چگونه فریلنسر شویم – قسمت آخر

بعد از مدتی تاخیر در روند مطالب آزاد کاری در یک ادمین، دوباره این بخش را ادامه می دهیم و اینبار قسمت آخر راهنمای فریلنسر شدن را به شما ارائه می کنیم. البته این پایان مطالب آزادکاری یک ادمین نیست و در آینده با مطالب دیگری در خدمت شما هستیم:

how-to-be-a-freelancer

هدف گذاری، تحویل و بازه های زمانی:

وقتی یک کارفرما کاری را به شما واگذار می کند این وظیفه شماست که نه تنها کار را به بهترین نحو انجام دهید، بلکه آن را سر وقت تمام کنید. خیلی از مواقع از دید کارفرما شما با دیگر فریلنسر ها فرقی ندارید، مگر آنکه کارتان را به موقع آماده تحویل کنید و همین موضوع باعث می شود تا بتوانید خود را از دیگر همکاران خود متمایز کنید. در بیزینس، اکثر افراد به دنبال چیزی یا کسی هستند که بتوانند به آن اعتماد کنند و حتی اگر لازم باشد کیفیت را فدای این اعتماد نیز می کنند. البته مسلما تحویل به موقع کار آن هم با بالاترین کیفیت از همه چیز بهتر است.

تعیین زمان تحویل یک پروژه باید در ابتدای کار صورت بگیرد. برای این منظور بهتر است یک روش هدف گذاری برای خود ایجاد کنید و بررسی کنید که انجام پروژه مستلزم طی کردن چه مراحلی است. این هدف گذاری در برخی از زمینه های کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در زمینه ساخت نرم افزار و برنامه نویسی، حتی پیش از شروع پروژه باید تجزیه و تحلیل های زیادی صورت بگیرد.

پس از اینکه متوجه شدید که چقدر زمان برای انجام این پروژه نیاز دارید و هم شما و هم کارفرما بر سر آن به توافق رسیدید زمان آن می رسد که زمان تحویل و بازه های زمانی را تعیین کنید. این بازه های زمانی می تواند در برگیرنده زمان هایی باشد که کارفرما می تواند به پروژه خود سر بزند و در جریان امور قرار بگیرد. علاوه بر این همانطور که در قسمت های قبل ذکر شد می توانید بازه های زمانی پرداخت را هم معین کنید تا در طی آن کارفرما هر بار درصدی از هزینه کل پروژه را به شما پرداخت کند، البته در این مورد باید قبلا با کرفرما به توافق رسیده باشید.

وقتی جدول کاری خود را تنظیم کردید مهم ترین وظیفه شما این است که طبق برنامه پیش بروید. قابل تصور نیست که رعایت زمان بندی ها تا چه حد مهم است و اینکه چه فوایدی در آینده برای شما خواهد داشت.

خدمات، دسترسی و ذخیره زمان:

برای یک شغل چهار ویژگی بنیادی تعریف شده است: کیفیت، قیمت، اعتبار و خدمات. اگر بتوانید همه این چهار ویژگی را پوشش دهید مسلما موفق خواهید شد. اکنون در مورد چهارمین و آخرین ویژگی یعنی خدمات بحث می کنیم.

در هر شغلی خدمات باعث ایجاد تفاوت بین شما و دیگران می شود، کارفرما را خوشحال می کند و ارزش شما را به نمایش می گذارد. در آزاد کاری خدمات به چهار شکل نمود پیدا می کند:

۱- روابط عمومی: این یعنی کیفیت روابط حضوری، تماس های تلفنی و ایمیل های شما. یعنی در دسترس بودن، خوش برخورد بودن و اینکه کارفرما به آسانی کار را به شما بسپارد. یعنی اینکه کارفرما را سر ذوق بیاورید تا از اینکه کارش را به شما سپرده خیالش راحت باشد. این یعنی کسی باشید که کارفرما خودش تمایل داشته باشد با شما کار کند.

۲- دسترسی: کارفرما می خواهد در هر زمان به شما دسترسی داشته باشد. هیچ چیز بدتر از آن نیست که در یک موقعیت حساس نتوان به کسی دسترسی داشت، بنابراین مطمئن شوید که کارفرمای شما از طریق  تماس تلفنی، ایمیل، ارتباط اینترنتی و یا حتی حضورا در دفتر کار شما قادر است با شما تماس بگیرد. در کارهای مختلف زمان های کاری هم متفاوت است و در برخی موارد حتی در زمان آزاد هم باید امکان تماس کارفرما را فراهم کنید. اما در اکثر زمینه های کاری، فریلنسرها حداقل باید در تمام مدت زمان کاری خود در دسترس کارفرما باشند. علاوه بر این اگر زمان هایی وجود دارد که شما در دسترس نیستید حتما منشی تلفنی خودکار موبایل یا تلفن خود را روشن بگذارید تا کارفرما بتواند برایتان پیغام بگذارد، یا اگر منشی شخصی دارید به او بسپارید که به کارفرما بگوید پیغامش را بگذارد تا بعدا این پیغام را از منشی خود دریافت کنید. اگر به مسافرت می روید و زمان زیادی را در دسترس نیستید حتما این موضوع را با کارفرما در میان بگذارید تا او نیز در جریان باشد.

۳- خدمات افزوده احتمالی: منظور از خدمات اضافه آن است که شما در حین پروژه ویژگی هایی را به کار اضافه کنید که احساس می کنید نیاز هست ولی کاربر به آنها اشاره ای نکرده. شما این کار را می کنید چون به نظرتان کارفرما اطلاعی از این ویژگی ها نداشته و وقتی ببیند که شما آنها را در پروژه اش به کار برده اید خوشحال می شود، به این دلیل که شما نشان داده اید به کارفرمای خود احترام گذاشته اید و سلیقه وی را به خوبی می شناسید.

البته به عبارت « احتمالی » هم توجه داشته باشید چون اگر بیش از حد به این ویژگی های اضافی بپردازید کارفرما به آن عادت می کند و دیگر نمی توان نام آن را خدمات افزوده گذاشت و به ندرت از نظر کارفرما به بخشی از خدمات اصلی تبدیل می شود. ضمنا دقت کنید که کارفرما حتما متوجه شود که این خدمات اضافه را خودتان انجام داده اید و بخشی از پروژه نبوده در غیر اینصورت هیچ سودی از خدمات اضافه نخواهید برد.

۴- ذخیره زمان: در آزادکاری گاهی اوقات این شانس را پیدا می کنید که کار را زودتر به پایان برسانید و توصیه اکید این است که از این فرصت ها به بهترین شکل استفاده کنید. کارفرما معمولا باید کار را تا زمان معینی تحویل بگیرد تا بتواند از آن استفاده کند و در غیر این صورت کل پروژه بی ارزش می شود. پس زمان هم برای شما و هم کارفرما نقش مهمی ایفا می کند. بنابراین خیلی خوب است که شما قادر باشید گاهی اوقات پروژه را زودتر از زمان مقرر آماده کنید چون در این صورت میزان رضایت کارفرما از شما به شدت افزایش می یابد، اما طبق معمول حواستان باشد که این وقت شناسی شما برای کارفرما تبدیل به یک عادت نشود. خودتان از توانایی های خود استفاده کنید و فقط در موارد ضروری و در صورت امکان پروژه را زودتر حاضر کنید.

گسترش و تبدیل شدن به یک کسب و کار کامل:

یک آزادکاری موفق و گسترش آن و استخدام کارمند برای تبدیل کردن کسب و کار از یک تجارت شخصی به تجارتی کامل شاید از ابتدا هدف شما نباشد، شاید هم باشد. اما در کل برای یک فریلنسر چنین آینده ای محتمل است و البته راه بسیار خوبی است که با صرف کمترین هزینه یک کسب و کار پر سود ایجاد کنید.

اما یک مورد هم در اینجا قابل توجه است. وقتی شما به عنوان فریلنسر و تنها فعالیت می کنید تنها چیزی که باید بیش از هر چیز مورد توجه قرار دهید خودتان هستید. این شما هستید که تصمیم می گیرید چه زمانی کار کنید و چه زمانی چندان آماده کار کردن نیستید، چه توانایی هایی دارید و به چه مقدار پول نیاز دارید. اما زمانی که تصمیم بگیرید کار خود را گسترش دهید و فریلنسر های دیگر را استخدام کنید متوجه خواهید شد که به جای اینکه فریلنسر باشید بیشتر مدیر هستید و همه زمان خود را صرف مدیریت دیگر فریلنسرها می کنید.

نکات مثبت و منفی زیادی در مورد گسترش آزادکاری وجود دارد اما توصیه می شود آهسته ولی پیوسته حرکت کنید و به فکر گسترش کار نباشید چون در این صورت دیگر فریلنسر نخواهید بود و تبدیل به یک مدیر می شوید.

مرجع این مجموعه : FreelanceSwitch ( با تغییرات )

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

من بهراد جاود هستم، یک وبلاگ نویس و تولید کننده محتوا. از سال ۸۹ که فعالیتم را به عنوان یک وبلاگ نویس شروع کردم با وبلاگ‌های زیادی همکاری داشته‌ام و تجربیات و اطلاعات زیادی در این دوران در زمینه وبلاگ نویسی و تولید محتوا کسب کردم. اکنون سعی دارم شما را هم با لذت وبلاگ‌نویسی آشنا کنم تا شاید شما هم بتوانید وبلاگ‌نویس درون خود را بشناسید و در این حرفه پیشرفت کنید.

6 دیدگاه

  1. مهدی says:

    مثل همیشه مفید بود.
    خسته نباشید.

  2. میترا ارشدی says:

    از شما که همیشه محتوای مفیدی تولید می کنید متشکرم

  3. فرشاد says:

    این گسترش رو خوب اومدی.

  4. مهدی says:

    درود
    متشکرم دوست من
    موضوع جالبی را برای آموزش انتخاب نمودید
    پیروز و پایدار باشید

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید

آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود