیاد الزامی نباشد، اما اگر صفحاتی در وب‌سایت خود دارید که نمی‌خواهید موتورهای جست‌وجو از آنها بازدید کنند این فایل به دردتان می‌خورد.

این فایل در واقع مثل همان علامت « مزاحم نشوید » عمل می‌کند؛ دزدها اگر بخواهند می‌توانند وارد شوند، اما دیگران امکان ورود نخواهند داشت. خیلی مهم است که مطمئن شوید فایل robots.txt در دایرکتوری اصلی وب‌سایت شما قرار داشته باشد و از ساخت درستی برخوردار باشد.

قدم نهم: نقشه سایت

ممکن است شما سایت زیبا و جذابی داشته باشید، اما تا زمانی که بازدیدکنندگان به راحتی نتوانند از آن بازدید کنند، تمام تلاش‌های شما بیهوده تلقی می‌شود. برای اینکه وب‌سایت شما بیشترین میزان بازدید ممکن را داشته باشد، باید در موتورهای جست‌وجو و دایرکتوری‌ها ثبت شود. در غیر این صورت، بزرگانی چون گوگل و بینگ و یاهو نمی‌توانند مرتبط‌ترین صفحات را در وب‌سایت شما پیدا کنند که در نتایج جست‌وجوها نشان دهند.

تکنیک‌ها و ابزارهای زیادی هستند که به شما اطمینان می‌دهند که وب‌سایت شما را توسط موتورهای جست‌وجو ایندکس می‌کنند. ولی سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای هدایت موتورهای جست‌وجو و بازدیدکنندگان به وب‌سایت‌تان، ساختن نقشه سایت است.

با یک نقشه HTML، بازدیدکننده‌ها خیلی راحت می‌توانند در میان محتوای وب‌سایت شما به جست‌وجو بپردازند و صفحه‌ای که نیاز دارند را پیدا کنند. به همین شکل، یک نقشه XML توسط موتورهای جست‌وجو خوانده می‌شود تا این موتورها مطمئن شوند مرتبط‌ترین صفحات سایت شما را در نتایج نشان می‌دهند.

قدم دهم: کارهای خارج از سایت

seo concept

در کنار کارهایی که باید در داخل سایت خود انجام دهید، کارهایی هم هست که باید در خارج وب‌سایت انجام شوند. باید با استفاده از مواردی چون بازاریابی محتوا، وبلاگ‌نویسی، وبلاگ‌نویسی مهمان و اینفوگرافیک روی لینک بیلدینگ تمرکز کنید.

یکی دیگر از کارهای لازم در خارج از وب‌سایت، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌هایی مثل فیسبوک، توییتر، پینترست و اینستاگرام اگر به درستی استفاده شوند می‌توانند نقش مهمی در جذب ترافیک وب‌سایت داشته باشند. هر کاری که می‌کنید، از تکنیک‌های بلک‌هت در سئو استفاده نکنید که بر خلاف تصور شما برای وب‌سایت شما زیان‌های زیادی به همراه دارند.

یک قدم اضافی! اعتمادسازی

علاوه بر این ده قدم که در بالا ذکر شد، باید با استفاده از ابزارهایی مثل Google+ Author Verification اهمیت اعتمادسازی را هم درک کنید. ابزارهایی از این دست به وب‌سایت شما کمک می‌کنند که هم با موتورهای جست‌وجو و هم با بازدیدکننده‌ها ارتباطی مطمئن برقرار کنید.

سئو: از پس‌ش برمی‌آیید

you can do it!

اگر قبلا سعی کردید سئو را بیاموزید و موفق نشده‌اید یا اگر تا به حال اصلا سراغ‌ش نرفته‌اید، در موردش زود قضاوت نکنید. مقاله‌های آموزشی زیادی در مورد سئو در اینترنت پیدا می‌شود ولی لازم نیست همه چیز را یک شبه یاد بگیرید. با صبر و حوصله تمامی این ۱۰ قدم را دنبال کنید و مقاله‌های یک‌ادمین در مورد سئو را بخوانید و مطمئن باشید در آینده‌ای نزدیک شما هم در سئو متخصص خواهید شد.

هر سوالی که داشتید در بخش دیدگاه‌ها بپرسید تا در اسزع وقت به آنها پاسخ دهیم. کلاس امروز به پایان رسید، موفق باشید.

Woman in class raising her hand

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

من بهراد جاود هستم، یک وبلاگ نویس و تولید کننده محتوا. از سال ۸۹ که فعالیتم را به عنوان یک وبلاگ نویس شروع کردم با وبلاگ‌های زیادی همکاری داشته‌ام و تجربیات و اطلاعات زیادی در این دوران در زمینه وبلاگ نویسی و تولید محتوا کسب کردم. اکنون سعی دارم شما را هم با لذت وبلاگ‌نویسی آشنا کنم تا شاید شما هم بتوانید وبلاگ‌نویس درون خود را بشناسید و در این حرفه پیشرفت کنید.

۵۷ دیدگاه

  1. مثل همیشه مفید , اگر میتونید یک مطلب کامل هم در باره قدم هفتم (متاتگ ها) بنویسید و راهکارهایی که باید برای درست نوشتنش به کار ببریم توضیح بدید , من به تازگی متوجه شدم که هرچی ورودی از گوگل دارم از متونی که در این قسمت نوشتم بهره گرفته و وارد وبسایتم شدن

  2. فرشاد گفت:

    میشه در مورد کدنویسی robots.txt و تهیه نقشه سایت xml بیشتر توضیح بدید؟
    چطور میشه این دو مورد رو تنظیم کرد؟

    راستی کوتاه کردن آدرس لینک هم تاثیری در سئو داره؟
    برای مثال:
    site.com/blog/post-name.htm

  3. بهزاد گفت:

    سلام خسته نباشید بازم عالی بود مثل همیشه ولی یک سوالی لینک بیلدینگ را میگن میخوام کلا از سئو حذف کنن یعنی دیگه لینک بی اثر بشه و چیز های تازه ای جایگزین ان شود.

  4. ابزارهایی که معرفی کردید خوب بودند. ممنون.
    پروسه سئو کردن سایت حداقل چه مقدار زمانی طول می کشه؟

  5. سلام
    من یک سوال دارم
    به نظر شما وبلاگ من در موتور های جستجوگر ثبت شده یا نه

  6. محمد اکبری گفت:

    خسته نباشید… از این دست پست ها توی وبلاگ‌های فارسی خیلی کم داریم… مقاله قابل تقدیره

  7. وبمستر گفت:

    سلام.ممنون
    فقط یک سوال: در افزونه سءو بخشی برای کلید واژه کانونی هست. یا همان کلمه کلیدی. این بخش چه نقشی دارد؟ آیا اگر دو مطلب یک کلید واژه مشابه داشته باشند مشکل زا خواهد بود؟

    سوال دیگر اینکه در همین افزونه بخش کلمات کلیدی آیا هنوز اهمیت دارد؟ چون از یک همکار با تخصص شما شنیدم که این بخش کلمات کلیدی از دور حذف شده و اعتباری ندارد

  8. sina گفت:

    سلام یه سوال دارم چطوری می تونم مثل عکس زیر لینک هام رو به این شکل در بیارم؟
    http://www.html-5.com/images/google-breadcrumbs.png

  9. علی گفت:

    مطلب فوق العاده پر بار و مفید بود اما سطحش خیلی بالا هست باید در مورد هر کدام ار ابزار هایی که معرفی کردید مثل گوگل پلنر یه مقاله بنویسید و کار کردن با این ابزار ها رو آموزش بدید.
    تشکر

  10. مرسی از شما . مطلب بسیار مفیدی بود . خلاصه کوتاه اما خیلی مفید

    سپاس

  11. امید گفت:

    سلام…
    -چطور میشه یه سایت رو فهمید ریسپانسیوه یا نه؟ و بعد اگه قالبمون ریسپانسیو نبود بگه کجا رو و چه کدهایی رو اصلاح کنیم تا مشکلش برطف شه؟؟؟

    – یه سایت داریم میخوایم ببینیم توی همه مرورگرها یکسانه یا نه…اگه نبود چک کنه و کمک کنه ایرادشو برطرف کنیم.مثلا بگه فلان قسمت کد رو چی جایگزین کنیم و توی این مورد واضح کمک کنه…سایتی یا نرم افزاری هست؟

    – چطور میشه قالبی داشت که توی گوشی هم خوب باز شه؟ اگه قالب ریسپانسیو باشه حله؟

    ۴- چطور میشه یه کد رو فقط برای مرورگر اینترنت اکسپلورر اجرا کرد؟ مثلا یه استایل سی اس اس رو فقط توی مرورگر اینترنت اکسپلورر نسخه ۶ ۷ ۸ اجراش کنیم.

    • ۱- می‌توان با کوچک‌کردن مرورگر دید که آیا سایت به اندازه‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد یا خیر.
      ۲- خیر تا جایی که من می‌دانم نیست.
      ۳- بله
      ۴- می‌توانید از چنین کدی استفاده کنید و کد دلخواه را بین دو کد شرط قرار دهید:

  12. ممنون مطالب بسیار مفید هستند.

  13. سلام
    من میخوام یک سایت نقد و بررسی راه بندازم . ولی در یک چیز شک دارم . ایا باید نقد و بررسی ها رو به زبان محاوره ای بنویسم یا با زبان رسمی .
    به نر شما کدومشون بهتره ؟

  14. javad گفت:

    سلام.با تشکر از مطالب مفیدتون.من چند روز پیش توی پستای وبلاگم از های داخلی استفاده کردم ولی روز بعد بیش تر پستام از گوگل حذف شد و پستهایی هم که توی گوگل اول بود یا از گوگل حذف شدن یا رتبه۵ .۶رسیدن.من باید چکار کنم؟یعنی بخاطر اون لینکهای داخلی هست؟لطفا راهنماییم کنید بازدیدام به شدت افت کرده.ممنون میشم.

    • خیر چنین چیزی امکان‌پذیر نیست که به خاطر لینک‌های داخلی سایت شما افت رتبه فاحشی داشته باشد؛ اما در صورتی که زیاده‌روی کرده باشید و تعداد فراوانی لینک به صفحات مختلف با Anchor textهای بهینه‌شده داده باشید ممکن است چنین اتفاقی بیوفتد.

  15. محمد گفت:

    سلام در رابطه با این www
    چطور باید فهمید رعایت شده یا نه?
    و آیا
    emdad-battery.com
    با
    www. emdad-battery.com
    فرق داره؟

  16. محمدی گفت:

    فوق العاده عالی بود.

  17. محمد گفت:

    سلام
    ممنون از مطالبتون
    آقای فاطمی و یا آقای جاود بنده سوالی داشتم که ممنون میشم جوابمو بدید
    اگر برای مثال من در سایت خودم مطلبی رو منتشر کنم که کاملا اختصاصی هست و بعد وبسایت دیگری بیاد قبل از ایندکس شدن مطلب من در گوگل، اون رو کپی کنه و در سایت خودش ارسال کنه و تمام لینک هارو حذف کنه و در نتیجه هیچ بک لینکی هم به سایت بنده نده، و مطلب بنده در سایتی که کپی کرده زودتر از سایت خودم ایندکس بشه، اونوقت گوگل چیکار می کنه؟ یعنی سایت بنده رو کپی کار میدونه؟!!!! اگر چوابش مثبت است راه حل چیست؟
    با تشکر

    • بله متاسفانه این یکی از باگ‌های گوگل است که هنوز پاسخ درستی برای آن کشف نشده است. البته تا حدودی با اضافه کردن Authorship می‌شود جلوی این اتفاق را گرفت. چون مطالبی که دارای Authorship هستند، سریع‌تر ایندکس می‌شوند.

      • محمد گفت:

        ممنون جناب فاطمی
        سوال دیگرم اینه که ما اگر مطلبی اختصاصی بنویسیم که متشکل از چند هزار کلمه باشد آیا برای سئو خوب هست یا نه؟ یعنی اینطوری نسبت به سایتی که در مورد همون موضوع ۵۰۰ کلمه نوشته، مطلبمون بهتر دیده میشه؟! (اگر فرض کنیم که از بقیه لحاظ هر دو سایت یکسان باشن و فقط مطلبشون در مورد یک موضوع خاص از تعداد کلمات متفاوتی برخوردار باشه)
        چون بعضی ها میگن تعداد کلمات باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ باشه!
        با تشکر

        • به طور عادی هرچه تعداد کلمات یک مقاله شما بیشتر باشد یعنی دقت بیشتری در نوشتن آن به خرج داده‌اید و بیشتر موضوعات ریز را پوشش داده‌اید. این خودش می‌تواند یک سیگنال خوب باشد.
          بهتر است که مقالات زیر ۲۰۰-۳۰۰ کلمه (بسته به سایت شما) نباشند و از ۲۰۰۰ کلمه نیز بیشتر نشوند. چون خواننده‌ها اصولا مقالات بالای ۱۲۰۰-۱۵۰۰ کلمه را سرسری می‌خوانند و از روی آن رد می‌شوند.

          • محمد گفت:

            باز هم تشکر
            شرمنده که زیاد مزاحم میشم
            یه سوال دیگه دارم که شاید برای شما عجیب باشه ولی برای خودم نه :) و اون اینکه اگر مطلبی رو برای مثال امروز منتشر کنیم ولی تاریخ انتشارشو برای مثلا یک ماه پیش در نظر بگیریم تا مطلب بره پشت مطالبی که تو این یک ماه منتشر شدن قرار بگیره و بعد از یکی دو روز از دوباره اون مطلبو تاریخشو به زمان حال برگردونیم آیا مشکلی داره از لحاظ سئو و یا گوگل و یا ثبت شدن در سایت مپ و …؟!
            ممنون

          • خیر مشکلی پیش نمی‌آید.

  18. سلام
    مطلب خیلی عالی بود
    فقط به سوال دارم
    میخوام کلمات کلیدی یک نوشته از سایت رقیب رو پیدا کنم
    ایا ابزار و راهی هست واسه این کار
    با تشکر

  19. نوید زاهدی گفت:

    سلام .مرسی واقعا مفید بود.من مدتیه که از سئو و کارهای سئو فاصله گرفتم! به همین خاطر دوتا سوال داشتم
    ۱-یعنی چی که متا کیورد دیگه مهم نیست؟ یعنی ما تو مطلبی که پست میکنیم داخل سایت داخل فیلد کیورد ها و دسکریپشن ها چیزی ننویسیم؟؟؟ یعنی چی واقعا من گیجم؟ اگه باید بنویسیم نهایتا چندتا ؟

    ۲-در کد نویسی سایت در قسمت متا ها دیگه کیورد ها نوشته نمیشه؟ و هر کلماتی که روش فعالیت داریم باید در دسکریپشن ها بنویسیم؟؟؟

    • ۱- در بخش Meta keywords چیزی ننویسید اما در بخش Meta description باید متنی بنویسید که نظر کاربران را در نتایج‌ جست‌وجو به سایتتان جلب کند.
      ۲- بله. البته نباید اسپم کنید و چندین بار یک کلمه را تکرار کنید، باید به صورت جمله‌ها و عبارات مفید و جذابی که شامل کلمات کلیدی هستند، بنویسید.

  20. علیرضا گفت:

    سلام. آیا ابربرچسب ها همان کلیدی هستند ؟ من الان برای سایتم ۱۴ ابر برچسب انتخاب کردم که برای هر مطلبی که می نویسم یکی از آن ها را انتخاب میکنم.
    اگر ابربرچسب ها همان کلمه های کلیدی هستند آیا باید آن ها را به عدد ده کاهش دهم ؟

    • خیر. ابربرچسب یا tag چیزیست که برای دسته بندی مطالب و .. استفاده می‌شود. اما Meta keywords چیزیست که در بخش head یک سایت استفاده می‌شد تا به گوگل کلمات کلیدی مربوط به آن صفحه ارائه شود و حال این متاتگ از رده خارج شده است. اما تگ‌ها هنوز استفاده می‌شوند و اگر از آنها درست استفاده کنید می‌توانند کمک خوبی به سایتتان بکنند.

  21. حسام گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    ممنون از مطالب خوبتون
    یک انتقاد داشتم
    چرا مطلبی که شما قرار میدهید اکثرا برای ورد پرسه و تعدادی از اموزش هاتون برای وبلاگ هم کار نمیکنه
    من میخواستم ازتون خواهش کنم تا به وبلاگ نویس ها هم به اندازه ی وردپرسی ها اهمیت بدین
    و یه پیشنهاد اینکه:
    اگه میشه قسمتی رو بسازید که اموزش قدم به قدم بهینه سازی وبلاگ باشه یعنی توش از سیر تا پیاز رو برای بهینه سازی یک وبلاگ اموزش بدین

    ممنون

    • راستش وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای نسبتا فراگیر است و پایه تعداد زیادی از سایت‌های فارسی این است؛‌ در حالتی که وبلاگ‌های میزبانی شده در سرویس‌های مختلف از سیستم‌های اختصاصی‌ای استفاده می‌کنند که در دسترس ما برای بهینه‌سازی وجود ندارد و بعضا امکانات خاصی را به کاربران ارائه نمی‌دهند و بسیار محدود هستند.

  22. وحید گفت:

    با سلام ممنون از مطلب مختصر و مفیدتان

  23. علیرضا گفت:

    سلام
    من در وبلاگم مطلب زیاد دارم . امااز گوگل خیلی کم بازدید کننده دارم . اصلا مطالب جدیدم رو تو لیست خودش نمیاره .
    میتونین به وبلاگم بیاین و مشکل وبلاگم رو بگید ؟
    تشکر

  24. hsdn گفت:

    باسلام وممنون ازسایت عالیتون
    لطفا درزمینه امکاناتی که گوگل دراخیتار ماقرارمیده وازشون نام بردید آموزش هایی قرابدید ممنون

  25. بوزوخ گفت:

    با سلام و ممنون از راهنماییهاتون .
    من امروز با سایتتون آشنا شدم میخوام از اول شروع کنم چیکار کنم لطفا مرحله به مرحله بهم بگید؟

  26. علی صدیق گفت:

    سلام و مرسی از این مطلب مفید
    یک سوال داشتم اونم اینکه آیا ساب دامین ها هم جزو خود سایت محسوب میشن؟ یعنی مثلا اگر من بلاگ سایتم رو دز ساب دامین blog.site.com بذارم و اونو زود زود آپدیت کنم آیا تاثیر مستقیم روی سئو سایتم خواهد داشت یا نه.

  27. osman گفت:

    سلام. ممنون .
    مطالب زیادی هستند که اهمیت sitemap رو تاکید میکنند .ولی من چند سایت رو که pagerank بالای داشتن از جمله مایکروسافت بررسی کردم اصلا sitemap ندارشتن .

    • سایت‌مپ می‌تونه با آدرس‌های مختلفی در دسترس قرار بگیره. ممکنه سایت‌هایی که بررسی کردید، آدرس‌های دسترسی متفاوتی داشته باشن. مثلا به جای ۱admin.ir/sitemap.xml، ۱admin.ir/sitemap-test-test.xml باشه.

  28. بامداد گفت:

    با سلام. ممنون از مطلب مفيدتون. یک پرسش دارم. آدرس سایت ما در مرور گر بدون www هست ولی وقتی با دبلیو هم در مرور گر آدرس رو تایپ می کنم سایت باز میشه. دیروز دیدم که در گوگل وب مستر آدرس با سه دبلیو رو به عنوان آدرس اصلی داده ام و هر کاری هم که تا الان در گوگل وب مستر کرده بودم بر روی اون آدرس با دبلیو بوده. خب حالا باید دقیقا چیکار کنم؟ آدرس جدید رو به وب مستر اضافه کنم و قبلی هم باشه ؟ یا قبلی رو پاک کنم از وب مستر ؟ ممنون

  29. بهرام گفت:

    با سلام
    می خواستم بدونم ساب دامین با کلمه blog برای سئو و جستجوی گوگل مناسب تر یا کلمه کلیدی
    مثال : blog.pensa.ir
    یا
    upvc.pensa.ir
    با تشکر

  30. بهرام گفت:

    تشکر میکنم از راهنمایی شما
    اگر شما جای بنده بودید
    pensa.ir/upvcساب دایرکتور
    upvc.pensa.irساب دامین
    و یا دامنه جدید pensa-upvc.ir
    انتخاب می کردید
    نکته : سایت pensa.ir با بیشتر کلمات کلیدی در حال حاضر صفحه اول اما نه یک گوگل
    با تشکر

  31. irmostafa گفت:

    سلام
    با توجه به اینکه استراتژی گوگل در سال ۲۰۱۵ تغییرات زیادی کرده از شما دوستان و متخصصین عزیز تقاضا دارم مطالبتون رو به روز کنید!!!

    خواهشا کلی و نامفهوم ننویسید!!!
    نتایج رو توابزارها رو دقیق تحلیل کنید. آموزش مفهایم کلیدی مثلا شیوه انتخاب بهترین کلمه کلیدی ، کپی نکردن مطالب از سایت های دیگه ، nofollow and dofollow، بک لینک ،Anchor text ، SEM، Iframeشارپ وان ، بهینه سازی CSS،Robots.text، آموزش کامل گوگل آنالیتیکس ، تکنیک های سئو سیاه و بهینه سازی بیش از حد ، نرخ خروج و جهش و الگوریتم های سئو جدید گوگل و … رو توضیح بدید!!!!

    تاثیر شبکه های اجتماعی تکنیک ها و نسل جدید رسانه های اجتماعی (Fan Club),آمادگی برای تاثیر و روش حضور اون تو ایران ، نقش اون تو سئو در ایران را با ذکر مثال روشن آموزش بدبد.
    فیلم های آموزشی سئو رو در مورد مطالب مهم تو آپارات و … با کیفیت بذارید.
    اینقدر به دوره های آموزشی و پوووووووووووووول فکر نکنید!
    فکر میکنم دارید رسالت و موضوع اصلی وب سایت رو جا میگذارید.
    یادتون باشه وب سایت رو دیگه اکثرا دارن ، سئو رو به عنوان موضوع Secret نگذارید
    نشر بدبد خواهشا
    کتاب های جدید ۲۰۱۵ & 2016 سئو رو به اشتراک بگذارید ، خواهشا به روز نه کپی چند سال قبل
    زحمت یه حورده ترجمه رو هم بکشید
    http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=SEO

    دوستان منتظریم

    • مصطفی‌جان؛ ما سعی می‌کنیم در حد توانمون در این زمینه تولید محتوا کنیم، اما هر سرمایه‌گذاری‌ای نیازمند یک راه بازگشت سرمایه‌ست. شما بفرمایید که اگر تمامی محتواها به صورت رایگان عرضه بشه و دلیلی برای دعوت افراد به ثبت‌نام در دوره‌ها یا استفاده از خدمات نباشه، سرمایه وقت و هزینه تولید محتوا چگونه برگرده؟ گرچه رویکرد ما از تولید محتوا هیچ‌وقت کسب درآمد به صورت مستقیم نبوده اما شاید در آینده برخی محتواها رو به صورت دوره آموزشی و با هزینه متوسطی قرار بدیم.

  32. irmostafa گفت:

    ۲ روز میشه نظر گذاشتم
    فکر کنم مدیر سایت خوشش نیومده….
    لطفا انتشار بدید!

  33. pouya گفت:

    واقعا افرین عالیههه این مطلب

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید

آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود