با چند تکنیک از رده خارج در سئو آشنا شوید

از آنجایی که ضد و نقیض‌ها در سئو بیشتر از هر حیطه‌ دیگری است، سوالات و شاید دغدغه‌های متفاوتی روزانه مطرح می‌شوند که گاهی ترجیح می‌دهم آنها را در قالب یک پست وبلاگی منتشر کنم. البته شبکه‌های اجتماعی خیلی سعی کردند که جای وبلاگ را بگیرند (بخش کثیری از نوشته‌های من به جایی مثل توییتر منتقل شده) اما همچنان می‌گویم بهترین حالت تولید این محتواها وبلاگ است و این روزها بیش از پیش سعی می‌کنم که بیشتر بنویسم.

IMG_1356

در این نوشته می‌خواهم چند  تکنیک که برخی از افراد فکر می‌کنند وجود دارند و مفید هستند اما در واقع نیستند را یادآوری کنم.

متن‌های پنهان که پر از کلمات کلیدی هستند

هنوز هم سایت‌هایی دیده می‌شوند که چندین کلمه را هم رنگ پس زمینه در می‌آورند و توقع افزایش رتبه دارند؛ شاید در روزهای اول احساس کنید که رتبه بهتری در آن کلمات می‌گیرید اما در اولین فرصتی که گوگل فکر کند Keyword Stuffing می‌کنید، صفحه شما را از حداقل ۱۰ صفحه اول نتایج جست‌وجو خارج می‌کند.

همین یک ماه پیش شرایط مشابهی را شبیه‌سازی کردیم؛ در یک کلمه کلیدی با رقابت متوسط، سایت تست ما در رتبه ۱۵ حضور داشت و پس از قرار دادن ۱۰ کلمه کلیدی نسبتا مرتبط با رنگ مشابه پس‌زمینه سایت از ۱۰ صفحه اول نتایج جست‌وجو خارج شد. بهتر است بگویم که گوگل می‌تواند بفهمد چه جایی نیاز به حضور کلمه کلیدی است و چه جایی نیست. به طور مثال متنی که کیفیت مناسبی دارد، در هر خطش کلمه کلیدی چند بار تکرار نشده است. ضمنا چگالی کلمه کلیدی را هم به کل فراموش کنید و تمرکز را بر نوشتن محتوای با کیفیت و به درد بخور بگذارید. حتما نیاز نیست در هر ۱۰۰ کلمه ۶-۷ بار کلمات کلیدی را تکرار کنید؛ اگر در مورد موضوعی می‌نویسید، مطمئن باشید به صورت خودکار ذهنتان کلمات را در متن جای می‌دهد.

بررسی و کپی دقیق رفتار رقیبان

در ابتدای هر پروژه سئو، خود من برخی از رقیبان را بررسی می‌کنم تا ببینم دقیقا از چه شیوه‌ها و متدهایی استفاده کرده‌اند. اما به هیچ عنوان دقیقا همان کارهایی که رقیبان کرده‌اند را تکرار نمی‌کنم. به واقع باید از اشتباهات دیگران درس گرفت و علاوه بر داشتن نقاط مثبت آنها، نقاط ضعف آنها را هم نداشته باشیم.

باید مد نظرمان باشد که گوگل می‌خواهد سایتی را بالاتر از دیگر سایت‌ها نشان دهد که در ۲۰۰ فاکتور مد نظرش، امتیاز بالاتری کسب کند. پس باید همیشه چیزی بیشتر از رقیبان داشته باشید. مثلا اگر رقیبتان تولید محتوای متنی قوی‌ای دارد، شما باید علاوه بر تولید محتوای قوی‌تر از او، سراغ دیگر شیوه‌های تولید محتوا مثل ویدئو و صوت نیز بروید.

البته در نظر داشته باشید گاهی رقیبان کاری را به اشتباه انجام می‌دهند و شما فکر می‌کنید حالا چون رقیبتان رتبه بالاتری گرفته، پس آن کار درست است.

تعداد لینک‌های بالا، تضمین‌کننده رتبه بالاتر است

در این که بک‌لینک‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش رتبه یک سایت دارند هیچ شکی نیست؛ اما باید در نظر داشت که همیشه تعداد بیشتر بک‌لینک، تضمین کننده رتبه بالاتر نیست. کیفیت بک‌لینک‌ها با یک‌دیگر متفاوت است و هر کدام ارزش مختلفی را به همراه دارد. لذا توصیه من این است که در کنار تمرکز برروی افزایش تعداد بک‌لینک‌ها، سعی کنید کیفیت آنها را هم به همان نسبت افزایش دهید. دقت کنید که خیلی از بک‌لینک‌هایی که در ابزارهایی همچون Ahrefs و OSE می‌بینید، برای سایت رقیبتان ارزشی به همراه ندارد و شاید حتی تاثیر منفی می‌گذارد.

کاهش بازدید همیشه به معنای پنالتی شدن است

تعداد بازدیدکننده‌های یک سایت شاید هرروز تغییر کند؛ ممکن است یک روز افزایش داشته باشد و یک روز کاهش. ممکن است به خاطر وقایع مذهبی، تعطیلات رسمی و … بازدید یک سایت افت کند (در واقع به خاطر مسائل Fundamental). ذهن اکثر مدیران سایت‌ها زمانی که بازدیدشان افت می‌کند به سمت و سوی پنالتی منعطف می‌شود در حالی که واقعا اینگونه نیست. حتما در یک پست دیگر در مورد شیوه تشخیص مشکلات فنی و غیرفنی را توضیح می‌دهم.

گاهی ممکن است دسترسی کاربران به سایت شما از منطقه خاصی به خاطر تنظیمات سرور بسته شود، یا ممکن است به اشتباه لینک‌های سایت شما شکسته شده باشند یا حتی سایتی که بازدید زیادی را برای شما ارسال می‌کرد در آن روز دان شده باشد.

حتی یک بار یک ادمین هک شده بود و هکر صرفا با متای روبوت، سایت را Noindex کرده بود! (اینطور رقیبانی داریم!)

نصب یک پلاگین سئو برروی وردپرس کافیست

یکی از مواردی که بیشتر در بین دوستان تازه‌کار دیده می‌شود، این است که فکر می‌کنند سئو صرفا بهینه بودن متاتگ‌های آنهاست و یا اگر سایتی را از نظر on-site و ساختاری بهینه کنند، «قطعا» رتبه بالاتری در نتایج جست‌وجو می‌گیرد.

بهتر است بگویم که: ساختار سایت شما دقیقا زیرساخت و پِی ساختمان (سایت) شماست؛ حال اگر زیربنای خوبی داشته باشید می‌توانید با خیال راحت‌تر و کیفیت بیشتر، خود ساختمان را بسازید. اگر ساختار مناسبی داشته باشید اما در زمینه محتوا و بک‌لینک‌ها ضعیف عمل کرده باشید باز هم نتیجه مناسبی نمی‌گیرید.

تجربه کاربری (UX) برروی سئو تاثیری ندارد

در واقع افرادی هستند که فکر می‌کنند همانند دهه قبل، گوگل فقط کدهای سایت را بررسی می‌کند؛ امیدوارم شما در این دسته جای نداشته باشید! راستش گوگل همانطور که سایت را از نظر ظاهری بررسی می‌کند می‌تواند کیفیت آن را هم با استفاده از الگوریتم‌های مختلف تشخیص دهد. البته طبق گفته خود گوگل هنوز فاکتورهای تجربه کاربری (مثل نزدیک بودن المنت‌ها به هم، تایپوگرافی و …) وارد نتایج دسکتاپ نشده‌اند، اما باید در نظر داشت که گوگل می‌تواند شما را به خاطر نمایش تبلیغات زیاد در بالای محتوایتان (اصطلاحا above the fold) جریمه کند.

یک بار که سایت را بهینه کردیم کافیست

تاریخ کامپیوتر من نشان می‌دهد که امروز ۲۴ مهر ۱۳۹۴ است؛ قطعا امروزه افراد زیادی هستند که سعی دارند رتبه سایتشان را افزایش دهند و شاید از چند سال پیش این کار را آغاز کرده‌اند. شاید چند سال پیش اگر سایت را یک بار بهینه می‌کردیم برای مدت زیادی در نتایج برتر جست‌وجو می‌ماند، اما الان اینگونه نیست.

همانطور که شما برای سئو هزینه می‌کنید و تلاش می‌کنید که رتبه مناسب بگیرید، سایت‌های ۱۰ نتیجه برتر هم دارند برای باقی‌ماندن هزینه می‌کنند و رقیبان تازه‌وارد هم برای کسب رتبه‌های بالاتر هزینه می‌کنند.

سئو در واقع یک رقابت است که باید مادام فعالیت یک سایت ادامه داشته باشد؛ این که یک بار از خدمات یک شرکت استفاده کردید کافی نیست. بهتر است سعی کنید به صورت قرارداد ماهیانه و برای مدت یک سال حداقل قرارداد ببندید که علاوه بر افزایش رتبه در کلمات کلیدی مرتبط با کارتان، آن شرکت همچنان برروی سایت شما کار کند تا افت رتبه نداشته باشید و بتوانید بازدید بیشتری از موتورهای جست‌وجو دریافت کنید.

 

راستش این لیست می‌تواند همچنان ادامه‌دار باشد و ۱۰۰۰ کلمه که چه عرض کنم، شاید ۱۰۰۰۰ کلمه را نیز رد کند! اگر شما نویسنده این پست بودید، چه مواردی را به نوشته اضافه می‌کردید؟ حتما آنها را در بخش نظرات برای ما و دیگر خواننده‌های یک ادمین بنویسید.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

۶ سالی هست که در زمینه‌های مختلفی همچون وبلاگ‌نویسی٬ سئو و آزادکاری در یک ادمین می‌نویسم و در حال حاضر مدیرعامل شرکت فرنیان هستم.

۳۶ دیدگاه

  1. ممنون جناب فاطمی
    مطلب خوبی بود.
    یکی دیگر از کارهای تقریبا رده خارج سئو هم به نظر من خریدن بی حساب و کتاب لینکه.البته من رد نمی کنم که در برخی مواقع تاثیر خوبی هم داره.
    اما اینکه بعضی افراد میرن از یه سایت کاملا غیر مرتبط با سایت خودشون که داره لینک میفروشه و از همه بدتر نزدیک به صدتا لینک خروجی و فروشی تو سایدبار یا فوترش داره لینک میخرن و توقع دارن یک هفته ای بیان صفحه اول به نظر من کاملا اشتباهه.
    یا بدتر از اون الان باب شده میرن دامنه های خارجی با پیج رنک بالا که منقضی یا از رده خارج شدن را میخرن.و چون فعلا مدت هاست پیج رنک آپدیت نشده این دامنه ها هنوز پیج رنک ۶-۷-۸ و … را از قبل دارن.اما در حقیقت دارای کمترین ارزشی نزد گوگل نیستن.
    بعد شروع میکنند صدها لینک داخل این سایتها میفروشن.
    و افرادی که میرن و از اونها لینک میخرن کلی خوشحالن که چندتا بک لینک با رنک۶-۷ و … خریدن.در صورتی که به نظر من فقط هدر دادن پوله .
    البته منظور من از این دیدگاه زیر سوال بردن خرید لینک نبود.اما حداقل هنگام خریدن لینک به نظر من خوبه که وب مسترها دقت بیشتری بکنند.
    با تشکر

    • سلام
      پیج رنگ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      الان چندین سال هست که دیگه کار نمیکنه. منظورتون از رنک ۶ و ۷ و ۸ چیست ؟
      همون رنک قدیک یعنی ۱۲ سال پیش که عددی بین ۰ تا ۱۰ بود؟ اون که منقضی شده.

  2. سلام آقا مسعود
    من مقاله هاتون رو دنبال می کنم. الگوریتم های گوگل میشه گفت خیلی پیشرفت کرده، و دیگه مثل قدیم نیست که با هزارتا کلک بیای صفحه اول گوگل همونطور که میدونید سایت های متخلف خیلی زود شناسایی می شن.

  3. امیرفاتح

    سپاس بابت مطلب مفید شما.

  4. سلام. من توی سایتم روی سه موضوع کار میکنم
    آموزش مکالمه انگلیسی – آزمون آیتس – کنکور زبان

    به نظر شما نیاز هست که روی یکی از این سه تا تمرکز کنم یا اینکه اشکالی نداره هر سه موضوع رو پیش ببرم ؟

    از نظر سئو و پیشرفت توی نتایج گوگل ،‌ کدوم سیاست بهتریه ؟

  5. خیلی مطلب عالی بود

    آقای مسعودی بنده یک مشکل در زمینه ایندکس های سایتم دارم

    در صورت تمایل شماره تماس خود را برای بنده ارسال نمایید

    باتشکر

  6. ممنون ، تازگیا کمتر برامون مطلب میفرستید ، لطفا همین روند ادامه پیدا کنه
    سپاس

  7. بنظر من نکته آخر از همه جدی تر گرفته بشه، مطمئنا یک سایت نمیتونه با یکبار بهینه شدن، موفقیت خودش در موتورهای جستجو را تضمین کند و رقبا همیشه و بدون وقفه در حال پیشرفت هستند.

  8. سما

    مطالبتون خیلی مفید بود ، مشکل من در انتخاب کلمه کلیدی هست. ممنون میشم در مورد اون هم یه توضیحی بدین

  9. مریم

    سلام دوستان من برای یه سایت نویسندگی میکنم اما پستام رتبه نمیاره
    کسی درمورد نویسندگی اطلاعاتی داره ایرادامو بگه
    لگه کسی بلده به ایمیلم پیام بدید ممنون

  10. اول از همه بخاطر آگاهی بخشی به کاربران از شما تشکر میکنم.
    “تعداد لینک‌های بالا، تضمین‌کننده رتبه بالاتر است”
    متاسفانه کسی گوش شنوای این جمله را ندارد و بک لینک فروشان فصلی برای جان وب فارسی شدند :|
    چند وقت پیش تبلیغی دیدم با این عنوان “لینک شما در ۶۰ سایت رنکدار فقط ۱۰ هزارتومان!” :|

  11. سلام . خیلی جالب و موثر بود . موفق باشید

  12. بسیار عالی بود
    خسته نباشید

  13. سلام و خسته نباشید ..
    ممنون از مطلب خوبتون ..

    می خواستم بدونم درج مطلب سایتمون در لینکدونی وبسایت هایی مثل soft98 یا p30download ضرری داره واسه سایتــِـمون ؟؟

    با تشکر ..

  14. بهداد

    سلام

    من به تازگی یک سایت راه اندازی کردم و با تعدادی از سایت های تبادل لینک به صورت خودکار تبادل لینک کردم اما در چند کلمه که سایتم در گوگل ظاهر میشد الان دیگه نمایش داده نمیشه!! میشه بگید مشکل از کجاست؟

  15. با عرض سلام و خسته نباشید
    مطلب بسیار عالی منتشر کردید. خیلی از وبمسترها خرید لینک زیاد رو معجزه می دانند و اصلا در مورد کیفیت لینک تحلیل نمی کنند!
    خواهشمندم پیرامون لینک های داخلی نیز مطالبی منتشر شود.
    تشکرفراوان. با احترام

  16. با سلام خدمت شما..
    من از مدیریت محتوای وردپرس برای مدیریت سایت استفاده میکنم…
    آدرس لینک های مطالب سایت در قسمت تنظیمات رو روی نام نوشته گذاشته بودم که خب در نتایج جستجوی گوگل هم به همون صورت بود.
    ولی بنا بدلایلی لینک ور از این حالت خارج و روی حالت مثلا: site.com/?p=546 در آوردم اما هنوزم که هنوزه در نتایج گوگل از همون لینک های قبلی استفاده شده که باعث میشه پیغام ۴۰۴ رو بده….
    من باید چیکار کنم در حال حاظر؟ممنون میشم اگر جواب بدید.

  17. سلام آقای مسعود مطالب بسیار مفیدی بود دستش شما دردنکند امیدوارم همیشه موفق وسربلند باشید.

    یک سوال از شما دارم که اگر لطف کنید و جواب دهید

    من مطالب خود را طوری مینویسم که در ان زبان گفتاری را علاوه بر رسمی به کار میبرم مثلاً
    میخونی – بمون – چیه و سایر کلماتی که درعین حرف زدن بکار میبریم . آیا این کلمات تاثیر بدی در سئوی سایت ندارند ؟
    با تشکر

  18. تاثیر دومین اتوریتی از بین رفته ؟

  19. javad

    سلام
    وقتی Rendering از گوگل میگیرم برای سایت مپ یک کد
    x-robot-tag: noindex
    داره از افزونه ی xml sitemap استفاده میکنم میخواستم بدونم این کد باعث noindex میشه یا نه؟
    ممنون

  20. سلام ممنون از مطالب مفیدی که برای سئو قرار می دید.
    امیدوارم کمی بیشتر راجع به بک لینک ها مطلب بگذارید

  21. سلام- مطلبتون مفید و کاربردی بود
    متشکرم

شما چه دیدگاهی دارید؟

قوانین

۱- لطفا از دیدگاه‌ها برای تبلیغ مستقیم سایت خود استفاده نکنید.

۲- دیدگاه‌‌هایی که در بخش نامشان، کلمه کلیدی به کار رفته باشد تایید نخواهند شد.

برای اطلاعات بیشتر قوانین کاربری را بخوانید


آخرین نوشته‌های یک ادمین را در ایمیلتان دریافت کنید

عضو لیست ایمیلی ما شوید تا آخرین نوشته‌های یک ادمین برایتان ایمیل شود